Закрити
UA
Мода

Як мода від Залевського торкається важливих соціальних тем

Поділись:

Нещодавно у Києві пройшов 5-й ювілейний Junior Fashion Week. Він традиційно став майданчиком для розвитку молоді та творчих талантів дизайнерів, художників, а також дав можливість якісного сімейного дозвілля та культурного збагачення під час інтерактивних програм. Понад 600 дітей вийшли на подіум, понад 20 дизайнерів та брендів показали свої колекції.

posts-to-db-Фото 1

Першого дня дизайнер Олексій Залевський представив колекцію ZALEVSKIY «НЕЗАЛЕЖНІ». На подіум вийшли 30 моделей від 1 до 30 років. Колекцію представили понад 30 осіб незалежності. Серед моделей показу – люди з інвалідністю, незрячий хлопець, спортсмени, дівчина із синдромом Дауна, зірки шоу-бізнесу, юні актори, талановиті діти та молодь. Кожен із них – символ України та історія сучасності, яка вже завтра стане нашою спільною історією.

Олексію, хто для вас особисто є особою незалежної України?  
 
Для мене це все народжені після 1991 року. Я не виділяю когось конкретно, для мене це збірний образ усіх українців, що народилися у цей період. Всі ці люди — яскраві індивідуальності, наповнені духом свободи і народжені вже у незалежній країні. Усі вони різні, але в кожному вже посіяно зерно свободи. Дуже цікаво спостерігати, як воно проростає у кожному з цих людей. Вони вже точно інші, що відрізняються від нас, які пережили не одну кризу і травмовані нашим минулим досвідом.

Як ви вважаєте, Україна вже стала вільною від стереотипів чи забобонів щодо людей з різними фізичними та ментальними можливостями?

Ні, звичайно, вона все ще жива у стереотипах та забобонах. І тому треба із цим якось боротися. Поки що покоління не зміняться.

Зрозуміло, що є зміни на краще, що вже не тикають пальцем, не дивляться на колір волосся, не засуджують те, як люди одягаються, як вони себе візуалізують — у суспільстві перестали дико реагувати на це все. Але все одно якісь стереотипи працюють і залишились у нашій країні.  

posts-to-db-Фото 2
 
Ключем до вирішення цих проблем є спілкування з різними людьми, прийняття наших різниць та індивідуальностей. Потрібно вийти межі своєї звичної сфери спілкування. Іноді люди просто сприймають інших через форму, а коли поспілкуються, торкнутися та налагодять контакт – ситуація змінюється. Тому чим більше буде проявів різноманітного, чим більше різні люди, в тому числі з інвалідністю, з’являтимуться і не боятимуться відкрито говорити, тим більше буде свободи, спокійного ставлення до нестандартного.

Я борюся зі стереотипами, доступними мені творчими інструментами. Мій інклюзивний показ, коли на подіум вийшли юнаки з різними формами інвалідності, дозволив зробити їх помітними.

Я хочу, щоб таких людей було видно в нашому суспільстві. Їхнє повноправне місце серед звичайних людей, у школах, на робочих місцях, у театрах і на подіумах.

Як виникла ідея останнього показу «Незалежні». Розкажіть більше про вашу колекцію?

Ідея народилася ще раніше: я подавав її до культурних фондів, але вона туди не пройшла, на жаль. Хотів зробити шоу раніше, але не вийшло. 

posts-to-db-Фото 3
 
Але добрі ідеї все-таки не вмирають. Коли мене запросили на Junior Fashion Week, я подумав, що саме час втілити цю ідею. За 30 років незалежності в Україні зросло ціле покоління нових незалежних людей. Всі вони – різні, але об’єднані однією рисою – вони можуть бути вільними, розвиватися та досягати своїх цілей у нашій країні. Моя колекція про різноманітність і водночас загальний культурний код, який може стати орієнтиром для молодих людей. 
 
Колекцію я робив самотужки, але з підтримкою Наталії Коваленко, організаторки Junior Fashion Week.  

