COPENHAGEN FASHION WEEK x UFW: Як 5 українських дизайнерів презентували свої колекції AW2024
Модні інституції UFW x CPHFW продовжують свою співпрацю вже четвертий сезон поспіль, відзначаючи на цей раз період AW2024.
Українські бренди моди: CHERESHNIVSKA, DOMANOF, J’AMEMME, PASKAL, Fayina Yerenburh X VOZIANOV — усі об’єднані вірою в світле майбутнє, 31 січня представили колекції, що втілюють сенс найбільшої Мрії, відображають непідкорений людський дух і символізують життєвість та прагнення до створення кращого світу перед руйнівною силою війни.
Спільна презентація українських брендів моди 31 січня, що відбулася в Українському Домі в Копенгагені, стала двадцятим міжнародним заходом Ініціативи «Support Ukrainian Fashion».
На якому етапі роботи над колекцією ви дізналися про участь у Copenhagen Fashion Week. Чи позначилося це на колекції?
Дмитро Доманов (DOMANOF): Дізналися про участь у COPENHAGEN FASHION WEEK вже на етапі роботи над колекцією. Вже була готова концепція та закуплені матеріали. Тому особливо це не змінило саму ідею, але більше зробило комерційною всю колекцію. Бо первинна ідея полягала в комерційності і в більшому наповнені сенсом форми та ідеї.
Юлія Ярмолюк (J’AMEMME): На момент, коли ми дізналися про участь у Copenhagen Fashion Week, я перебувала на активному етапі розробки весняної колекції, будучи зануреною у зовсім інші, теплі і квіткові концепції. Чи вплинуло це на колекцію? Важко сказати однозначно. Наш робочий процес не зазнав змін, і наша команда продовжує розробку у самому серці Києва. Насичена енергетика міста завжди була джерелом натхнення для моїх робіт. Навіть на міжнародній арені, я не втрачаю зв’язку з рідним містом, і кожен елемент колекції віддзеркалює непохитний характер та нездоланну енергію Києва.
Fayina Yerenburh * Vozianov: Колаборації Fayina Yerenburh * Vozianov отримала Пропозицію про можливість презентації на Тижні моди в Копенгагені, коли колекція вже була повністю готова. Презентація цієї колекції відбулася у Києві 17 листопада 2023 року.
Ірина Кохана (CHERESHNIVSKA): Ми дізнались на початку розробки. В нас кожна колекція стала, тому участь у Copenhagen Fashion Week не вплинула на концепт, лише на терміни виконання.
Розкажіть про колекцію. Що залишилося сталим, що змінилося? Що слугувало натхненням?
Дмитро Доманов (DOMANOF): Колекція це наша рефлексія на тему шрамів зовнішніх та внутрішніх. Кожна річ про це говорить і доповнює надаючи колекції повного сенсу. Змінилась кількість одиниць — ії стало наразі менше, але незмінним залишилось наше бажання говорити через моду про дуже важливі для нас і суспільства питання. Надихались ми переважно людьми та їх бажанням до творіння життя.
Юлія Ярмолюк (J’AMEMME): У цій колекції ми зробили новий крок у вивченні унікальності ДНК нашого бренду, продовжуючи експериментувати з плісе, незвичними формами та обʼємами. Однією з головних змін стала геометрія ліній та їх напрям, щоб створити щось зовсім нове та захоплююче. Проте, незважаючи на зміни, які відбулися, ми зберегли легкість та невагомість, що завжди нас визначали. Їх натхнення черпається у феміністичних силуетах та жіночності, які і надалі є неосяжним джерелом моєї творчої енергії.
Fayina Yerenburh * Vozianov: В основі колекції лежить ідея поєднання мистецтва та моди. Родзинкою колекції стали пуховики з оригінальними принтами Фаїни Єренбург та простим та елегантним силуетом від Федіра Возіанова .Верхній одяг для зими рідко буває яскравим і артистичним. Тут нам вдалося це зробити. Кожен принт має свою назву, як і картина, за якою він був створений. Так що кожне пальто теж має свою назву і може розглядатися як Арт Об’єкт .
