Фаундерка бренду keepstyle Лера Куткова про головні інсайти з навчання в University of Art та створення sold out продукт
Вдосконалення та навчання — це головна рушійна сила у будь-якій справі, тим паче, якщо мова йде про модні бренди. Лера Куткова, фаундерка бренду одягу keepstyle, розповіла редакції Marie Claire про своє навчання в University of Art в Лондоні та розкрила цікаві креативні інсайти, які можуть стати в нагоді багатьом дизайнерам.
Як ви вирішили піти на навчання та скільки воно тривало?
В мене ніколи не було профільної освіти, що була б безпосередньо пов’язана з роботою в модному бренді. Тому здобуваючи всі можливі знання лише на власному досвіді, навчатись у топовому університеті світу — завжди було великою мрією.
Я ніколи не хотіла жити десь, крім України, та коли через повномасштабну тимчасово опинилась закордоном, зрозуміла, що замість суму та занурення в депресію, з цих обставин маю взяти користь для бренду та економіки. Згадала про Central Saint Martins при Лондонському університеті мистецтв та одразу «пішла» туди сьорчити програми. Так, обрала для себе літній course, який проходив у кампусі у центрі Лондона.
Скільки людей навчалось на курсі та яка мова викладання?
На курсі нас було близько 25 студентів — здебільшого студенти старших курсів із Parsons, NY. Мова курсу була виключно англійською. Усі куратори, яких було 6, були британцями. До речі, британський акцент для мене складніший, бо я вчилась розмовляти в Америці, тому просто намагалась читати по губах.
Які головні інсайти ви отримали під час навчання?
Головним інсайтом для мене виявився саме підхід до навчання та вцілому розробки колекцій. Цей курс був розрахований на те, що ти вже маєш якусь базу, можна сказати, що він був advanced. Відповідно, всі хто там навчався, плюс-мінус мали певні технічні навички роботи з брендом.
Щодо викладання та самої «манери» навчання, це було виключно не схоже ні на що — нам не читали детальних теоретичних лекцій перед практикою, не давали жодних чітких вказівок, а лише задавали вектор. Наприклад, давали завдання провести ресьорч саме у бібліотеці. Або, скажімо, зібрати матеріали для п’яти колажів, а після — перенести це на манекени. Вже далі нас направляли та надавали фідбек під час самої роботи, бо головним принципом викладання є практика і отримання знань виключно через неї. Таке навчання насправді є дуже цінним.
Цікавий поінт щодо складання колажів: ми мали збирати їх з усіх можливих матеріалів (вирізок з журналів, газет, бібліотечних матеріалів), де не був би зображений одяг. Тобто це міг бути збірний образ з розписної вази, дерев’яного принту та, наприклад, стільця. На одяг не забороняли дивитися, але, скажімо так, не рекомендували черпати натхнення з нього напряму.
Як для людини, яка не мала попередньо освіти дизайнера, для мене було чимось новим проектувати одяг одразу на манекені, це має назву “метод наколки”. Просто тримаючи ідею в голові, брати тканину та інші матеріали і одразу формувати модель за допомогою шпильок. Дуже цікаво, тому що виріб народжується в процесі. Тож тепер коли я бачу кютюр, наприклад, від Schiaparelli, як ту обтислу чорну сукню з акцентом у вигляді бронхів з позолоченої латуні, то розумію процес її створення.
А ще, ось це завдання проводити ресьорчі та шукати натхення саме в бібліотеці, а не в телефоні через Пінтерест чи Інстаграм — цей метод виявився набагато більш ефективним для розкриття креативу.
Які зміни ви зараз бачите в створенні власних колекцій keepstyle? Як змінився підхід до роботи після навчання?
Після навчання мені стало набагато простіше створювати цілісні колекції з конкретною сюжетною лінією. Адже до цього, орієнтуючись на комерційну складову товарів, було складно поєднати все це в одну ідею. Весь досвід з Saint Martins я одразу перенесла в роботу з keepstyle — першою колекцією з використанням нових методів стала колекція весна-літо 2024 «WOMAN». Розпочинала так само з методу колажу й такого ж ресьорчу. До речі, в рамках колекції мав бути один дуже цікавий айтем, один masterpiece, така собі унікальна сукня. Я розуміла, що ця сукня не дасть великих продажів, вона точно не була б тиражованою, оскільки була далека від повсякденного звичного одягу, але собою транслювала увесь закладений посил колекції. На жаль, ми так і змогли пошити фізично, через питання ресурсів — в Харкові, де в нас виробництво, все ж дуже часто вимикають світло, воду і стається багато інших непередбачуваних моментів. І нехай такий незвичний продукт поки що вийшло створити лише в ескізі, та це вже моя особиста перемога, оскільки нарешті це було не пов’язано з повсякденним одягом. Саме цей курс надихнув мене та розкрив креатив в напрямку екстра, сміливому й неносибельному на кожен день, і це прямо мій здобуток.
До того ж, я почала надихатись абсолютно неочевидними речима, як наприклад коли створила новий дроп BACK TO SCHOOL, буквально після того як знайшла своє фото зі школи, так би мовити, свого модного луку. Переосмислила його на сьогоднішній день та відтворила. В цей дроп я вклала сенс, що круто завжди залишатись собою: зізнатись чесно, в школі я була тією дівчинкою з останньої парти — дещо провокативна, завжди з власними принципами та думкою, що так не любили вчителі. А під час “шторму” ідеї зрозуміла, що це ж якраз те, що потрібно. Образ цієї шкільної bad girl ідеально метчиться з вайбом бренду, який ми закладали.
Хтось у цій колекції впізнає себе і згадає які прикольні часи були, а хтось навпаки — нарешті дозволить собі відмовитись від цього образу хорошої дівчинки з першої парти та чинити так, як хочеться, а не так, як треба! Наприклад, як інфлюєнсерка Дарушка, яку ми обрали, як обличчя колекції — надихаюча, шалена та рішуча. Завжди потрібно шукати те, що відгукнеться аудиторії, те, в чому вони себе впізнають.
Читайте також: МОДНА КОЛАБОРАЦІЯ GRIE Х POUSTOVIT
Поділіться порадами як створити love-product для клієнтів. Ви одразу знаєте на який продукт в колекції буде солдаут?
По-перше, величезну роль в створенні love-product відіграє дух часу. І ми зараз говоримо не про тренди, а саме про особливості та настрої публіки, в тому числі продукт точно має транслювати дух самого бренду. Варто розуміти, що тренди живуть недовго, часто вони працюють просто як запущений флешмоб, що швидко набуває популярності і так само швидко його втрачає. Love product — про те, що відгукується на поточний момент, а також про універсальність. Беручи червону сукню statement, яку ми створили після Лондону, вона якраз стала таким love product через свій колір та універсальність — її основа це трикотажна сукня-міді, та під різні occasions вона стає більш нарядною за допомогою додаткової спідниці-квітки. Тобто фактично сукня виконує декілька функцій і легко «сідає» на різні типи фігур. Це я так плавно підвожу до другого важливого поінту — хороша посадка. Безліч брендів роблять упор конкретно на продажі онлайн, як і в нас в keepstyle, тож такий технічний момент, як посадка є обов’язковим. Ну і третій момент — такий айтем, на який ви ставите ставки, має бути помітним, тобто має бути якийсь гачок, що привертає увагу потенційного покупця. Тож, зазвичай, так — ти розумієш на який продукт з колекції робити ставки.