А щодо колекції… Спочатку була ідея в тому, що у людей, народжених у незалежний час, інші погляди на життя, у них інші цінності, вони по-іншому дивляться на історію, на мови, країни, на продукти. Вони не розуміють, що таке порожні магазини, вони не розуміють, що таке “бірки”. У них зовсім інші цінності, і тому мені хотілося саме підкреслити і показати, що завдяки зусиллям творчих одиниць, як я і ще хтось, ми все-таки дали можливість цьому поколінню проявляти себе зовні. Люди стали спокійнішими і толерантнішими ставитися один до одного. Була спільна ідея показати людей, народжених у незалежній країні, що вони можуть себе і зовні і внутрішньо себе розкрити, незалежно від стереотипів. 

posts-to-db-Фото 4
 
Я намагався зробити таку еклектику: і кутюрні сукні, мережива, і принт. Ми створили спеціально принт “Незалежні”. Символом колекції стали янголятко. Тому такий дитячо-наївний малюнок — я його сам намалював. Це мої ангелочки, я колись одного використав 15 років тому. А зараз я використав цілу серію і ці ангелочки-смайлики стали символом колекції — зберігачі незалежних, нових людей.

Це ваша ідея запросити моделей з інвалідністю ? Чому це стало важливим для вас?

Я не намагався знайти моделей з інвалідністю: я намагався знайти особи. Особ, які за своє коротке або велике життя щось уже зробили. І тому я хотів якнайбільше значущих персонажів, наприклад семирічний хлопчик-шахіст Максим Кріштофор з Одеси. Він народився з критично низькою вагою, але вижив і став наймолодшим гросмейстером та шаховим генієм. 

posts-to-db-Фото 5
 
Тут ідея була більше показати широкий спектр людей з історіями. 
 
Це важливо для мене, тому що я завжди намагався трохи говорити про це. Ще років 15 тому я мав показ, коли на подіум виходили ВІЛ-інфіковані люди. Тому я не бачу особливої ​​різниці в людях, тому намагаюся зробити так, щоби суспільство більш толерантно ставилося до незалежних людей. 

Хто брав участь у показах, і хто вам найбільше запам’ятався з моделей?

Я пам’ятаю всіх. Звичайно мені було важко працювати з незрячим хлопчиком Матвієм Яскевичем, бо важко зрозуміти його світ, адже він ніколи не бачив з народження. У нього інший світ, наприклад, коли ми познайомилися, він попросив потримати мене за ніс, за обличчя, щоб знайти контакт. Але він героїчно все це витримав, хоч і нервувався за лаштунками, зібрався і все зробив. Потрібно було подивитись на світ його способом та спробувати передати йому, що таке мода, шоу, що він ходить на сцені.

posts-to-db-Фото 6

Кого я хочу ще відзначити, то це:

– чемпіонку Європи з художньої гімнастки Валерію Юзьв’яку. Їй 22 роки, і нещодавно вона завершила спортивну кар’єру через боротьбу з онкологічним захворюванням.

— 12-річну Аню Михайлову, дівчинку із синдромом Дауна, яка навчається у звичайній школі та займається жіночим футболом.

— Анастасію Опанасенку, 12-річну, абсолютну чемпіонку України з художньої гімнастики, чемпіонку міжнародних конкурсів, яка з 3-х років бореться з алопецією — патологічним випаданням волосся. Настя сказала на показі, що перестала соромитися відсутності волосся і може цим пишатися. Із проблеми вона зробила це своєю родзинкою!

posts-to-db-Фото 7

Також я радий знайомству з 14-річною балериною Софією Науменко, ученицею Київського хореографічного коледжу, лауреаткою численних європейських та українських конкурсів: 1 місце на конкурси YGP Берліні, яке запрошено на стажування в Монако, Цюріх, Базель, Берлін.