Ірина Кохана (CHERESHNIVSKA): Натхненням до колекції стало життя та мистецтво гуцульської художниці, фольклористки, етнографки, філософині та фотографки Параски Плитки-Горицвіт. Для нової колекції створили унікальні витинанки та аплікації з вінтажного парашутного полотна, денімy та стокових тканин. Була збережена ажурність і плавність ліній характерну для прикарпатських витинанок. Всі елементи розміщені вільно, залишаючи багато простору.Раніше витинанками прикрашали хати та різноманітні предмети побуту, що є важливою рисою в традиційній українській культурі. Тому ми пропонуємо багатофункціональні речі, зі зйомними елементами, які можуть створити незвичний образ. Звично для нас в основі колекції лежить сталість. Ми переробляємо старі речі і тканини. Саме 70% колекції створено з таких матеріалів.
Війна накладає обмеження на виробництво в Україні. Поставках тканин та фурнітурі. Відтоку за кордон фахівців. Чи торкнулося це вашого бренду? Як ви знайшли вихід?
Дмитро Доманов (DOMANOF): Так війна наклала дуже великі зміни та додала складнощі і у робочий процес і у процес створення. Більша частина нашого колективу поїхала і ми довгий час не знали чи потрібна мода взагалі допоки не осягнули що наша місія це говорити через моду це те що ми вміємо і це те за що нас цінують наші клієнти. То ми вирішили ще не опускати рук а помріяти.
Юлія Ярмолюк (J’AMEMME): Звісно, як і багато інших брендів, ми відчули дефіцит кваліфікованих спеціалістів. Проте найбільшою складністю стала масштабна повінь на нашому виробництві у січні 2023 року, яка залишила нас з втратами більшої половини тканин та обладнання. Це було справжнім випробуванням для всієї команди. Протягом року ми прикладали всі зусилля для відновлення виробничих потужностей, і за останні півроку ми представили 5 нових колекцій, аби наздогнати пропущені сезони та компенсувати втрачений час. Цей рік був важким, але завдяки нашій команді, якою я неймовірно пишаюся, ми успішно подолали всі труднощі і тепер готові на рік вперед.
Fayina Yerenburh * Vozianov: Безумовно, війна накладає свої обмеження. Але нам вдається з цим справлятися. Потрібно просто закладати більше часу і на постачання тканин ,і на виробництво одягу та аксесуарів .Намагаємося у термінах виробництва враховувати ці обставини.
Ірина Кохана (CHERESHNIVSKA): Війна накладає обмеження на виробництво в Україні. Поставках тканин та фурнітурі. Відтоку за кордон фахівців. Треба більше часу на вирішення цих питань. Ми пристосувались вже давно, тому стараємось планувати заздалегідь.
Завдяки Copenhagen Fashion Week ми зможемо більше данцям розповісти про українську моду. А що ви знаєте про данську моду?
Дмитро Доманов (DOMANOF): Так, завдяки Копенгагенському тижню моди ми можемо показати що дизайнери із України існуть навіть на тлі поганих для них новин. Про даньску моду ми знаємо не мало і вже працюємо з цим ринком. Він відрізняється від багатьох ринків навіть попри те, що здається простим і сірим — він складний і не однокольоровий.
Юлія Ярмолюк (J’AMEMME): Копенгаген — це справжній епіцентр архітектури, дизайну та сталого розвитку, і вже протягом багатьох років визнаний п’ятою столицею моди у світі. У цьому місті я відчуваю особливий ритм та характер, а тиждень моди в Копенгагені і зовсім виділяється для мене серед інших. Тут данці створили унікальну суміш, поєднуючи великі модні бренди з вінтажною естетикою та легкою недбалістю, зберігаючи при цьому елементи класичної елегантності. Для мене унікальність скандинавського стилю полягає не лише в його вигляді, але й у його суті. Ставлячи на перший план сталість, данці віддають належну повагу як самому процесу створення, так і тим, хто стоїть за кожним виробом.
