Дарина Шаповалова та Наталія Моденова: «Ми демократизуємо закриту індустрію»
Digital-майданчик DressX створили українки Дарина Шаповалова та Наталія Моденова. Дівчата обрали вихід на світовий ринок, тому сьогодні вони живуть і працюють у Каліфорнії. Ми вирішили поринути глибше у тему та зрозуміти, що саме стоїть за цифровим шопінгом.
Дівчата, розкажіть, що являє собою цифрова річ (крім гарної картинки)?
Наталія Моденова: Цифрова річ може існувати в абсолютно різних проявах і форматах – вихідний файл, рендер, можливість надягання на фото, AR-надягання на відео, скін для відеоігри, і на цьому список не обмежується. Кожен із цих проявів може бути токенізовано, в такому випадку цифрова річ, а точніше конкретний її прояв або набір проявів, стає токеном, унікальним NFT. Далеко не весь цифровий одяг продається і використовується як NFT. Токенізація важлива, щоб підкреслити обмежений наклад і створити вторинний ринок для цифрових сутностей. Як NFT, так і традиційну діджитал-річ може купити кілька людей одночасно, якщо це закладено на старті продажу. У випадку з NFT інформація про кожну копію фіксується на блокчейні.
Дарина Шаповалова: Завдяки DressX ми демократизуємо закриту індустрію, даючи можливість усім охочим створювати модний контент і ділитися ним у соцмережах або в інших віртуальних просторах. Також це можливість купити ті речі, які люди не могли б дозволити собі в реальному світі.
Н. М.: У деяких випадках ми обмежуємо кількість речей, доступних на DressX, щоб підкреслити їхню унікальність та ексклюзивність. Незабаром лімітовані колекції, цифровий кутюр і люкс «переїдуть» на NFT-платформу DressX, яку ми запустимо за кілька місяців, а цифровий мас-маркет буде доступний у мобільному додатку.
Чи існує можливість перепродавати digital-одяг після покупки, можливо, його ціна з часом збільшуватиметься?
Д. Ш.: NFT-платформа DressX була задумана та створена, щоб дати більше варіантів використання для віртуальної моди, а наші клієнти мали змогу не тільки «носити» віртуальні речі на фото, а й могли їх перепродавати, відстежувати їхню автентичність та історію, використовувати їх на різних віртуальних платформах.
Н. М.: Як ми бачимо по історіях успіху на ринку NFT уже зараз, попит на віртуальні речі тільки зростатиме, створюючи новий напрям для індустрії моди і відкриваючи більше перспектив для колекціонування, володіння і перепродажу цифрових активів.
Які перспективи використання таких речей, чи є можливість надягати їх для відео?
Д. Ш.: Незабаром ми запустимо мобільний додаток із можливістю надягання віртуального одягу на відео. Більше того, в нашому першому додатку DressХ це буде AR-надягання цифрового одягу, що відбуватиметься в режимі реального часу. Таким чином, ще більша кількість людей використовуватиме DressX як інструмент для створення модного контенту на щодень і зможе замінити частину реального одягу, яка виробляється і купується виключно з метою створення фото і відео для соцмереж.
Чи з’явилися за час роботи майданчика особливо популярні позиції?
Д. Ш.: Це кутюрні вироби в цифровому форматі, недорогі базові колекції і наші власні арт-колекції. Створюючи вироби від кутюр у цифровому форматі, ми даємо можливість нашим покупцям носити одяг, який вони ніколи б не одягли або не могли б придбати в реальності, адже вартість вбрання від кутюр може доходити до декількох тисяч доларів, тоді як їхня вартість у віртуальному форматі зазвичай удесятеро нижча. І навіть говорячи про колекції прет-а-порте, які ми оцифрували, вартість реальних нарядів традиційних дизайнерів зазвичай коливається від $700 до $1000, водночас у цифровому форматі можна одягти ту ж саму сукню в діджитал-форматі менш ніж за $50, якщо тираж цієї речі необмежений. З нечисленною кількістю примірників зазвичай росте і вартість речей.
Н. М.: Базові колекції дають змогу користувачам приміряти свій перший цифровий наряд за доступною ціною, отримуючи унікальний інноваційний досвід, та демонструвати свій стиль і підтримувати улюблених художників лише в кілька кліків.
Читайте также: Базовий гардероб: інвестиція поза часом
Якими були мінімальна і максимальна ціни за речі, продані на платформі?
Н. М.: На DressX представлені дизайнери, чиї віртуальні речі коштують від $20 до $1000. Тоді як базові завжди користувалися попитом на DressX. Буквально днями ми представили перший у світі цифровий бренд високої моди Auroboros, відомий своїми футуристичними нарядами. Тепер він ексклюзивно представлений на DressX і коштує від $85 до $1000 за річ. До цього найдорожчою покупкою була сукня Thé Fabricant за $200.
Хто купує ці речі?
Д. Ш.: Ми не обмежуємо нашу аудиторію і вважаємо, що сервіс може бути корисний людям різних професій із різних країн. У нас є клієнти по всьому світу, при цьому платформа найбільш популярна в Америці, Європі та країнах СНД, користується попитом серед людей із великою кількістю фоловерів в Instagram, а також серед мандрівників, активістів і захисників навколишнього середовища, яким небайдуже майбутнє нашої планети.
Н. М.: Для fashion-інфлюенсерів цифрова мода робить процес створення контенту більш простим, швидким і дешевшим. Для мандрівників віртуальна мода економить місце в багажі й створює унікальний контент, «переодягаючи» їх під час подорожей. Сервісом DressX користується відома американська група Sofi Tukker, супермодель Аліна Байкова, популярний блогер Саша Спілберг, артистка і біонік-активістка Viktoria Modesta й інші.
Як ви вважаєте, який відсоток гардероба може зайняти цифровий одяг у середньостатистичної людини років за 10?
Д. Ш.: Ми не прагнемо повністю замінити віртуальним одягом попит на реальний. Ми хочемо перевести в онлайн ті речі, які можуть існувати лише в цифровому вигляді.
Н. М.: Припускаю, що за 10 років ринок цифрового одягу становитиме не менше $13 млрд, що дорівнюватиме 1% від ринку модної індустрії (1,3 трлн). І це скромний прогноз. Ми вважаємо, що у розвинених країнах кожен представник поколінь міленіалов і Gen Z купуватиме не менше двох цифрових речей на місяць.
Скільки дизайнерів і брендів наразі представлено на платформі?
Д. Ш.: Співпрацюючи з дизайнерами, ми в основному беремо на себе діджиталізацію відібраних речей, створюючи їхніх віртуальних двійників і даючи їм друге життя в цифровому світі. Так, наприклад, на DressX представлені речі Lunya, Ksenia Schnaider, Paskal і багато інших.
Н. М.: Ми також працюємо з сучасними художниками, наприклад Waone і Anna Tsvell, і зі спадщиною класиків – Ван Гога, Сезанна.
Наразі на DressX представлено понад 80 брендів і понад 1000 цифрових, що робить нас найбільшою бібліотекою віртуальної моди в світі.
На які новини зі світу віртуального одягу очікувати найближчим часом?
Н. М.: Цифрова мода стане доступною для колекціонування та перепродажу в різних віртуальних просторах – у соцмережах, під час відеодзвінків, в іграх, на сайтах знайомств і так далі.
Д. Ш.: Запустивши наш перший додаток DressX уже за два тижні, ми надамо нашим клієнтам унікальний досвід створення «цифрового гардероба», зробивши процес використання digital-одягу ще більш простим.
Автор: Лілія Дьяч