Цифровий Собор Паризької Богоматері та інші віртуальні світи покажуть у листопаді у Києві на французько-українському фестивалі цифрового мистецтва Novembre Numérique.
Фестиваль Novembre Numérique (Цифровий Листопад) — це серія фестивалів цифрового мистецтва, котрі Французький інститут проводить у всьому світі. В Україні цей фестиваль організовує Французький інститут в Україні за підтримки UKRSIBBANK BNP Paribas Group.
12-14 листопада 2021 року в Києві у Довженко-Центрі вдруге пройде Novembre Numérique en Ukraine — французько-український фестиваль цифрового мистецтва та віртуальної реальності.
Україна, як країна зі спільнотою цифрових художників, що активно розвивається, приєдналася до цього руху минулого року. Провівши у 2020 році перший фестиваль Novembre Numérique, який було присвячено виключно творам віртуальної реальності, цьогоріч, в рамках другого видання, організатори розширюють спектр цифрового мистецтва.
У Довженко-Центрі (Музей кіно, 5-й поверх) можна буде побачити все найкраще, що було створено в Україні та Франції у цій сфері за останні роки, обіцяють організатори. Український Novembre Numérique поєднує у собі виставку цифрового мистецтва у форматах віртуальної (VR) та доповненої (AR) реальностей, роботизованої скульптури та відео, а також публічну програму з лекціями та дискусіями. Цього року глядачам покажуть 12 об’єктів: 4 французьких та 2 українських VR-роботи, 3 галереї у віртуальній реальності й одну виставку у доповненій реальності від V-Art. Ще 2 роботичні скульптури будуть представлені відомим французьким художником Фаб’єном Зокко особисто.
Через фестиваль Novembre Numérique Французький інститут в Україні починає дослідження нових можливостей, які відкривають цифрові технології, піднімаючи питання про їх місце у нашому житті та, можливо, їх перспективи у майбутньому: співіснування людей і машин,
— вважає аташе з питань культури Французького інституту в Україні Фредерік Руссо.
Головна місія фестивалю — розвиток співпраці між французькими та українськими художниками в галузі цифрового мистецтва та мистецтва VR, а також презентація публіці кращих проектів останніх років. Для тих, хто ще не мав досвіду знаходження у VR, фестиваль — зручна нагода випробувати нові емоції та розібратися, що ж таке віртуальна реальність, про яку стільки говорять навколо.
Торік фестиваль проходив у Центрі сучасного мистецтва “M17”, цього року — у Національному центрі Олександра Довженка (Довженко-Центрі)— найбільшому в Україні державному кіноархіві, що від 1994 року зберігає та досліджує кінематографічне й аудіовізуальне мистецтво.
Таким чином, ми плануємо проводити цей захід у найбільш знакових культурно-мистецьких локаціях столиці, демонструючи розмаїття видів цифрового мистецтва, яке успішно розвивається у всіх без винятку галузях культури,
— пояснює менеджерка аудіовізуальних проектів Французького інституту в Україні Люсіль Ревелон. За її словами, програма заходу віддзеркалює це розмаїття, пропонуючи твори, які проливають нове світло на всім відому архітектурну та художню спадщину, а також нові зразки, створені з використанням творчих та наукових можливостей, які надає цифрове мистецтво.
Читайте також: В Україні вперше поставлять оперу Штрауса за п’єсою Вайлда «Соломея»
“Ми дуже раді представити роботи провідних французьких структур, які належать до різних галузей, але спільним для них є те, що вони знаходяться в авангарді цифрового мистецтва: Ubisoft, яка займається розробкою відеоігор, Le Fresnoy, яка працює в галузі сучасного мистецтва, або Arte, яка розвиває аудіовізуальне мистецтво”.
Французька спільнота VR-творців представлена емоційно яскравими творами, що занурюють глядача у невідоме. Так, у роботі In-Urbe спостерігач потрапляє до підземної частини міста, що складається з труб, кабелів, тунелів та катакомб. У світі Heterotopia, натхненному однойменною концепцією Мішеля Фуко, глядач може стати будівельником — для цього йому потрібні лише хмари з частинок. Проект Isle of The Dead черпає натхнення у картинах швейцарця Арнольда Бекліна та музиці Сергія Рахманінова.
