Приміром, сьогодні можна «заскочити» у віртуальний, але цілком реальний світ Chanel і швиденько «зробити» свій ідеальний макіяж, спробувати новий колір губної помади, а потім «піти» в Dior через мобільний застосунок і приміряти нову форму окулярів з каталогу. І наостанок, скажімо, вирушити у віртуальний шопінг-тур до Burberry, де пригледіти нову сумку і за допомогою AR viewer переконатися, що вона добре пасує до сукні, яку ви обрали.
«Хоча технології VR і AR вже доступні чимало років, вони залишаються відносно новим підходом до взаємодії з покупцем. Тож представники індустрії моди, краси, ритейлу наразі наввипередки працюють над тим, щоб запропонувати захопливий досвід покупок і ставлять на try-before-buy», – Ольга Мартиш, CEO IPSTYLE.
VR – це технологія, яка переносить вас в інше місце або час. Вона генерує комп’ютерний контент, який користувачі сприймають через пристрої, як-от гарнітура, шолом, окуляри, рукавички для відстежування жестів тощо. Її компонентами є апаратне та програмне забезпечення.
Водночас AR – це технологія, яка накладає віртуальний контент на реальне середовище за допомогою смартфона або інших електронних пристроїв із підтримкою цієї технології.
Звісно, такі розробки дуже ретельно охороняються, патентуються. Так само ретельно бренди, розробники захищають дизайн та авторське право, щоб потім комерціалізувати свою інновацію, запропонувати іншим для використання. Це їхня інтелектуальна власність, їхній актив.
Одним із перших, хто переніс моду у віртуальний вимір, був Tommy Hilfiger. У 2015 році магазинами дизайнера використовувався пристрій Samsung GearVR для надання можливості будь-якому покупцю спостерігати за модним показом, що відбувся на Манхеттені, коли була представлена Hilfiger’s Fall 2015 Collection. Вони могли побачити подіум, колекцію дизайнера та зазирнути за лаштунки показу. Одяг з колекції можна було відразу ж придбати в магазині.
Мине кілька років і вже на Тижні моди в Парижі відбудеться показ мод з елементами AR, коли глядачі скануватимуть моделей за допомогою спеціального застосунку на смартфонах, щоб побачити приховані візерунки на чорно-білому одягу манекенниць.
Проте найбільше запам’ятається бренд Hanifa з Конго, який першим провів віртуальний показ. Невидимі моделі зʼявлялися в 3D і дефілювали невидимим подіумом. Цифрове шоу транслювалося в Instagram Live.
Випуск цифрових колекцій одягу – доволі нова індустрія. Утім приємно, що в ній вже мають успіх українські творці, як-от DressX. Це платформа для торгівлі цифровими футболками, сукнями й аксесуарами, які можна «приміряти» в доповненій реальності. Заходиш, обираєш look з понад 4 тис речей, підгружаєш своє фото – готово! За даними Forbes, наразі одяг від DressX «носить» мільйон користувачів на місяць, купити його можна у найвідоміших метавсесвітах.
Паралельно відомі бренди «шиють» одяг для багатомільйонної індустрії ігор. Так, Balenciaga створила свій власний цифровий світ моди у Fortnite. Головні персонажі цієї онлайн-гри одягнені у тривимірні худі та джинси від іспанського бренду – об’єкти авторського права. Ним охороняється і саме зображення, і комп’ютерна програма. Тобто певний код, який і відображає цифровий одяг на гаджеті.
Тим часом в Roblox з’явилась Gucci Garden – віртуальна виставка, де користувачі могли досліджувати тематичні кімнати та купувати ексклюзивні віртуальні предмети. Так само Nike створила Nikeland у Roblox, де користувачі можуть купувати віртуальні кросівки та одяг для своїх аватарів.
Цікаво, що у FashionTech йдуть гравці з інших ринків. І не просто гравці, а гіганти. Так, Google запатентував спосіб створення та відображення тривимірного одягу, який дозволить користувачам моделювати для VR і AR. Також він має патенти на технології, що дозволяють побачити з різних боків, як предмети одягу сидітимуть на покупцях.
Звичайних моделей в Instagram стало вже так багато, що люди втрачають до них цікавість. Натомість з’явилися нові, цифрові. Вони ведуть сторінки, «відвідують» модні покази, коментують події, інтерв’юють зірок і самі дають інтерв’ю, а також рекламують бренди. І, так, вони теж є чиєюсь інтелектуальною власністю.
2,5 млн – саме стільки фолловерів у Мікели Соузи в Instagram. Одна з найпопулярніших нині віртуальних фешн-інфлюенсерок любить носити Supreme, Prada та Alexander McQueen. Абсолютно реалістично.
І, звісно, у віртуальному світі творить красу приголомшлива Шуду Грем. Достеменно не відомо, звідки вона. Імовірно, з Південної Африки. Проте «відкрив» її британський фотограф Кемерон-Джеймс Вілсон. Супермодель носить цифрові витвори відомих дизайнерів, їй довіряються багато брендів від Fila до Versace і Louis Vuitton. Часто з’являється на цифрових обкладинках глянцевих видань і просуває свідомість та різноманітність в індустрії моди.
Є такі програми, як, приміром, CLO3D, що розроблена компанією CLO Virtual Fashion. Її інструменти дозволяють створювати точні симуляції 23 видів тканини, а після – надіти віртуальний одяг на комп’ютерну 3D-модель людини.
Сучасне програмне забезпечення дозволяє створювати та обробляти практично ідентичні копії реально існуючих тканин. За його допомогою бренди проєктують і створюють макети речей в натуральну величину, тестують і кастомізують тканини – аж до заміни їх структури, фактури або кольору – і перевіряють, як вони виглядатимуть на людях. Вже зараз Adidas, Hugo Boss, Nike, Moschino, Under Armour та інші відомі бренди використовують відповідні розробки.
Резюме. Інновації охоплюють весь спектр традиційної моди. Якщо ви ще не запроваджуєте їх, то вже відстаєте. При створенні будь-чого із застосуванням технологій VR і AR думайте не тільки про зовнішній вигляд, а й про функціонал, а також новизну, щоб раптом не порушити чиїсь права на той чи інший об’єкт, розробку. І головне – захищайте свої інновації, дизайни, авторські права та монетизуйте їх.
Авторка матеріалу Ольга Мартиш, юристка з інтелектуальної власності, CEO IPSTYLE
ексклюзивно для Marie Claire Ukraine