У київському Музеї Ханенків відкрилась виставка з інсталяцією харківського художника Павла Макова «Фонтан виснаження: Висока вода». У 2023 році ця робота представлялаУкраїнський павільйон на Венеційській бієнале
«Фонтан виснаження» — кінетична скульптура фонтану. Вода в ньому поступово спадає через каскад з розташованих у формі трикутника 78 мідних лійок, символізуючи виснаження ресурсів і людства.
Для Макова фонтан і вода в ньому – це символи влади. Непрацюючий фонтан – це метафора безвладдя в суспільтві. Зараз “Фонтан виснаження” представляє собою піраміду з 78 бронзових воронок, розташованих на 12 рівнях, по яким тече вода. Кожна воронка роздвоюється, розділяючи воду на кожному рівні. Коли вона досягає третього рівня, потік перетворюється на тонкий струмок. На 12 рівні вода ледь просочується крізь останні воронки.
Коли почалась війна, воронки вдалося вивезти з Києва куратору Марії Ланько. В Італії фірма-підрядник проєкту архітектурної майстерні “Форма” допомогла довести до кінця запланноване художником.
У чому суть проєкту «Фонтан виснаження. Висока вода»?
Це метафора виснаження. Я почав працювати над цим проєктом на початку 90-х. Тоді це було навіяно локальними проблемами з водопостачанням у Харкові, на разі проблема виснаження ресурсів – глобальна. І не тільки матеріальних та природніх, а й психологічних. Мова йде про зношеність наших міждержавних та етичних відносин у сьому світі. Вдумайтесь, 20 років назад ми повалили Берлінську стіну, а за цей час у світі була зведена велика кількість нових стін між державами по всьому світу. Я вже не кажу про повну втрату нашої приватності з появою та розвитком цифрових технологій.
До якого предмету мистецтва вам подобається повертатися?
Загалом, мені подобається повертатися до Італії. Ми з дружиною потрапили до неї, коли нам було по 50. Та ми вирішили вивчити італійську, й на сьогодні я вільно читаю італійською та даю майстер-класи з мистецтва.
Радо б вкотре поглянув на останню роботу Тіціана – «П’єта», яка зараз знаходиться у Академії образотворчих мистецтв у Флоренції. З іншого боку, я люблю Уффіци, й завжди затримуюсь біля роботи «Битва при Сан-Романо» Паоло Учелло.
На виставці у Музеї Ханенків представлять не лише робочу версію Фонтана, а також графічні твори, фотографії та інші артефакти, пов’язані з важливими епізодами його історії. Виставка в Музеї Ханенків триватиме до 30 липня.
Фотографка: Настя Телікова
Читайте також: ЯК УКРАЇНСЬКІ ХУДОЖНИКИ ФІКСУЮТЬ ВІЙНУ В УКРАЇНІ