Поняття digital-етикет з’явилося понад 20 років тому й означає правила поведінки в цифровому середовищі, які схвалюються суспільством.
Якщо ми хочемо звернутися з проханням до людини або домовитися про зустріч, бажано спочатку написати їй у мессенджері. Останнім часом стало поганим тоном одразу ж телефонувати. Попередньо краще з’ясувати, чи буде їй зручно розмовляти і коли. Як правильно поводити себе в режимі digital-спілкування розовіла Аліна Скібінська, експертка з міжкультурних комунікацій та сучасного етикету.
Важливо пам’ятати, що ваше перше повідомлення може стати єдиним. Якщо воно не сподобається співрозмовнику, він може вас заблокувати, перемістити в спам. Тому потрібно повідомити все для того, щоб людина прийняла рішення, чи хоче вона з вами спілкуватися. Відповідно, перше повідомлення не може містити одне слово «привіт». Щоб людина зрозуміла, чи хоче вона з вами спілкуватися, вам потрібно представитися, розповісти, хто ви і чому їй пишете. Бажано одразу викласти суть свого прохання, пропозиції.
Важливо пам’ятати, кому ви пишете повідомлення. Яскраві смайли та смішні гіфки мультперсонажів краще залишити для розмов із рідними та близькими людьми. При цьому потрібно розуміти, що навіть у спілкуванні з друзями краще використовувати тільки ті смайлики, які трактуються однозначно. Незрозуміло, що означає смайлик зі складеними руками: вдячність чи прохання. Іноземець не зрозуміє, що права кругла дужка – це усмішка, тому що смайлики у вигляді дужок застосовують тільки в нашій країні.
Робити скріншоти приватного листування з друзями та пересилати їх іншим людям – вершина невихованості та демонстрація неповаги. Я наполегливо не рекомендую цього робити.
Читайте також: Топ-3 м’яких навичок для жорсткої реальності від Наді Перевізник
Одна з особливостей діджитал-етикету: завжди думати, чи буде зручно людині прослухати повідомлення просто зараз. Тож не ображайтесь, якщо ваші аудіоповідомлення будуть прослухані не одразу й навіть не ввечері, коли у людини буде можливість залишитися наодинці. Пам’ятайте, що в етикеті ми завжди керуємося одним правилом: наскільки це буде доречно? Чи не поставить ваше повідомлення когось у незручне становіще? І не варто забувати про оточуючих, яким ви можете заважати своїм голосом, записуючи повідомлення в кафе чи у транспорті.
Дуже грубим порушенням цифрового етикету є додавання людини в різні групи за інтересами у Вайбері чи Телеграм без її відома. У такому разі приватний номер телефону людини можуть побачити всі учасники. Не забувайте, що не всі готові ділитися приватними даними з незнайомими людьми.
Подібні привітання завжди вважалися проявом поганого тону. Важливо пам’ятати, що привітання (навіть на словах) – це не тільки ознака уваги та поваги до людини, а й прояв характеру взаємовідносин. Ви не захотіли витратити дві хвилини на те, щоб написати декілька приємних слів із привітаннями своїй колезі – це демонстрація вашого ставлення до неї. Якою б яскравою та кумедною не була привітальна мерехтлива гіфка, вона не нестиме жодного смислового навантаження без особистого звернення до вашої колеги.
Якщо ми говоримо про сучасний етикет, то останнім часом заведено вимикати звук телефону в публічних місцях – інакше він може комусь заважати. І навіть звук клавіш на вашому телефоні може дратувати людину, яка сидить поруч із вами.
Якщо вас запросили до кафе, класти мобільний телефон на стіл не прийнято. По-перше, це негігієнічно. По-друге, створює про вас враження неспокійної людини, яка залежить від свого ґаджета. Більше того, на зустрічі в кафе гортати стрічку Інстаграм під столом і лайкати фото – поганий тон. Пам’ятайте, тим самим ви говорите своїй подрузі: «Розмова з тобою мені нецікава. В телефоні у мене більш важлива справа».
Хочу звернути увагу, що в листуванні не можна скорочувати слова ввічливості «спс», «бдлск» тощо. Вони існують, щоб продемонструвати співрозмовнику наше позитивне ставлення, вдячність, вибачення. Коли ви використовуєте подібні скорочення, то ніби економите на позитивному ставленні, й це, звісно, не викликає приємних емоцій.
Важливо завжди пам’ятати, що сучасні норми та правила поведінки створюють атмосферу загальної поваги, і якщо ви їх дотримуєтесь, ви тим самим демонструєте свою вихованість, а також ставлення до оточуючих. Будьте ввічливими і тактовними навіть в онлайн-спілкуванні!
Фото: unsplash.com