У спеціальному проєкті до Щедрого Вівторка.
Український бренд OLIZ разом з командою благодійного фонду Zagoriy Foundation долучилися до міжнародного благодійного руху #ЩедрийВівторок в Україні. Це день, який надихає мільйони людей робити добрі справи та популяризує культуру благодійності. В переддень Щедрого Вівторка, який відзначається цього року 30 листопада, команди презентували благодійну шовкову хустку «Добре серце». 15% від продажу цієї хустки передадуть до громадської організації «Відчуй», яка системно займається допомогою та соціальною адаптацією людей з порушеннями слуху.
Редакція Marie Claire розпитала українських інфлюенсерів, що долучилися до кампейну, про їхнє ставлення до благодійності та про останні добрі справи, які вони зробили.
Що спонукало долучитися до благодійності вперше?
Я вже не згадаю, що то була за ситуація, коли я долучилася до благодійності вперше. Я часто не тільки фінансово допомогаю благодійним проєктам, але й долучаюся до організації процесу — виступаю, беру участь у зйомках соціальних кампаній, які мені близькі. Вперше мене змотивувало і продовжує це робити те, що я помітила, як це працює. Я почала бачити фідбек навіть у тих випадках, коли я була задіяна мінімально. Тому я з задоволенням продовжую підтримувати такі проєкти, бо, крім допомоги, приємно бачити навколо себе ком’юніті з людей, які також залучені у добрі справи.
Яку останню добру справу ви зробили?
Дуже важко в таких питаннях говорити за себе. Мені здається, найкраща добра справа, яку можна робити щоденно — це підтримка людей, які трапляються на твоєму шляху. Уважно послухавши людину, яка розповідає, як її справи, ви можете стати для неї глибинною підтримкою. Світ став надшвидкий і кожен зациклений на своїх справах. Тому щоденною доброю справою може стати вміння слухати людей та бути уважним до почуттів одне одного.
Яким чином ви долучаєтесь до благодійності?
Щомісяця я надсилаю донейт кільком благодійним фондам. Я беру участь як діджей та селекторка у благодійних проєктах і також підтримую своїх друзів та знайомих, якщо вони потребують допомоги.
Як реагує ваша аудиторія, коли ви розповідаєте про добрі справи?
У мене дуже свідома аудиторія, з якою я говорю максимально відкрито та відверто. На сьогодні я багато спілкуюся з нею про те, що, наприклад, за музику потрібно платити, що споживати контент теж треба відповідально. І мене радує, що моє опитування показало, що мої підписники платять за доступи до музики, фільмів. Це приклад добрих та правильних справ з моєї сфери діяльності, про які варто говорити так само, щоб в нас розвивалася культура підтримки творчих професій.
Як би ви розповідали про благодійність, щоб до неї долучалося більше людей?
Тут все просто — розповідати своїм прикладом. Хоча мені й самій інколи важко розповідати про свої добрі проєкти. Часто здається, що краще робити, замість того, щоб говорити, але в сучасному світі проєкти, про які говорять, звучать яскравіше.
Поділіться своїми улюбленими 3 добрими справами, які легко реалізувати?
Добра справа, яку максимально легко реалізувати — це зайти зранку в офіс, у кав’ярню і підняти людям настрій своєю посмішкою. Перша добра справа — це принести енергію, бо ми всі нею щоденно обмінюємося. Друга справа — запитати людей навколо вас, чи не потрібна їм якась допомога або підтримка. Звісно, якщо маєте бажання, що йде зсередини. І третя справа — підтримувати продукт, який вам подобається, фінансово: придбати трек музиканта, оплатити підписку на фільми та серіали, придбати квиток в театр, де грає актор, що вам до вподоби.
Наскільки, на вашу думку, значною є роль відомих людей, зірок у розвитку благодійних ініціатив?
Дуже значною, я вважаю. Якщо я люблю того чи іншого артиста, який розповідає про соціальні та благодійні ініціативи, то для мене, як фаната його творчості, це буде важливо. Тому я за те, щоб говорити про благодійність і говорити голосніше.
Що спонукало долучитися до благодійності вперше?
