На сцені румунського драматичного театру при повному аншлазі відбулася прем’єра нового спектаклю режисера Андрія Жолдака за п’єсою ГенрІка Ібсена «Жінка з моря». На початку минулого сторіччя Ібсен вважався одним з найкращих письменників-психологів, в питаннях розуміння жіночого духу та прагнення цього духу до волі, які залишаються актуальними і наразі.
«Моя Эліда жива і сьогодні, я часто зустрічаю її в різних містах і країнах, до яких мандрую, – розповідає Андрій Жолдак. – Вона знаходиться у стані титанічних змін. Як і у випадку з відображенням фігури у воді, коли вітер дує на воду, відображення тремтить і змінює свої пропорції. Ця Эліда знає про Колиму та Аушвіц, вона знає, що Бог «пішов» та готується до бігства від усіх нас в те місце, де, як казала Соня з чеховського
«Дяді Вані»: Ми почуємо ангелів, ми побачимо все небо в алмазах»
Це друге, після постановки «Росмерсхольм» (2017), звернення режисера до творчості великого норвежського драматурга, де також поєднуються реалізм та символізм. «Коли Андрій стикається з ненаситною жагою нескінченності, що виросла серед води і зазнала фіаско на берегах пересічного фіорду, з Эліды – головної героїні «Жінки з моря», він мобілізує ресурси театру, щоб матеріалізувати її «необхідність в іншому місці», – відмічає театральний критик Джордж Бану. – Для нього ж самою головною життєвою необхідністю є потреба в театрі».
«Уникальність Жолдака в тому, що в своїх постановах він подходить до авторського тексту не з точки зору системного аналізу, а поміщає його в новий вимір, який забезпечує відгук в душі глядача будь-якого віку та національності, – відмітив Олег Кохан. – І я впевнений, що незабаром це відчують і українські глядачі». Нагадаємо, що під час свого майстер-класу в Києві Андрій Жолдак відмітив, що зараз знаходиться в процесі перемов і сподівається врешті поставити спектакль на Батьківщині, в Україні.
П’єса «Жінка з моря» була написана в 1888 році у Німеччині, а її прем’єра відбулася в театрі «Християнія» 12 лютого 1889 года. Знаходячись під загрозою заплутаного любовного роману, головна героїня – Эліда, з недовірою ставиться до того, що людство змушено жити на суші. Вона закохана в океан, зачарована його безмежністю і демонічною енергією, у якій відчуває вираження сил життя. Цей характер моря втілюється у її колишньому хлопці, Незнайомці, який має на неї майже гіпнотичний вплив.
Андрій Жолдак, театральный та оперный режисер українського походження, народився у Києві, навчався театральній режисурі у Москві в класі професора Анатолія Васильєва. Ставив театральні та оперні спектаклі в Україні, Франції, Россії, Румунії, Німеччині, Швейцарії, Фінляндії, Швеції, Македонії, Бельгії, Польші, Чорногорії. Його лекції «Актор майбутнього» та «Квантовий театр», а також спеціальні майстер-класи з акторської майстерності проводилися у Бразилії, Японії, Італії, Іспанії. Власник премії ЮНЕСКО в області театрального мистецтва у 2004 році і премії «Золота маска» за кращу оперу та режисуру, за постановку опери Чайковського «Євгеній Онегін» (2014) та кращий ансамбль «Три сестри» Чехова (2016). Його постановка опери Чайковського «Чародійка» в Ліонській опері була визнана кращим спектаклем 2019 року на премії German Oper!-Awards і номінована на премію Oper! World Awards 2020 в категорії «Краща постановка». Останньою постановкою став «Замок Синьої Бороди» Бартока в Ліонському оперному театрі навесні 2021 року.
Фото надала пресслужба
Читайте також: ШАЛЕНІ 90-ТІ У НОВОМУ ТРЕЙЛЕРІ ФІЛЬМУ «Я, “ПОБЄДА” І БЕРЛІН»