Вибираючи речі для свого гардеробу, ми шукаємо варіанти серед запропонованих новинок на сайтах улюблених брендів або шопінг-молах. Повсюдно миготять гасла – носи те, носи це, і будеш у тренді. Гасла, які дають обіцянки успіху, і, якщо хочете, затребуваності.
Ксенія Карпенка, дизайнер бренду одягу LOVE, lovefp.com
І треба сказати, що швидка мода на «відмінно» зробила свою роботу, оновлюючи колекції кожні два тижні, викликаючи лише звичку споживати більше та частіше. Маркетологи швидкої та дешевої моди настільки залучилися до гри під назвою «тренд», що в неї повірили навіть люксові бренди, ДНК яких історично складалося з класичної елегантності, надійності та статусу.
Мсьє Крістіан Діор, напевно, перекинувся б, якби побачив, що його бренд став випускати ugly sneakers, наприклад. Та й нескладно уявити вираз обличчя мадмезуаль Коко, яка завжди вибирала мінімалізм, якби кутюр’є побачила розмаїтість лого та прикрас на своїх моделях. Проте маркетинг керує трендами і цим усе сказано. Кілька років тому в моду увійшла логоманія — та так, щоб навіть не озброєному оку було видно звідки той чи інший аутфіт. Цей тренд — дуже комерційний, данина попиту клієнтів з Близького і Далекого сходу. Справа в тому, що європейці давно не купують одяг люксових марок, вважаючи це марнуванням грошей, а ось вихідці країн Азії та Китаю, навпаки. Розуміючи це, маркетологи ввели моду на логотип на весь зріст. Чому? Тому що бренди назовні відразу подають знак про належність до соціального статусу. Хоча в класичній стилістиці, людина з ніг до голови, одягнена в одяг з логотипами назовні, швидше за невербально розповість про низьку оцінку, а аж ніяк не про елегантність. Теж саме і з трендом на oversize. За ним стоїть ставка на e-commerce – адже одяг, який не потрібно “садити” на фігуру, набагато легше продавати через інтернет, зводячи до нуля відсоток повернень.
В даний час, маркетологи – боги. Саме вони вирішують, що і як ми купуватимемо у новому сезоні. Проте я розповім кілька інсайдерських історій, які допоможуть нам самим орієнтуватися у довгих трендах і не витрачати ні зайвого часу, ні грошей.
В Англії, в London College of Fashion, навчання в якому я нещодавно закінчила, лекції про формування трендів нам читають співробітники агентств, які створюють трендбуки, так звані fashion-біблії, в яких зібрані фасони, силуети, кольори та їхні відтінки, які будуть актуальними. кілька сезонів і які так чи інакше ми побачимо на полицях магазинів.
Існують так звані довгі та швидкі тренди.
Коротко про швидкі тренди. Швидкий тренд – це штучно створений тренд, покликаний викликати бажання оновлювати гардероб якнайчастіше. Загалом такі бренди як Zara або HM створили імперії на швидкій моді, створюючи нові дропи кожні два тижні. До того ж варто розуміти, що fast fashion створює лише ілюзію вибору. Наприклад, весь ринок мас-маркету розділений між трьома Fashion-гігантами, в бізнес-портфелі якого до 20 брендів. Погодьтеся, коли ви заходите в шопінг-мовляв, велика кількість брендів вражає. Однак при розумінні те, що за кожним з брендів стоїть та сама компанія маркетологів, приходить розуміння ілюзії вибору. Як це працює? Люди, які формують тренди, в англ. мовою їх професія називається trend forecaster (провісник трендів – англ.). Визначають фасони, кольори та ключові тенденції мас-маркету.
Це дуже зручно для індустрії – набагато простіше для 100 брендів відшити схожі фасони, а фабрикам – зробити тканину одного кольору, ніж вибирати різні відтінки та кольори для кожного виробника. Ось чому, до речі, в Європі дуже цінуються незалежні дизайнери та бренди за індивідуальність і унікальність. І як наслідок – за повагу до нас, споживачів моди. Але повернемося до створення тренду і як «хвіст виляє собакою». До речі, дивилися фільм із такою самою назвою? Рекомендую.