Будь-яка підтримка соціальних проєктів націлена на те, щоб розповісти про них і тим самим зробити світ краще. Кожен такий проєкт має свою філософію, посил та ідею. Мені здається, що про будь-який поштовх, що може змінити світ, потрібно розповідати голосно і багато!
Яку останню добру справу ви зробили?
Я думаю, це швидше за все були добрі справи в рамках моїх робочих проєктів, майже всі вони так чи інакше націлені на добро. Впевнений, що результати моїх проєктів відгукуються десяткам людей як мінімум.
Як реагує ваша аудиторія, коли ви розповідаєте про добрі справи?
Будь-яка аудиторія класно реагує на добрі справи. І я вважаю маячнею те, що люди думають, що варто робити добрі справи тихо, на мою думку, потрібно завжди голосно говорити про те, де, як і кому ти допоміг. Це може відзеркалитися в інших, і добро буде ширитися далі.
Як би ви розповідали про благодійність, щоб до неї долучалося більше людей?
Мені дуже відгукується позиція, якої вже кілька років притримується засновниця Куражу Альона Гудкова, що будь-яка благодійність має бути радісною та цікавою, без жалості та почуття страху й безвиході. Благодійність має бути веселою та приносити задоволення, вона не повинна йти від негативних емоцій.
Поділіться своїми улюбленими 3 добрими справами, які легко реалізувати?
Дуже просто зробити комусь на вулиці комплімент. Здається, що це складно реалізувати, але я часто практикую таке з незнайомими людьми і відразу бачу, як вони наповнюються щастям і вдячністю. Елементарно і легко сказати комусь, що в нього класне пальто.
Що б ви хотіли сказати людям, які планують зайнятись благодійністю?
Будь-яка добра справа — це вже благодійність, а до них готуватися ніяк не потрібно. Просто починайте і все.
Що спонукало долучитися до благодійності вперше?
Моя мама — найкращий приклад благодійника, бо з дитинства вона вчила нас, що допомагати можна в різних формах. Вона завжди казала, що нам є чим ділитись у будь-якій ситуації: якщо немає коштів, можна поділитися домашніми соліннями, грибами (збирання грибів в нашій родині — велике хобі) або прийти на допомогу власними справами. Тому для мене благодійність з дитинства є чимось звичним.
Чому ви підтримуєте благодійні проєкти та ініціативи?
Сьогодні благодійність я ділю на два напрямки: моя особиста благодійність та робота в фонді Zagoriy Foundation, місія якого — розвиток культури благодійності в Україні. Є дівчинка-підліток, яку я щомісяця підтримую спілкуванням та фінансово (допомагаю оплачувати навчання тощо). У певний момент я побачила, що це необхідно, тож вирішила стати для неї не тільки другом, але й фінансовою підтримкою.
Я вірю, що у цієї дитини велике майбутнє і прийде час, коли вона також стане підтримкою вже іншій дівчинці. Жінки здатні змінювати світ, і я хочу підтримати ці зміни, вкладаючи ресурс у підтримку жінок.
Яку останню добру справу ви зробили?
Оскільки для мене благодійність — це звичка і більш системна діяльність, то скоріше це не конкретна справа, а регулярні дії, спрямовані на вирішення певного питання чи ситуації. Окрім підтримки дівчинки, про яку я розповідала вище, це ще й підтримка ініціатив, в які я вірю.
Проте, це не означає, що я прокидаюсь вранці і починаю вирішувати проблеми навколо, наче супергероїня. Часто я відмовляю на запити про допомогу, особливо якщо знайомі кидають лінк на збори, прозорість яких важко перевірити. Тут дозволю собі пораду: якщо вирішуєте підтримати конкретний збір або фонд, раджу спочатку подивитися, чи підкріплений цей запит документацією про необхідність допомоги або чи є на ресурсах фонду прозора звітність.
Яким чином ви долучаєтесь до благодійності?
Є багато шляхів — від благодійного внеску чи вирішення конкретних запитів до підтримки фандрейзингових ініціатив. Наприклад, цього місяця я через соцмережі запропонувала всім охочим три професійні консультації за благодійний внесок на підтримку організації «Даун Синдром». Також віддала пару нового взуття для благодійної барахолки ГО «Відчуй», яка займається допомогою та соціальною адаптацією людей із порушеннями слуху.
