Закрити
Чи може штучний інтелект замінити модельєрів?
Мода

Чи може штучний інтелект замінити модельєрів?

Що чекає моду майбутнього.

Поділись:

Між креативним прискоренням, естетичними зрушеннями та екологічними викликами штучний інтелект поступово змінює обриси модної індустрії на тлі глибокої кризи у сфері prêt-à-porter. Це тиха революція, що спонукає переосмислити наші стосунки з одягом, дизайном та уявою.

Дизайнери майбутнього: голка і нитка чи алгоритм і промпт?

 

Чи зможуть дизайнери майбутнього все ще вправно володіти голкою й ниткою? Це питання виникло в червні, коли школа MJM представила показ мод, який важко назвати звичайним. Тут не було ані викрійок, ані швейних машин: увесь показ був створений штучним інтелектом — від початку до кінця.

Хоча кожен силует спочатку було намальовано вручну, усі ескізи потім доопрацювали за допомогою Midjourney, а також художників, що працюють з ШІ, зокрема Стефані Аркі, яка відповідала за промпти, текстури, світло та фінальний рендер.

«Ми навчатимемо студентів створювати більш комплексні проєкти, що враховують потреби модної індустрії», — пояснив директор з навчальної роботи Жак Юґ Деспуант у коментарі BFM Business.

Він вважає таке поєднання технології та дизайну є джерелом точності, швидкості та гнучкості.

Від масмаркету до люксу: хвиля ШІ-змін

 

І бренди масового сегмента, і престижні модні будинки дедалі активніше шукають фахівців, які поєднують художнє бачення з технологічними навичками. Останнім часом модні бренди все частіше експериментують на межі реального й віртуального.

У вересні 2024 року бренд Jules представив капсульну колекцію з 11 речей, створених на основі архівів, переосмислених генеративним ШІ у співпраці зі стартапом IMKI. У той же час The Kooples презентував власну AI-powered Capsule Collection на виставці CES 2024 у Лас-Вегасі — футуристичне переосмислення шкіряних курток та фірмових суконь.

Роком раніше Tommy Hilfiger запропонував клієнтам створити власні цифрові образи під час Metaverse Fashion Week 2023, спільно з Fashion Innovation Agency. А в наступному році Moncler об’єднався зі студією Maison Meta, щоб створити Verone AI Jacket — поєднання алгоритмічного дизайну та інноваційного текстилю, спрямоване на максимальну функціональність.

Verone AI Jacket від Moncler Х Maison Meta

Verone AI Jacket від Moncler Х Maison Meta. Фото: Instagram @moncler

Кульмінацією цієї тенденції став кейс e-commerce-платформи Revolve, яка виставила на продаж моделі з AI Fashion Week New York за ціною від 250 до 1 600 доларів.

Нова епоха для дизайнерів

 

До руху долучаються і незалежні бренди. Легендарна нью-йоркська дизайнерка Норма Камалі навчила власну модель ШІ на архіві, що охоплює 57 років її творчості. У результаті вона отримала нові ескізи, футуристичні варіації та, за її словами, «свіжий поштовх для бренду».

«Навіть «галюцинації» ШІ — ті самі помилки, які система генерує, — стали для мене джерелом натхнення», — розповіла Камалі в інтерв’ю MIT.

Колекція Норми Камалі, створена за допомогою ШІ.

Колекція Норми Камалі, створена за допомогою ШІ. Фото: ww.fashionnetwork.com

Подібний підхід обрала й Гілларі Таймор, креативна директорка Collina Strada. Вона завантажила свої архіви в генеративну систему, тижнями відточувала результати, а потім перетворила їх на реальну колекцію весна–літо 2024.

колекція створена ШІ

Collina Strada SS 2024. Фото: www.collinastrada.com

Крім суто дизайнерських можливостей, штучний інтелект здатен зробити індустрію доступнішою для нетрадиційних фахівців.

