Фанні Лешевальє зберігає пам’ять про війну, об’єднуючи епохи в одному кадрі.
Від початку повномасштабного вторгнення Росії французька художниця Фанні Лешевальє підтримує Україну. Лешевальє створює колажі про війну і публікує їх в Instagram. У своїх роботах вона поєднує всесвітньо відомі картини з сучасними фотографіями, на яких зображене життя українців під час війни.
Напередодні відкриття експозиції в Україні, Фанні Лешевальє дала інтерв’ю Marie Claire. Виставка триватиме у Музеї історії міста Києва з 9 по 20 квітня. Після Києва проєкт буде представлено в Чернігові, Харкові, Одесі, Миколаєві та Львові.
Здається, я ніколи не переставала малювати. Спочатку були уроки образотворчого мистецтва в середній школі , потім — навчання в Школі образотворчих мистецтв у Каннах, а потім — у Ренні.
Мене завжди захоплювали картини, що розповідають історії, міфи чи відображають дух певної епохи. Дивовижно відкривати й аналізувати не лише техніки, а й сенси та послання, закладені художниками. І тут хочу згадати фламандський живопис та італійських майстрів епохи Відродження — зокрема Крівеллі, чиї роботи поєднують віртуозну техніку з виразною наративністю.
Мене вражає вміння цих митців передавати потужні послання через вибір перспективи, кольорів і символів. Також мені близький абстрактний і концептуальний живопис, адже, крім технічного аспекту, мене цікавлять ідеї та концепції, які розробляє художник. Я ціную, коли кожен вибір митця зумовлений певною причиною, а кожен елемент твору наповнений глибоким сенсом.
Художниця Фанні Лешевальє
У лютому 2022 року, спостерігаючи за подіями в Україні, я відчувала себе безсилою, але шукала спосіб якнайшвидше висловити свою підтримку. Фотомонтаж став таким способом.
Я вибрала цифрову техніку, а не живопис, тому що вона дає змогу дуже швидко реагувати та діяти за допомогою соціальних мереж. У мене не було жодних контактів в Україні, проте завдяки хештегам я одразу змогла зв’язатися з людьми, яких це стосується.
Я знала, що багато цивільних ховаються в метро або підвалах, а їхній єдиний зв’язок із зовнішнім світом відбувається через телефон. Тому я хотіла практично щодня ділитися з ними зображеннями, які не лише говорять про них самих, а й нагадують про те, що пов’язує нас крізь епохи та кордони: наші емоції, історії, красу, життя…
Я створювала фотомонтажі, черпаючи натхнення з класичного живопису. Завдяки такому процесу мені вдалося швидко зблизитися з українцями, краще зрозуміти їхню реальність і, певною мірою, ідентифікуватися з ними.
Мої фотомонтажі ґрунтуються на дуже реалістичних фотографіях. Щоб створити гармонійне та збалансоване поєднання живопису та фотографії, де б картина не применшувала естетику та сенс, який несе фотографія, я вибираю фігуративні твори, у яких мало помітний індивідуальний стиль художника. Вони є своєрідним нейтральним фоном, що дає повноцінний простір для фотографічного вираження.
Вибір картини для більшості моїх робіт визначається змістом фотографій. Це образи, які мене зворушили, і які я хочу зберегти в пам’яті. Виходячи з цієї емоції, я знаходжу зв’язок із знайомим мені твором живопису — а потім поєдную їх через монтаж.
Іноді на мій вибір впливає естетика фотографії. Наприклад, написаний у ракурсній перспективі «Плач над мертвим Христом» Андреа Мантеньї має візуальну структуру, подібну до тієї, що використовував фотограф Крістофер Оккіконе у своєму знімку пораненого з 25-ї повітряно-десантної бригади.
Бувають випадки, коли мій вибір визначає саме послання, яке я хочу передати. Зокрема, використання картини Делакруа «Свобода, що веде народ», потужного символу свободи у Франції, відповідає бажанню створити відлуння історії у сьогоденні.
У Франції моя аудиторія різноманітна — але незалежно від того, французи це чи українці, люди часто висловлюють глибокі емоції та ідентифікують себе з побаченим. Українці впізнають зображені місця, іноді відкривають для себе раніше невідомі твори живопису та сприймають мої фотомонтажі як форму ніжності та співчуття.
Французи, зі свого боку, часто знайомі з картинами й спочатку спантеличені їхнім поєднанням із зображеннями війни. Цей подив змушує їх шукати сенс твору, досліджувати його другий план і по-іншому осмислювати ситуацію в Україні.
Кожен фотомонтаж має для мене особливе значення, тому що він розповідає історію та передає пережиті емоції. Всі вони народжуються зі спілкування з фотографами, які прийняли мій підхід і поділилися своєю роботою, за що я їм глибоко вдячна.
Та все ж особливе місце посідає колаж, що поєднує «Створення Адама» Мікеланджело з фотографією, зробленою молодим військовим, на якій зображено двох його побратимів. Один з них згодом загинув на фронті. Сьогодні цей твір дозволяє мені вшанувати його пам’ять — і підкреслити, що навіть у розпал війни ці солдати зберегли чутливість та здатність бачити красу попри насильство.
Під час виставок я помічаю, що реакція глядачів залежить від рівня чутливості кожного. Проте деякі фотомонтажі викликають одностайне позитивне сприйняття — ті, що випромінюють найбільше ніжності.
Дякую за ваші слова. Робота з такою серйозною темою може здаватися важкою, але для мене процес творчості не є болючим. Навпаки, це спосіб висловити емоції та зробити видимими історії та обличчя, які можуть бути забутими.
Кожен фотомонтаж — це насамперед зустріч зі світлиною, картиною, фотографом, а іноді навіть із зображеними людьми. Йдеться про створення діалогу між мистецтвом і реальністю, пропонування іншого погляду на світ. Звісно, деякі теми хвилюють мене глибше, але саме ця емоція керує моєю роботою.
Мистецтво має унікальну здатність пов’язувати нас із нашими емоціями та нашою історією, а також пропонувати новий погляд на реальність. У ситуації з війною в Україні воно дозволяє гуманізувати конфлікт, повернувши обличчя та історію подіям, які ризикують знеособитися і стати абстрактними, стаючи занадто медіатизованими.
Створюючи діалог між живописом і документальною фотографією, між минулим і теперішнім, між культурами, я запрошую глядача подивитися на поточні події під іншим кутом. Емоція стає точкою опори, спонукаючи глибше вдивлятися в українську реальність. Позачасовість та краса західноєвропейського живопису сприяють зміщенню погляду в глядача, створюючи міст між сьогоденням та тим, що визначає нашу людяність.
Допоки триває війна, я буду продовжувати творити. Наразі в мене немає конкретних проєктів у роботі, але я залишаюся відкритою до будь-яких нових ініціатив. Сьогодні я дуже зворушена, адже маю за честь представити в Україні свій погляд на цей конфлікт.
Поки триватиме війна, я продовжуватиму робити фотомонтажі — готова робити свій внесок, свідчити та ділитися своїм поглядом. Ситуація в Україні залишається для мене важливою справою, і мої картини — це спосіб виразити солідарність з вашою країною.
Фото: надані пресслужбою Фанні Лешевальє