Як розповідати про благодійність, щоб до неї долучалося більше людей?
Головне — це говорити, бо добро має звучати голосно!
Можете піднімати тему з друзями, сусідами, через соціальні мережі (роль останніх взагалі не варто недооцінювати). В мене немає особливого рецепту: просто транслюю власні цінності і те, чим живу щодня — відкрито і так, як воно є насправді. Завжди акцентую, що благодійність буває різною, і кожен може знайти форму благодійності для себе.
Чи повинна благодійність бути анонімною?
Маю особисту думку, що щирість та чесність не повинні ховатися за анонімністю. Ваші добрі справи можуть надихнути інших, тож варто про них говорити.
Які останні благодійні проєкти та акції вас вразили?
У моїй інформаційній бульбашці таких акцій багато. Наприклад, дуже люблю акцію «Таблеточок» з АТБ «Мене це стосується, а тебе?».
Поділіться трьома добрими справами, які легко реалізувати
Наскільки, на вашу думку, значною є роль відомих людей, зірок у розвитку благодійних ініціатив?
Сьогодні не тільки публічні люди, а й взагалі кожен користувач соцмереж має власну аудиторію. На цю аудиторію ми транслюємо певну інформацію та цінності, які мають вплив. Якщо ми хочемо, щоб світ змінився, маємо усвідомлювати власну роль у цьому. Роль відомих людей це, як мінімум, ширити цінності, які допомагають змінювати світ на краще.
Що б ви хотіли сказати людям, які планують зайнятись благодійністю?
Почніть з однієї доброї справи, для цього якраз є чудова нагода — День добрих справ Щедрий Вівторок, який цього року Україна разом зі світом святкує 30 листопада. Велике бажання долучатися до змін на краще завжди починається з маленьких перших кроків.
Що спонукало долучитися до благодійності вперше?
Моя мама. Вона завжди вчить мене, що треба допомагати людям, коли можеш. Мама допомагає багато і завжди цільово.
Чому ви підтримуєте благодійні проєкти та ініціативи?
Я підтримую їх тоді, коли в мене є ресурси: час, гроші, бажання. Підтримую, тому що росту в середовищі, де це прийнято робити. Це абсолютно нормально.
Яку останню добру справу ви зробили?
Розгорнуто відповіла підписниці на її питання щодо старту її проєкту.
Як реагує ваша аудиторія, коли ви розповідаєте про добрі справи?
Люди дуже класно реагують і дякують що я показую процес і результати. Всі люблять цифри.
Як би ви розповідали про благодійність, щоб до неї долучалося більше людей?
Мені подобаються різні заходи, на яких люди можуть отримати новий досвід і легко допомогти. Мені подобається, коли я купую якийсь товар, а з нього відсоток йде на благодійність. Було б класно взяти участь в хакатоні, на якому можна пробрейнштормити.
Чи повинна благодійність бути анонімною?
Іноді так. Тому що іноді люди можуть подумати, що хтось на цьому хайпує.
Які останні благодійні проєкти та акції вас вразили?
Співпраця Куража та Монобанку. Благодійна акція від Олега Гороховського, в рамках якої він проводив цілий день у компанії, а свій гонорар за роботу відправляв найкращим студентам вишів. Коли ти можеш зробити донейт у небі під час польоту, поклавши у спеціальний конверт гроші, здається, побідний кейс був у лікарні Saint Jude.
Поділіться своїми улюбленими 3 добрими справами, які легко реалізувати?
Якщо у ваших знайомих народилася дитина, запропонуйте допомогу (погуляти, потримати, провести час з малюком). Придбайте в супермаркеті продукцію, на якій є помітка «піде на благодійність». Ініціюйте пост, в якому в коментарях люди напишуть, що їм потрібно, і всі зможуть приєднатися й обмінятися добрими справами.
Наскільки, на вашу думку, значною є роль відомих людей, зірок у розвитку благодійних ініціатив?
Вони каталізатори, це однозначно.
