Минулий рік став для усіх галузей настільки кризовим, що всі мріяли про його закінчення. Втім, розпочався вже третій місяць нового року і, як бачимо, ситуація мало в чому змінилася, особливо в кіноіндустрії. Тому до 2022-го очікувати на повноцінне відродження кіно у тому вигляді, яким воно було до пандемії, не варто. Чому, розповідає Анна Мачух, виконавча директорка Одеського міжнародного кінофестивалю, виконавча директорка Української кіноакадемії, співзасновниця онлайн-ресурсу DzygaMDB та колумністка Marie Claire.
Минулого року світ з’ясував, наскільки продуктивною може бути людина вдома з ноутбуком і встановленим Zoom. Таким чином безліч подій відбулись онлайн і деякі з них вже не повернуться до формату 2019 року. Якраз зараз індустрія на шляху трансформації, яка призведе до зміни правил на ринку та виведе на перший план нових гравців. Тим не менш, розпочався нагородний сезон, де головними залишаються кінопремії на кшталт “Золотого Глобусу” та “Оскару”. Лауреатів першого ми вже дізналися. І судячи з вибору переможців можемо зробити деякі висновки.
По-перше, це участь у кінопремії фільмів, які не мали кінотеатрального прокату, а лише стрімінгові покази. В результаті, Netflix отримав 42 номінації, з який 10 нагород. Крім того, цьогоріч організатори врахували критику стосовно непропорційності кількості жінок серед номінантів до кількості чоловіків. В деяких категоріях це було виправлено. Зокрема, вперше в історії “Золотого Глобусу” одразу три жінки претендували на звання найкращої режисерки і врешті-решт саме жінка отримала перемогу. Звання найкращої дісталося Хлої Чжао за стрічку “Земля кочівників”. Але вручення нагороди відбувалося онлайн.
Поруч із розквітом стрімінгових платформ, який почався ще задовго до пандемії, а зараз вийшов на ще масштабніший рівень, у 2020-му відбувся бум на документальне кіно. І ця тенденція збережеться надалі. Документалісти почасти відчайдушні люди, яких не лякають ні перепони у вигляді пандемії, відсутності фінансування, ні складні умови зйомок. Так ми отримали чудову “Соціальну дилему”, цікавий “Гарного тріпу: Пригоди під психоделіками” та багато інших.
З ігровим кіно ситуація складніша. Зважаючи на те, що зйомки були обмежені, кінематографісти почали залучати до роботи інноваційні системи. Почати знімати в дистанційному режимі, коли на майданчику була присутня обмежена кількість людей, а режисер спостерігав за усім з іншого місця. Також це вплинуло на самі історії.
Популярності знову набрала камерність, чому доказ популярність фільму “Малкольм і Марі”. Чорно-біла стрічка знімалась за участі дюжини людей без будь-якого розголосу. В результаті глядач був у захваті від драматичної історії, яка розгортається між парою в стінах одного будинку за один вечір. Як думаєте, де вийшов цей фільм? Звісно, Netflix. Та чи значить це, що кінотеатри остаточно втратять свою аудиторію? Наприкінці минулого року корпорація WarnerMedia заявила, що релізи 2021-го будуть виходити на HBO Max. Ця позиція викликала великий резонанс у галузі. Водночас в ЄС зростає регулювання стрімінгів. Це призведе до того, що таким компаніям, як Netflix та Amazon потрібно буде звертати увагу на квоти для місцевого виробництва, які прописані на законодавчому рівні.
Але кінотеатральний досвід залишається незамінним. Попри страх люди продовжують ходити в кіно, хоча не в такій кількості як раніше. Вимоги щодо заповнюваності зали навіть перевиконуються. Людям поки що складно повернутись до кінотеатрів, особливо з урахуванням фінансового стану, до якого призвела коронакриза. Втім, упевнена, кіно завжди знайде свого глядача. Тим паче, воно не вперше переживає подібний рубіж, коли здавалось, воно зупинить існування. Але креативний сектор вміє знаходити нові можливості та впроваджувати незвичні форми, тож варто лише почекати.
Ще одним трендом, який супроводжуватиме кіно найближчий рік, – це локальність. Закриття кордонів змусило людей подивитися всередину, а не назовні. Почали з’являтись “місцеві” історії. Режисери звернулись до того, що їм найближче, те, що знаходиться поруч. Наприклад, ніколи не думала, що мені стане цікавим серіал про власника зоопарку десь в Оклахомі. Але я подивилась “Короля тигрів” за лічені дні. Фестивалі також зосередились на локальній аудиторії. Власне, таким буде і 12-й Одеський міжнародний кінофестиваль, який приурочено до 30-річчя незалежності України. І ми вже очікуємо на цікаві та незвичні кіноісторії.
Фото надані прес-службою
Читайте также: ЗОЛОТИЙ ГЛОБУС, BAFTA І ОСКАР: ЯК ЗМІНЯТЬСЯ КІНОПРЕМІЇ У 2021 РОЦІ