Дві роботи на фестивалі будуть представлені митцем особисто — це відомий французький художник Фаб’єн Зокко, який розвиває незвичний жанр роботичної скульптури. В Україну він привезе твір Spider and I — механічного павука, який з’єднаний з автором і відображає через свою поведінку настрій художника. Інша роботична робота того ж митця Theotechnical deconstruction enterprise демонструє, як машина раз за разом переписує біблійний текст, щоразу його змінюючи. Також Фаб’єн Зокко візьме участь у публічній програмі фестивалю — з ним можна буде поспілкуватися під час artist talk.
Нарешті для любителів архітектури та віртуального туризму несподіваний подарунок підготувала французька ігрова студія Ubisoft: ще десять років тому вони створили для однієї зі своїх ігор Assassin’s Creed повноцінну 3D-модель собору Собор Паризької Богоматері. Після пожежі 2019 року їхній цифровий архів виявився корисним не тільки для реконструкції зруйнованих частин будівлі, але і як можливість ще раз поглянути на втрачене — у цьому VR-досвіді ви можете побачити знаменитий архітектурний шедевр у всій його тривимірній величі.
Значну частину української експозиції займають роботи проекту V-Art — це віртуальні галереї, VR-додатки та платформа для демонстрації, продажу та колекціонування цифрового мистецтва. А ще в українській частині експозиції глядач в AR-досвіді зможе познайомитися з віртуальною копією самого себе у світі елементарних частинок у VR-досвіді Fluence is Time times Flux.
Читайте також: Фільм «Хід Короля» за Стефаном Цвейгом вийде в прокат у грудні
Аудиторія також матиме можливість взяти участь у публічній освітній програмі від V-Art: конференції та програмі панельних дискусій з різними учасниками з усіх сфер цифрового мистецтва. Французькі та українські художники, серед яких відомі художники Уго Арсак і вже згадуваний Фаб’єн Зокко, підприємці та спеціалісти VR обговорять кілька тем: історія цифрового мистецтва, франко-українська цифрова співпраця, VR-менеджмент та художнє використання нових технологій. Конференції та обговорення проходитимуть в кінолекторії Довженко-Центру.
Ці люди стали першопрохідниками у цих нових територіях. Але місця для відкриттів ще багато, — вважає Микита Худяков. — І якщо ви думаєте, що єдиний простір, який ми можемо освоювати сьогодні — космічний, ви помиляєтеся. Є віртуальні простори, Метавсесвіт, який ми створюємо і який чекає на своїх дослідників.
Щоб побачити всі ці роботи, необхідно сплатити символічний внесок за квиток — 100 грн. На вході на експозиційну частину фестивалю кожному відвідувачу допоможуть скласти індивідуальний маршрут по виставлених роботах, щоб якнайменше потрапляти в черги — кожна VR-станція здатна прийняти лише одного глядача. Також організатори нагадують, що фестиваль проводиться в умовах пандемії, тому під час заходів буде діяти санітарний протокол: наприклад, VR-шоломи будуть дезінфікувати після кожного користувача, а відвідувачі для входу мають надати сертифікат про вакцинацію або негативний результату тесту на коронавірус (зроблений не більше як за 72 години до події).
Ресурси фестивалю:
Організатори та партнери:
Французький Інститут в Україні/ Institut français d’Ukraine
Французький інститут в Україні (ФІУ), який знаходиться у м. Києві та підпорядковується Посольству Франції в Україні, був створений у 1994 на підставі міжурядової угоди.
Основним завданням Французького Інституту в Україні є поширення французької мови та культури, а також налагодження довгострокових партнерських стосунків з українськими діячами у царинах освіти, науки, культури та творчості.
Культурні заходи представляють українській публіці та фахівцям сучасну французьку культуру у всій її різноманітності: кіно, театрально-сценічне та образотворче мистецтво, література, дискусії, різноманітні проекти в усіх галузях та дисциплінах художнього мистецтва.
Фестиваль «Французька весна в Україні», який, починаючи з 2004 року, відбувається в Україні кожної весни, є ключовою подією культурної програми ФІУ, до якої щороку додаються нові заходи, як-от фестиваль VR-мистецтва.