
Один день з ООН Жінки в Україні на EXPO 2024 – 12 історій жіночого підприємництва
Один день з ООН Жінки в Україні на EXPO 2024 – 12 історій жіночого підприємництва
“Я люблю свій бізнес, я цього завжди хотіла – це мій шлях до свободи”, “Я займаюся плетінням з бісеру з дитинства, і зараз я продаю прикраси на шести міжнародних платформах”, “Я вважаю, що варто приділяти більше уваги бізнесам захисників і захисниць”, – ми провели один динамічний, цікавий, сповнений різними емоціями день на виставці жіночого підприємництва EXPO 2024, організованій ООН Жінки в Україні.
На всіх фото героїні заходу усміхнені, сповнені енергії та сили, але їхні історії в особистому спілкуванні іноді звучать крізь сльози, біль і боротьбу.
Чи є підприємництво “легким та яскравим шляхом до мрії”? Напевно, жодна не відповість: “Так”. Чи зупинить це когось? Напевно, кожна відповість: “Ні”.
Виставка проходить втретє в Україні, має освітній онлайн-буткемп і завершиться регіональною віртуальною виставкою. Фінальною фазою EXPO 2024 стане офлайн-захід Expo Capital Quest, який відбудеться навесні 2025 року. Участь зможуть узяти ті підприємиці, які пізніше пройдуть окремий відбір.


Весь день ми не лише тестували, пробували на смак, дізнавалися історії та традиції виробництва, а й багато спілкувалися.
Marie Claire Business досліджував, з чого починається шлях підприємиці, що саме мотивує учасниць брати на себе ризики непередбачуваності власної справи в умовах війни, яку мають бізнес-мету і як оцінюють важливість жіночих партнерств?

Довідка редакції
Згідно з останнім дослідженням, все більше жінок відкривають власний бізнес, надаючи перевагу підприємництву на противагу працевлаштуванню.
За офіційними статистичними даними, у 2024 році жінки в Україні відкрили майже 59% ФОПів порівняно з 51% у 2021 році. Частка жінок серед усіх підприємців зросла з 46,4% у 2021 році до 47,5% у 2024 році. Підтримка жіночого підприємництва — це не лише шлях до відновлення економіки України, а й один зі способів зробити його гендерно відповідальним.




Концепція офлайн-виставки EXPO 2024 включала три зали з лекціями від запрошених експертів та експерток і цілий поверх із корнерами колекцій учасниць цьогорічного потоку та простором для нетворкінгу.
Після офіційного відкриття та вступної промови організаторів програму заходу продовжили дискусійні панелі, присвячені розширенню можливостей жінок у розвитку власної справи, освітні практикуми та бізнес-гра, яка мала на меті не лише зорієнтувати учасниць у перебігу виставки, а й активізувати якомога більше діалогів між ними.




Опитування серед підприємиць щодо належності їхнього бізнесу до певної галузі, проведене під час EXPO 2024, показало, що 18% жінок зайняті в харчовій промисловості, 17% — у виробництві та промисловості, 13% — в освіті та консалтингу, 10% — у сфері моди та виробництва одягу, 7% — у креативних індустріях, по 5% — у соціальних підприємствах, сфері здоров’я та краси, а також готельно-ресторанній справі та туризмі, 3% — у технологіях та ІТ, 2% — у ритейлі та e-commerce, а 15% припадає на інші галузі. Сектор фінансів, інвестицій та страхування залишився без відсоткового представлення.



Під час кава-пауз наша команда мала можливість поспілкуватися з учасницями виставки, закохатися в продукти, створені жінками в Україні, і зібрати для вас 12 історій від першої особи!



“Ми заснували соціальне підприємство п’ять років тому для літніх жінок із сіл Сумщини, які працюють за п’ятьма напрямами крафтового виробництва: в’язані вироби, роботи з льону, вишивка, хендмейд-свічки та чаї. Я маю особисту бізнес-мрію — створення майстерні в одному із сіл, де могли б збиратися майстрині. Зараз вони працюють переважно кожна у себе вдома, а під час блекаутів збираються в будинках, де є опалення, генератори, і працюють разом. Ми також маємо напрям психосоціальної підтримки — до нас час від часу приїжджає терапевтка. Тому хотілося б, щоб це все було в одному місці.”, — розповіла Кіра Охріменко, засновниця соціального підприємства “Моїм рідним“.

