Спеціальний кореспондент Marie Claire на Канському кінофестивалі Марія Алесіна розповідає про фільм режисера Терренса Маліка «Таємне життя».
Новий фільм загадкового американського режисера Терренса Маліка «Таємне життя» вважався одним із очевидних претендентів на головний приз кінофестивалю. Творчість Маліка – особлива стаття у сучасному кінематографі. Це той дивовижний випадок, коли повсюдна обґрунтована критика не заважає всім сходитися на думці, що авторське бачення є унікальним і цінним і питання лише в тому, наскільки вдало режисер його втілює в кожному конкретному випадку.
У 2011 Малік вже отримав Золоту пальмову гілку за «Дерево життя» — фільм, який висловлює його особливу філософію та індивідуальну художню мову, але, водночас, іноді здивує своїми абстрактними візуальними прийомами, які ніби покликані довести те, що режисерові не вдалося висловити іншим способом. У випадку з «Таємним життям» можна сказати, що Малік знайшов ідеальний сюжет, щоб донести до глядача свій світогляд у чистій та виразній формі. Що є добро і що є зло і яка роль людини між ними – пошук режисером відповідей на ці питання втілився в екранізації реальної історії про австрійського фермера, який під час Другої світової війни відмовився скласти присягу на вірність Гітлеру. Тригодинна кінопоема неймовірної краси, в якій жоден кадр не здається зайвим, приковує до крісла, проникає під шкіру та змушує поставити собі питання, яких ми звикли старанно уникати.
Терренс Малік не був присутнім ні на прем’єрному показі, ні на прес-конференції; так він залишився вірним своїй позиції: своїм фільмом він уже сказав те, що вважав за потрібне, тому аудиторії та журналістом його презентували два головні герої, німець Огюст Діль та австрійка Валері Пахнер. Хоча обидва вже й встигли зарекомендувати себе сильними ролями, є підстави думати, що саме після цього фільму їхні імена стануть відомі широкому загалу.
Читайте також: Що потрібно знати про Канський кінофестиваль: історія, скандали та гендерна нерівність
Це дуже проста історія про рішення одного чоловіка у певний момент історії. Проводити паралелі зі справжнім та робити висновки – це не було метою фільму. Це вже завдання тих, хто дивиться. Це історія не про героїзм, а про особистий вибір. Людина, яка просто каже «ні», стає дедалі рідкісним явищем. Наша проблема сьогодні полягає в тому, що ми всі говоримо: «такий зараз світ, я нічого не можу з цим поробити». Ми всі застрибуємо в один поїзд, навіть якщо знаємо, що він іде у неправильному напрямку. Адже сказати «ні» – дуже просто. Просто виходячи зі своїх відчуттів, в обхід складних інтелектуальних конструкцій, відчуваючи на глибоко-особистому рівні, що щось йде неправильно… Якби було більше людей, які просто кажуть «ні» — особливо зараз, у світлі наростання праворадикальних настроїв у Європі, це є відповіддю на запитання. Це ж почуття є у всіх нас. Ми бачимо, що щось трапляється, і ми відчуваємо, що це неправильно. Я знаю це, ми всі знаємо, як виходить так, що ми всі просто погоджуємося?
Можливо, у цьому фільм може допомогти нам. Коли хтось один не погоджується, це змушує інших засумніватися. Кожен голос важливий. Добра в людських стосунках набагато більша, ніж зла. Ми всі так добре ладнаємо між собою, ми організовуємо такі фестивалі, як цей. Але зло так голосно кричить про себе, що нам здається, що воно таке сильне, буквально всюди. Наприклад, теракти останніх років. Якоїсь миті нам починає здаватися, що ми не можемо нічого вдіяти з цим, що це і є наш світ. Але це неправда, наш світ не такий. Зло оглушливо, але воно набагато менше, ніж добро, на якому справді збудовано все наше життя.
Готуючись до ролі, я запитав Терренса, що мені варто прочитати. Він сказав мені читати Біблію.
Читайте також: Фільми Канського фестивалю: «Мертві не вмирають» Джим Джармуш
Фільм говорить про те, що ми всі однакові. Ми всі розуміємо і відчуваємо те саме. Питання, які рішення ми приймаємо. Мова йде про селян, тому не сценарій не містив хитромудрих діалогів, всі події відбувалися на якомусь іншому рівні. Фізичний та духовний плани тісно переплетені у фільмі. Це історія про фермерів, для яких фізична праця – це і є життя, це щось, навіщо вони себе не мислять. Коли чоловік іде, для жінки фізично важко вижити. У той же час, вони живуть серед природи, безпосередньо з нею пов’язані, і саме тому їхнє життя просте і зрозуміле, вони знають відповіді на питання життя без інтелектуальних роздумів. Ми багато розмовляли з Терренсом Маліком, але навіть наші розмови були не в інтелектуальній площині, вони були зовсім про інші матерії.
Фільм знято англійською, хоча в сценах, пов’язаних з фашистами, ми іноді говоримо німецькою мовою, і ці репліки були залишені без перекладу, це створює відчуття історичного контексту. Проте в основному ми говоримо англійською, і коли я дивилася фільм, я подумала, що це могла б бути абсолютно будь-яка мова, це неважливо. Це універсальна історія та мова в ній неважлива. Вся робота над фільмом, включаючи редакторський відбір знятих кадрів, зайняла два з половиною роки. Кілька днів ми знімали в тому самому будинку, де жила родина Франца, і ми познайомилися з трьома доньками. Я сама виросла недалеко від австрійського села Радегунд, де пройшло їхнє дитинство і про яке розповідає фільм, тому я часто заїжджала до них, доки тривали зйомки. Ми показали їм фільм ще до офіційної прем’єри, і всі вони схвалили.