Закрити
UA
Життя

Музика за допомогою тіла: три оригінальні жанри

Поділись:

Про незвичайну музику, яка створюється за допомогою людського тіла без інструментів, розповідає наш музичний оглядач.

HAMBONE
До середини XVIII століття у південно-східних провінціях Британської Америки (зокрема, у Кароліні) стали дедалі частіше спалахувати повстання завезених із Африки рабів-негрів. Бунтуючі комунікували між собою, серед іншого, за допомогою гри на барабанах, різної перкусії. Щоб припинити практику, білі землевласники повсюдно стали забирати у рабів будь-які ударні.

Не маючи змоги не лише обмінюватися інформацією, а й елементарно музикувати, підтримуючи свою культуру, вихідці з Африки навчилися відтворювати ритмічні, музичні постаті, використовуючи лише частини свого тіла. Хитромудрі комбінації хлопків у долоні, хльостких дотичних ударів долонь по стегнах, грудях, ліктях, щоках, передпліччя з часом утворили унікальний стиль гамбону.

Назва його метафорично: у рабів було дуже туго з їжею. Усього на одній майже обгризеній ганчі (кістка шинки) вони готували кілька великих казанів супу. Потім її могли варити знову. Тобто робити щось із нічого. Так і музичний гамбон народжує твори без інструментів.

Вважається, що гамбона багато в чому зберегла негритянську спадщину для Північної Америки, пронесла її через часи заборон, щоб пізніше відобразитися в ритмічних кодах різних афроамериканських повітрів, включаючи регтайм і джаз. Сьогодні «хембоуном», як не дивно, захоплено багато білих виконавців.

GUMBOOT
Схожа історія в іншій частині світу сприяла виникненню феномену gumboot, який, як і hambone, відноситься до категорії body percussion, але водночас є і танцем.

У ХХ столітті на копальнях Південної Африки в районі Кейптауна та Йоганнесбурга місцеві робітники працювали у великих гумових чоботях, адже шахти майже завжди були підтоплені, а господарі-колоністи і чути не хотіли про дороге відкачування води. Звідси взялося слово gumboot.

Поплескуванням по ногах, животу, гомілки в гумі, стукотом об землю чоботями, брязканням підвішених на них дзвіночків і специфічною артикуляцією тіла чорношкірі роботяги не тільки спілкувалися один з одним, але й розігрували аудіовізуальні сценки – часто-густо пародійного характеру. їм, шахтарям, зрозумілому ключі. Ця традиція бере початок ще від старовинної практики зулусів nguni – серії танцювально-музичних перекличок з елементами суперництва, по-сучасному, «батлів».

Gumboot розвивався в природному середовищі майже до наших днів, тому його не можна назвати покритим пилом століть штукою. Після падіння режиму апартеїду в ПАР, минаючи період забуття, gumboot відразу пірнув у поп-культуру. Аж до постановок на Бродвеї, цитувань на альбомах заокеанських фолк-рок-артистів та влучень у рекламні ролики.

БІТБОКСІНГ
Сьогодні найвідоміша і, мабуть, найвіртуозніша техніка в даній сфері. У хід йдуть можливості відтворення різних звуків голосом, за винятком очевидних співів, за допомогою порожнини рота, губ, язика і так далі – з метою трансформації цих звуків у ще більш дивовижні, нові.

По суті, йдеться про імітацію традиційних інструментів, їх складних партій, мелодій, а також ритмічні малюнки, всілякі ефекти, шуми. Майстри бітбоксингу голосом-дихом-губами точнісінько повторюють будь-які біти і комбінації бітів. Басові лінії, духові, гітари. Скретчі, хрускіт вінілових платівок та багато іншого.

Найдивовижніше, що бітбоксери вміють одночасно відтворювати кілька елементів – таким чином ми чуємо повноцінні композиції.
Хоча основний наголос все-таки на каскади ритмів і грув, адже бітбоксинг сформувався на зорі 1980-х як одна з цеглинок хіп-хоп-культури. Інша річ, що вже давно переступив її межі, перетворившись на ціле мистецтво тілесної музики.

Статті по темі:

Унікальні музичні жанри із Франції
Shake it: музика за допомогою сідниць
Жанрові перетворення популярних артистів