“Ми маємо сімейний бренд з 2018 року, самі вирощуємо сировину й виготовляємо натуральну косметику. Троянду, лаванду, чорнобривці, ромашку, деревій ми вирощуємо в ідеальному, мальовничому селі Ковалівка Київської області. Формула пароводяної дистиляції використовується в Україні вже дуже давно. Окрім води й рослин нічого більше не додаємо, тому продукція зберігається без консервантів та інших домішок.”, – Олена Гребень, власниця бренду натуральної косметики та гідролатів. Floyapark. Середній син Олени, Тарас, уже залучений до сімейної справи й активно бере участь у промоції продукції.


“Ми вирощуємо і виготовляємо продукцію на основі органічного кизилу з 2013 року й зараз розвиваємо нові напрями — це заморожені фрукти й ягоди. Попит зростає дуже швидко, тому ми маємо змогу підтримувати регіональних фермерів і домогосподарства, займаємося контрактним виробництвом та відповідальним зберіганням. Ми першими в Україні заклали промислові сади й найбільший у світі сад органічного кизилу. У пам’ять про сина-героя створили переробне підприємство в Запоріжжі. Розвиваємо бізнес, але викликом і ризиком залишається близькість розташування наших садів до лінії фронту та терор самого міста Запоріжжя, а також брак кадрів. Ми є флагманом ветеранського бізнесу й першими в Україні отримали право використання знака “Створено захисниками” на всю лінійку нашої продукції. Це велика честь і висока відповідальність. Як правозахисниця ветеранів та сімей загиблих, я борюся за те, щоб знак “Створено захисниками” мав не менші права, ніж знак “Зроблено в Україні”, – Наталія Ольшанська, співвласниця сімейної компанії Famberry.

“Мій бренд займається виробництвом натуральної екологічної косметики для тіла, волосся і ми почали розробляти лінійку для обличчя. Починала я сама, а тепер нас у команді троє. За рік я збільшила вдвічі площу виробництва, з 25 м² до 53 м². Також ми є соціальним бізнесом. Я, як засновниця, маю інвалідність і жінки, які працюють у нашій команді, мають інвалідність або є внутрішньо переміщеними особами. У 2024 році я відвідала навчання за кордоном – у Німеччині, Польщі і Франції. Зараз налаштовую експорт і займаюсь отриманням сертифікатів якості. Дуже хочу, щоб про український бренд з назвою Marichka Сosmetics дізналися у всьому світі!“, – Марина Солонець, засновниця бренду Marichka_Cosmetics.

“Я вже протягом п’яти років створюю крафтові ексклюзивні напівфабрикати. Я завжди хотіла займатися бізнесом і дуже його люблю, це моя економічна свобода. Сьогодні вже відчуваю потребу ділитися власними знаннями та досвідом, який набула. Я вперше беру участь у цій виставці, і мої очікування ототожнились з реальністю – енергія, позитив, спілкування!“, – Діана Богус, засновниця крафтового виробництва ексклюзивних напівфабрикатів з міста Вінниця.

“Я працювала в міжнародній компанії, але після народження третьої дитини захотіла мати власну справу. Моя бабуся, якій 94 роки, все життя пекла хліби і короваї, тому й мені передалася ця любов, я почала цікавитися звичаями та навчатися. Спочатку мені було соромно продавати це людям, але з часом я створила інстаграм-сторінку, щоб побачити реакцію випадкової спільноти на моє захоплення. І ця спільнота відреагувала позитивно! Мені почали надходити замовлення. Ось так народився бренд Korovai. З 2022 року випічка короваїв стала ще й психологічним розвантаженням та підтримкою ментального здоровʼя. Я почала розвивати напрямок саме весільного короваю. Це мій маленький бізнес, який я хочу розвивати й надалі, адже він є втіленням моїх цінностей. Я хочу, щоб коровай був на вищому рівні, ніж той, який зараз має весільний торт.“, – Олена Комарук, професійна маркетологиня, засновниця бренду Korovai.