Що б ви хотіли сказати людям, які планують зайнятись благодійністю?
Спробуйте зробити щось маленьке. Краще робити маленькі кроки, але постійно. Підготуйтеся до того, що часом це емоційно важко.
(відповідає Людмила)
Що спонукало долучитися до благодійності вперше?
Благодійністю я займалася ще зі шкільних років. В студентські роки допомогала не так системно, як зараз, але якщо хтось звертався до мене то, або допомагала в зборі коштів, або хоча б інформацією чи потрібними контактами. Навіть, не маючи великих статків і грошей ти завжди можеш допомогти людині. Наша сім‘я прийшла в системну благодійність і обрала саме цей напрямок у зв‘язку з особистою історією. Але ми співпрацюємо і з іншими благодійними організаціями, підримуємо проекти різного роду і напрямку.
Яку останню добру справу ви зробили?
Якщо от дійсно останню, то це сьогоднішній проєкт. Участь у цьому проєкті — це добра справа. Сподіваюсь, що він дасть поштовх новому розвитку ГО “Відчуй”. В даному випадку ми привертаємо увагу до проблем порушення слуху. Крім того, коли люди бачать, як інші чинять благодійність, то вони рано чи пізно і самі до цього приходять. Тому добра справа — це реальні дії, реальна допомога, а також і приклад того, що допомагати не так складно. Головне бажання! Кожен для себе обирає, яким чином він це зробить.
Як реагує ваша аудиторія, коли ви розповідаєте про добрі справи?
Раніше я не розповідала про свої добрі справи. Нашому фонду вже 12 років і довгий час навіть не всі мої друзі і знайомі знали про те, що в нас він є. Але сьогодні, в 21 столітті, якщо ти щось робиш і про це ніхто не знає, то це дорівнює тому, що ти нічого не робиш. Тому з 2018 року проєкти нашого фонду стали більш гучними і націленими на широку аудиторію. Наш фонд працює з проблемами слуху і коли людина чує про наші проєкти, а вони всі, як правило, супроводжуються перевіркою слуху, то вона задумується, що існує така проблема і що, можливо, і їй теж потрібно піти перевірити слух. Більшість наших ініціатив спрямовано на те, щоб спонукати людей перевіряти слух.
Чи повинна благодійність бути анонімною?
Раніше я так вважала і так робила. Була впевнена, що добро потрібно робити тихо. Сьогодні вважаю, що краще розповідати про свою благодійність, бо вона інформує про певну проблему, що може стати превентивним заходом для людини в певному напрямку.
Наскільки, на вашу думку, значною є роль відомих людей, зірок у розвитку благодійних ініціатив?
Дуже важлива і значна роль. Ми робили проєкт “Зіркова абетка”, в якому знялося 33 зірки. Кожна зірка демонструвала жестами літери української абетки. Ми розіслали її по всіх школах України і дітки, які носять слухові апарати, казали нам, що тепер з них сміятися не будуть, тому що проєкт підтримали Монатік, Катя Осадча, Джамала. І це приклад для дітей. Це їхні кумири.
Поділіться своїми улюбленими 3 добрими справами, які легко реалізувати?
Волонтерство. Я теж починала нього. Молодь може не мати зайвих коштів, але волонтерити може кожен. Надати безоплатно свої професійні послуги тим, хто цього потребує, бо інколи така консультація чи порада може бути ціннішою, чим грошовий внесок. Якщо ти публічна людина, можна стати амбасадором проєкту. Це привертає додаткову увагу до певної проблеми, дає можливість наслідувати приклад.
Що б ви хотіли сказати людям, які планують зайнятись благодійністю?
Благодійність — це безперечно поклик душі. Часто люди не залучені у благодійність думають, що з ними ніколи не станеться нічого поганого, або що в них і власних проблем достатньо. Мені ж здається, що коли ти небайдужий до проблем інших, то ти і свої життєві перешкоди легше долаєш. Я відчула це на собі.
Над проєктом працювали:
Фотограф — Ольга Войчик
Стиліст — Наталія Луста
Макіяж та зачіски — Даша Скоблінська
Продюсер та автор інтерв’ю — Наталі Чуловська