«Такі інструменти відкривають двері людям із різних сфер», — пояснює Меттью Дрінквотер, директор Innovation Agency при London College of Fashion. Адже більшість модних навчальних програм залишаються елітарними та надзвичайно дорогими.

Водночас у великих будинках розкоші реальне застосування ШІ у творчих процесах досі не піддається кількісній оцінці — тема залишається доволі табуйованою, адже для цих інституцій «створення» і досі невіддільне від спадщини та ручної майстерності.

Посилена креативність — оптимізована продуктивність

 

Швидше візуалізувати, точніше підганяти крої, тестувати фактури, прогнозувати тренди… Причини, що спонукають дизайнерів до використання ШІ, очевидні й привабливі.

«ШІ — це чудова можливість для креативної студії», — зазначає Анн-Лор Купле, генеральна директорка The Kooples. — «Він розширює поле уяви, генерує сотні ідей у різних напрямках і дозволяє нашим командам зосередитися на деталях і примірках. Це справжнє джерело натхнення та економія часу!»

Цей ефект підтверджують і академічні дослідження — зокрема, звіт Національного інституту науки й технологій Ульсану (Південна Корея). Вчені встановили, що «генеративні ШІ-інструменти значно збагачують початкові етапи створення моди, забезпечуючи швидкі та різноманітні візуальні стимули».

Дизайнери, як зазначається у дослідженні (червень 2024), взаємодіють із системами через текстові запити, вдосконалюючи ескізи вручну або в цифровій формі — це «стимулює їхню уяву й полегшує ухвалення рішень».

Для брендів prêt-à-porter, які нині переживають кризу, можливість створювати десятки дизайнів за лічені хвилини — справжній подарунок продуктивності.

«Ми підписалися на Midjourney, щоб створювати зображення трендів, на які могли б орієнтуватися наші постачальники», — розповіла Ліндсі Ватрело, керівниця відділу дизайну Kiabi, під час конференції L’IA prompte la mode, організованої Федерацією prêt-à-porter у Парижі у квітні.

За даними Fashion Network, бренд також тестує IMKI для генерації більш точних дизайнів і спрощення комунікації з виробниками. Результат — менше погоджень, більше автономії та швидкості. Але водночас — ризик ще більшої стислості творчого процесу, який, власне, і потребує часу.

Спільна колекція Revolve Х Maison Meta, створена за допомогою штучного інтелекту

Спільна колекція Revolve Х Maison Meta, створена за допомогою штучного інтелекту. Фото: Revolve

Темний бік технологічної революції

 

Цей вибух креативності має і зворотний бік: загрозу стандартизації моди. Якщо системи ШІ навчаються на обмежених або упереджених даних, вони можуть відтворювати одноманітну естетику — не інноваційну, а уніфіковану, на користь панівних культурних шаблонів.

Ще одна проблема — екологічна та юридична. Хоч ШІ й обіцяє зменшення відходів у виробництві, вплив дата-центрів, хмарних розрахунків і тренування моделей поки що слабо вивчений. До того ж не існує чітких законів, які б регулювали авторські права на твори, створені з використанням промптів.

Отже, може статися, що один і той самий ШІ-дизайн з’явиться в конкурента — і юридично це не можна буде оскаржити.

«Завантажуючи свої роботи в відкриті моделі, бренди фактично збагачують базу даних своїх конкурентів. Треба бути обережними», — застерігає юристка Александра Бенсамун під час тієї ж конференції L’IA prompte la mode.

Вихід — створювати власні або закриті рішення для захисту даних. Адже ШІ може посилити продуктивність, але він має залишатися лише інструментом — на службі у людини, її потреб, бачення й, перш за все, її творчості.

Фото: Norma Kamali

Адаптувала: Євгенія Власенко

Автор: Alexandra Pizzuto

Оригінал статті

Слідкуйте за новинами в
Євгенія Власенко
Євгенія Власенко
Редактор Marie Claire Ukraine
Досвідчена журналістка, редакторка. У медіа з 2016 року. Спеціалізуюся на темах моди, бʼюті, культури.
Поділись:

Також читайте