21-річний Павло Хоньків, незважаючи на ДЦП, активно займається плаванням. А два останні роки активно відвідує творчу майстерню «ТАК» для дітей з інвалідністю.

posts-to-db-Фото 8

Вероніка Дідусенко: Міс Україна 2018», модель, мама, активістка у сфері захисту прав жінок. Вероніка започаткувала міжнародну кампанію #RightToBeAMother і на світовому рівні бореться з дискримінації прав матерів. Також займається розвитком обдарованих дітей у галузі математики, які є малозабезпеченими сім’ями у рамках своєї кампанії Young Einsteins.

Читай також: Фільми про жінок, одержимих своєю роботою

Також, на подіум вийшла супер фіналістка шоу «Співають усі» Дар’я Ковтун (ODARA), яка досягла рекордної кількості переглядів відео виступів та народне кохання публіки. А композитор Євген Хмара хоч і не вийшов на подіум, але написав музику, яку ми використали на нашому шоу.

posts-to-db-Фото 9

 Олексію, чи має мода транслювати якісь соціальні меседжі та порушувати проблеми?  
 
Класична відповідь: ніхто нікому нічого не винен. Але мода сама собою є проявом соціального меседжу. Мода – це насамперед ідея та концепція. Тому якщо розбиратися глобально в історії моди та костюма, то вони завжди були проявом якихось історичних, соціальних явищ, ідей. Це завжди про те, як людина живе з навколишнім світом.  
Якщо говорити про сучасну моду: то хлопчики у дорогих костюмах завжди працюють на дядьків у футболочках та шортиках. І одяг перестав бути значимим, мода 20-21 року вона перестала показувати статус людини. І на вигляд ви не визначите його фізичний, моральний і фінансовий стан.  
 
Мода відображає цінності та критерії світу, в якому живуть люди у певний період історії.  

posts-to-db-Фото 10

Як вважаєте, яких головних шаблонів і стереотипів Україні ще доведеться позбутися?

Від провінційності. І друге – від зайвої критики. 

У нас постійно занижена самооцінка, ми вважаємо, що ми потвори, що ми нічого не вміємо робити. Ми дуже любимо знецінювати та критикувати! Більше, ніж підтримувати чи захоплюватися.

Ми надто часто критикуємо, у нас усі погані: дизайнери, кіно, мистецтво — усі. А там – за кордоном – все красиво та чудово. У нас немає поваги до колег, творців, творчості. У нас немає елементарної поваги. Я вважаю, що будь-яка людина в Україні, яка займається якоюсь творчою професією, а не краде і грабує, вона вже варта поваги. А у нас хто б що не зробив – він зробив погано.

Тому я й зняв фільм “Хороший художник – мертвий художник”там якраз про це і говорилося про цей наш ментальний аспект: що ми не цінуємо людей за життя, не підтримуємо їх. Лише тоді, коли за кордоном про когось починають говорити, українці визнають своїх.

posts-to-db-Фото 11

Які принципи можуть стати орієнтиром молодого покоління?

Люди ненавчальні, людство весь час ходить по колу і повторює ті самі помилки. Тому тільки учнів може почати щось нове. 
 
У нас неписьменна молодь: вона не знає ні історії моди, ні історії театру, ні історії культури. У нас все дивляться або бойовики, або жахливості, новини про криміналітет та розбирання. А про культуру та творчість у нас не йдеться. У нас не модно займатися мистецтвом у країні. Тому історію вивчати теж не модно. Єдине, чому я вважаю, можна вірити, що це історії матеріальної культури. Ось це єдина правдива історія, а все інше це вигадки. 
 
Якщо говорити про соціальні принципи, то не треба ні на що орієнтуватися, треба створювати щось нове, нові цінності, критерії, нове розуміння себе та суспільства, навколишнього світу, — про це я більше говорю. Взяти найважливіші уроки з історії і будувати нове.  

Яким ви бачите майбутнє вашого бренду? Чи мають намір продовжувати тему інклюзивності?

Все залежить від обставин, я не загадую наперед такі проекти. Якщо буде можливість, із задоволенням продовжу.  
 
А майбутнє бренду: працювати, працювати та працювати. У мене зараз великі проекти, зокрема й за кордоном.