Читай також: Вагітна Емма Робертс прикрасила обкладинку глянсового журналу
Через те, що велика кількість брендів розділена між фактично трьома компаніями, на полиці магазинів, в які ми з вами ходимо, потрапляють ті самі речі з різними етикетками. І навіть якщо в першому магазині нам здалося, що цей тренд або фасон безглуздий, то пройшовши десять магазинів зі схожими трендами, у дванадцятому магазині, ми можемо з ним погодитися і придбати, навіть якщо трендовий фасон або колір нам не личить. Це ж у тренді! До того ж, попит, що підігрівається на Hot in – Hot out (швидко увійшло в моду – швидко вийшло з моди) серед інфлуенсерів постійно розхитує наше бачення моди. Що з цим робити та в який бік дивитися, запитаєте ви?
Дивитися на довгі тренди. Що це таке і як їх розрізняти – розповім докладніше. Завдяки навчанню, я маю доступ до трендбуків, у яких зібрані всі довгі тренди. За ними, до речі, я будую всі колекції бренду LOVE. Довгі тренди – це мода, основа якої побудована на базі аналітичних даних, геополітичних подій та наших психологічних станів. Тобто вона гармонійніша з нами, потрапляє в наш настрій і релевантніша з нашим життям. Це та мода, яка довго залишається актуальною, яку ми інтуїтивно відчуваємо та на що підсвідомо відгукуємось. А це означає, що, купуючи такі речі, ми формуємо функціональний гардероб, який працює на нас. Розповім на прикладах.
“Довга” мода нерозривно пов’язана з геополітичною ситуацією, і навіть, якщо хочете, з політикою. Так, кілька сезонів тому у моду міцно увійшла військова тематика. Кепі — наприклад, це переосмислений кашкет капітана, куртки — Бомбери — традиційна форма військових льотчиків, штани з лампасами — також сягає корінням в адміральську форму. Жакети-смокінги, грубі гранжеві черевики, які так і називаються combat вoots – надовго увійшли в моду. Не дивно, враховуючи настрої у суспільстві. Те саме і з чоловічим одягом у жіночому гардеробі. Зверніть увагу на шалену популярність брючних костюмів, power look-ів у нашому повсякденному стилі. І співвіднесіть з актуальними соціальними кампаніями Mе Too, розмови про фемінізм та жіночу силу. Звідси ж і тренд на поєднання жіночних суконь та грубого взуття. У сучасної жінки різні ролі, крихкість не виключає сили. І навпаки.
Читай також: Michael Kors перевипустили кейп, представлений Наомі Кемпбелл у 1999 році
Ще один глобальний тренд, який тільки розвиватиметься, — це тренд на усвідомленість. Поясню. Відкриваючи першу сторінку трендбуку, можна побачити небачений прецедент – передмову: мода на класику повертається. Справа в тому, що завдяки класичним речам та індивідуальному стилю потреба у постійному споживанні знижується, а у шафі завжди є куди класти і є що надіти. У моді – усвідомленість, і тренд на стиль і класичні фасони поза часом це відображають. Чи дивилися нові колекції світових модних будинків? Класичні силуети, носибельні речі на кожен день і релевантність до нашого з вами життя — химерності та кричущої авангардисти дедалі менше.
На перший план у трендах виходить стиль, який є не чим іншим, як розумінням свого типу фігура, контрасту та температури зовнішності помноженим на доречність того чи іншого образу у конкретно взятій ситуації. Розуміючи свій стиль, свої кольори, свої сильні сторони — навіть найпрофесійніший маркетолог не продасть вам швидкий тренд. Не буде попиту на швидкі тренди, мода змушена буде розвернутися до довгої моди і більш відповідально ставитися до того, що вона нас годує. Загалом курс на це вже взято.