У 12 років я пішла на бісероплетіння і викладачка дала мені в руки сережки. З того самого моменту я відчула, що це не просто сережки, а моя справа на все життя. Протягом двох років я продаю свої вироби на Андріївському узвозі і вже підготувала брендовану палатку – єдину на весь Андріївський узвіз, яка буде стояти прямо біля Андріївської церкви! Я веду діяльність на шести платформах, вчора відбувся мій 206-й продаж. Зараз хочу звузити асортимент та підготувати колекції з натурального каміння. У мене є особиста позиція – я обираю тільки ті послуги та товари, які здійснюють свою діяльність офіційно.“, – Наталья Рибнікова, власниця бренду прикрас Cosmic, в яких варто підкорювати світ.


“Бичківський медяник – це автентичний кондитерський виріб зі столітньою історією, який випікається тільки в одному місці, в мальовничому Закарпатті, в селищі Великий Бичків. Рецепт тримається в секреті і передається в родині з покоління в покоління. Сьогодні лише десятеро людей знають технологію його приготування і тільки двоє випікають його. Одна з них – я. Так само, як дівчата вишивали собі на рушниках долю, так і медяник розмальовується в стилі гуцульської вишивки гладдю і стає оберегом. Я взяла собі за місію популяризувати цей виріб, показати його світові.“, – Марія Чорій, майстриня з випічки автентичного бичківського медяника, власниця підприємства “Майстерня медяників”.

“Свою справу я почала в 2021 році. У 2022 році на фандрейзинговій платформі ми розпочали збір коштів на невелику вишивальну машину, на якій не можна було робити багато, але це вже був старт для нас. І вже у серпні друзі з Америки замовили для нас велику машинку, щоб економічно підтримати. На той момент ми працювали в прихистку для жінок. Ми розробили колекцію, присвячену всім регіонам України, яку презентували на “Українських днях” в США. У 2023 році ми вже мали змогу перейти до роботи у свою майстерню. Ми досліджуємо старовинні орнаменти і створюємо гердани, чокери, пояси з бісеру, манжети, ладанки.“, – Вікторія Поплавська, співзасновниця майстерні “Вільна нитка”.


“Ми працюємо із натуральним каменем і виготовляємо бордюри, тактильні плити для людей з інвалідністю, бруківку та інші вироби будівельного призначення. З 2016 року разом з чоловіком Сергієм ми започаткували сімейний бізнес. Раніше колеги-чоловіки, які приїжджали, бачили мене, відразу казали: “А де Сергій? Нам потрібно з ним вирішувати справи“. І це стало для мене викликом. Це не блокувало мене, а навпаки – вже зараз всі чітко знають, що немає в цій справі статі, є професіоналізм і компетенція!“, – Юлія Мельник, співзасновниця бізнесу з виготовлення гранітних деталей з натурального каменю “ГранБудПлат“.

“Я започаткувала ФОП у цьому році, отримала грант від держави на 250 000 грн на відкриття власної справи і створила бренд “Наша кава“. Реалізацію ідеї я підгледіла в Румунії, коли була там у статусі біженки та працювала в ростерії. Вже разом із своїм баристою ми придумали “Каву по-Миколаївськи”. Ми додаємо в неї сироп айви, що популяризує саму айву більш широкій авдиторії, як регіональний смак.“, – Ірина Маркіна-Бадюл, засновниця бренду з обсмаження кави “Наша кава“ з міста Миколаїв.
Більше від
- Чи вміють дорослі грати: Barbie, Hot Wheels та інші іграшки, які ви захочете подарувати собі та рідним
- «Я вірю, що музика — це терапія»: інтерв’ю з ведучою Music Box Валерією Шатською
- Свято науки в Києві. Премія L’Oréal – UNESCO всьоме відзначила трьох видатних українських науковиць
- Від першого відгуку до сили впливу. Історії учасниць Naprobu про розвиток, довіру та натхнення
- Чоловік говорить: співак Дмитро Каднай