Fayina Yerenburh * Vozianov: Данська мода є безумовно зразком мінімалізму в сучасному його прочитанні. Відсутність великої кількості деталей, простий крій з одного боку ,але водночас і інноваційні не завжди мінімалістичні тканини, зручність і комфорт, елементи романтики тощо. Це і є сучасне прочитання мінімалізму. Він так розвивається в будь-якій області — і в данській архітектурі, і в датському предметному дизайні .Відчувається одна школа. Мінімалізм вже давно перестав бути сухим і безликим в данській моді , але, як і раніше, покликаний лише відтіняти особистість того, хто ці речі носить.
Ірина Кохана (CHERESHNIVSKA): Перший відомий факт це фокус на сталості. Copenhagen Fashion Week перший став розвивати цю тему і став важливим модним центром у модній індустрії.
Загалом данська мода позиціонує себе як повсякденна, демократична та загальнодоступна.
Найбезглуздіше запитання в контексті моди, менше з тим… Що сьогодні модно, а що категорично ні? (потрібно позбутися з свого гардеробу, стерти з ноута, викинути з дому, забути).
Дмитро Доманов (DOMANOF): Безглузде треба стерти. Сьогодні ми всі звикли задавати собі питання «Навіщо я купую цю річ?» Саме для мене важливим є саме питання, а не відповідь, бо воно вже може наповнити сенсом річ. Тому саме для мене не є модними сьогодні безглузді речі навіть якщо вони дуже дорогі. Але і дешеві речі сьогодні теж не в моді.
Юлія Ярмолюк (J’AMEMME):Сьогодні, нарешті, модно бути самим собою, виражати особистість та створювати унікальний стиль. Для мене це про можливість будувати власний модний простір, де кожен образ є виразом своєї унікальної ідентичності, яка не здаватиметься занадто надуманою. Я вірю, що зараз важливо не бути сильно прив’язаними до тенденцій, аби не втратити відчуття власного індивідуалізму. У сучасній моді, найважливіше в одязі — це людина, яка його носить. Саме вона визначає його стиль.
Щодо категоричних «ні», це стосується занадто відвертих образів, які не відповідають ситуації, наприклад, на діловій зустрічі, церемоніях або важливих подіях. Варто зберігати баланс і вибирати одяг, який відображає ваш стиль, але й враховує контекст ситуації.
Fayina Yerenburh * Vozianov: Відповідь на це питання досить проста:у моді гарний смак та креативність. Збирати образ із речей різних брендів – вищий пілотаж.
Категорично не модний поганий смак і монобрендовий підхід до створення образу.
Ірина Кохана (CHERESHNIVSKA): Модно бути свідомим щодо свого споживання і не купувати зайвого. Насправді існує багато тенденцій, але головне на нашу думку почувати себе впевнено в тому що вдягнений.
Юлія Паскаль, головна дизайнерка бренду Paskal також представила свою колекцію під час Copenhagen Fashion Week. В основі якої залишився дивовижний образ метелика — що символізує фундаментальні явища — красу та її перехід, перетворення, початок і кінець — і служить чудовим джерелом натхнення для дизайнерки. Через свої дизайни Юлія поєднує контраверсійні шляхи грайливості та інтелектуальності, дівочості та витриманості, фантастики та реальності роблячи повністю носибельними речі бренду Paskal.
Презентація українських дизайнерів на Тижні моди у Копенгагені підтримується програмою конкурентоспроможної економіки в Україні в рамках USAID.
Автор: Катерина Хелемендик
Читайте також: SUSTAINABILITY TALK: АПСАЙКЛІНГ ПРОЄКТ REVICLO