Про свободу, бунт і самовираження.
З 24 квітня розпочинається український прокат фільму «Квір» — екранізації однойменного роману американського письменника Вільяма Барроуза, одного з ключових авторів біт-покоління. Тексти «бітників», чий пік популярності прийшовся на 1950–1960 роки ХХ століття, були сповнені експериментів, абсурдного гумору, сексуальної свободи та психотропних речовин, а тому бачити, як вони оживають на великому екрані — вельми інтригуючий досвід. Початок прокату нової картини став чудовою нагодою пригадати інші цікаві екранізації, як самого Барроуза, так і решти «бітників».
Роман «Квір» є напівавтобіографічним для американця Вільяма Барроуза, а для італійця Луки Гуаданьїно, який взявся переносити книгу на великий екран, він став найособистішою роботою в кіно. Історія емоційно травмованого квір-ветерана, що тікає до Мексики аби втопити свою біль у мескалі та опіумних препаратах, відгукнулась режисеру, а тому й сама екранізація вийшла напрочуд точною, атмосферною та естетичною.
«Квір» не став першою екранізацією прози Барроуза, адже ще в 1991 році культовий канадський режисер Девід Кроненберг зняв кіно-версію іншого популярного тексту — «Голого Ланчу». Перед глядачами розгортається сюрреалістична та дещо галюциногенна історія про винищувача комах, який спробував вживати отруту як наркотик. Згодом герой почав відчувати себе секретним агентом на службі в гігантського жука, що ставить йому завдання — вбити власну дружину.
Джек Керуак вважається неофіційним «королем бітників», ба більше — саме він придумав назву для біт-покоління. Автобіографічний роман «На дорозі» став вершиною його творчості, а тому екранізація була лише питанням часу. Питання закрилось у 2012 році, коли бразильский режисер Волтер Саллес, покликавши на допомогу зірковий каст із Крістен Стюарт, Семом Райлі та Вігго Мортенсеном у ролі Барроуза, переніс цю історію на великий екран.
Культова стрічка Мілоша Формана «Пролітаючи над Гніздом Зозулі», з неймовірним Джеком Ніколсоном у головній ролі, здобула 5 «Оскарів» і вже давно стала частиною сучасної поп-культури. Однак не всі знають, що вона є екранізацією однойменного роману американського письменника Кена Кізі. Хоча формально Кізі й не відносять до біт-покоління, але він вважав себе своєрідним мостом, що поєднує «бітників» та рух хіппі, одним із засновників якого він був.
Андре Асіман є сучасним американським письменником і не має прямого відношення до культових авторів біт-покоління, але дана екранізація чудово вписується в нашу добірку з двох причин. По-перше її режисером знову є Лука Гуаданьїно, а по-друге вона дуже близька по духу до попередніх картин. «Назви Мене Своїм Ім’ям» це одночасно ніжна та пристрасна історія кохання між двома чоловіками, що розгортається одного спекотного італійського літа.
Фото: надано дистрибютором «Артхаус Трафік»