Закрити
Мода

Трипільська культура на подіумі: колекція Nadya Dzyak FW25/26

Про натхнення Трипільською культурою, кольорові рішення колекції та зворушливу історію співпраці з харківськими виробниками плісе в ексклюзивній розмові Наді Дзяк та Marie Claire.

Поділись:

Про натхнення

МС: Трипільська культура стала натхненням для колекції FW25/26. Скажіть, чому саме цей історичний пласт став важливим для вас у момент втілення? Відображаючи його мотиви в текстилі, ви маєте на меті донести ідеї тисячолітньої культури до світової аудиторії? Якщо так, то як, на вашу думку, чи має шанси інтерпретована трипільська культура на всесвітню популяризацію?

Надя: В якийсь момент я усвідомила, що моя рука вже багато років поспіль викладає кола та спіралі, ніби щось згори нею керує. Я почала замислюватися і шукати відповіді в нашому корінні, що таке для нас коло та спіраль. І виявилося, що коло – це початкова форма світобудови – є одним із найголовніших символів Трипільської культури. Ніби в цих колах зашифровані якісь знання і природні процеси, зміна поколінь, передача знань від покоління до покоління – життя як безперервний колообіг. Я вірю, що через мову моди можна розмовляти зі світом і привертати увагу до нас і до нашої культури. Глобальні fashion-бренди неодноразово переосмислювали історичні та етнографічні мотиви, і Трипільська культура також може знайти своє місце у світовій моді, якщо інтегрувати її символіку в сучасний контекст.

Nadya Dzyak FW25/26

Nadya Dzyak FW25/26

МС: Прозорі фактури, багатошарова сітка, асиметричне плісування та мереживо створюють ефект легкості, невагомості й водночас грандіозності та потужності. Обираючи саме ці матеріали для колекції, що ви хотіли продемонструвати, передати відповідним дизайнерським рішенням? Чи є у вас авторські прийоми або секрети, як працювати з такими складними текстурами, щоб не перевантажити образ?

Надя: Я люблю працювати з різними фактурами, саме поєднання легких, прозорих матеріалів із більш щільними тканинами створює баланс між крихкістю та силою. Легкість органзи та мережива контрастує з більш фактурними елементами, підкреслюючи динаміку та живий рух тканини, що перегукується з циклічністю, закладеною в концепцію.

Асиметричне прозоре плісування, викладене в геометричні лінії, – це частина нашого ДНК, яке завжди проходить тонкою ниткою через всі наші колекції.

Колись 16 років тому ми починали наш бренд із прозорих речей і деталей та щільного плісування. А потім вісім років тому я сказала своєму менеджеру, яка займалася і займається зараз тканинами, попросила її, що нам треба заплісувати ніби щось невагоме, ніби зробити плісе з «повітря». Так і почалася історія невагомого геометричного прозорого плісе. Щодо авторських прийомів, то у Nadya Dzyak є впізнаваний стиль роботи з воланами – вони не просто декоративні, а структурно тримають форму завдяки особливій технології. Це дозволяє нам створювати складні архітектурні силуети, але при цьому вони залишаються легкими й не перевантаженими.

Nadya Dzyak FW25/26

Nadya Dzyak FW25/26

Про кольори

МС: Чорний і червоний кольори колекції мають виразне та глибоке символічне значення для української культури. Та не обов’язково всі можуть визначити їх як лише українську ознаку. Яким чином Ви прагнули передати, ототожнити цю символіку з українськими національними мотивами в контексті сучасного модного дизайну? Які емоції ви хотіли викликати цими кольорами у вашої аудиторії?

Надя: Чорний і червоний – це кольори з глибоким символічним значенням, які традиційно присутні в українській культурі, зокрема у вишивці. Червоний символізує життя, енергію, силу та любов, тоді як чорний – землю, стабільність, пам’ять і внутрішню силу. У контексті колекції FW25/26 вони набувають особливого значення: крізь темряву прориваються гарячі спалахи червоного – як прояв нашої жаги до життя, відродження та незламності. Ми інтегрували ці кольори через різні дизайнерські рішення, через поєднання текстур і різних об’ємних форм. Таким чином, українська традиція не просто цитується, а переосмислюється в контексті глобальної моди. У колекції багато чорного кольору – це відображає стан і рефлексію, але яскраві спалахи червоного показують нашу впевненість, віру і натхнення рухатися вперед.

Nadya Dzyak FW25/26

Nadya Dzyak FW25/26

Про українське виробництво

МС: Ви продовжуєте підтримувати національне підприємництво – постачаєте плісировані тканини з Харкова, навіть попри безпосередні ризики та очевидну небезпеку. Розкажіть, які виклики стоять перед Вашим виробництвом, і як ви знаходите моральні й фінансові ресурси для його підтримки?

Надя: Історія наших стосунків і співпраці з харківськими виробниками плісе дуже надихаюча і зворушлива. Це точно про віру і незламність наших виробників. Ми працюємо з цим виробництвом вже понад 13 років тільки з ними. Вони точно знають і вміють робити те, що нам потрібно, і саме вони колись не побоялися наших експериментів і заплісували нам «повітря». Та колись після повномасштабного вторгнення ми зупинили нашу роботу на кілька місяців, і коли прийняли рішення на початку літа відновлювати роботу, то для нас головним питанням було, чи працюють наші партнери, як у них справи. Чесно кажучи, ми дуже боялися їм телефонувати і запитувати про те, як у них справи, тому що боялися почути страшне… Але коли вони нам сказали, що ракета трошки пошкодила виробництво, але вони все відновили і працюють, і чекають від нас на тканину, щоб зробити з неї наше улюблене плісе… Це було щось неймовірне. Ми зрозуміли, що треба рухатися вперед, незважаючи ні на що, і працювати. І ми були одними з перших їхніх партнерів, які надіслали їм тканину і зробили їм велике замовлення після початку повномасштабної війни. Так ми й працюємо, підтримуємо один одного.

Підтримка національного виробництва – це принципова позиція бренду Nadya Dzyak. Абсолютно все, що можливо, ми робимо тут, в Україні, це частина нашої місії.

Звичайно, ми самі стикаємося з труднощами, питання з логістикою, відключення електроенергії, обстріли… але ми їх швидко долаємо, і через те, що ми точно знаємо, що наші вироби потрібні іншим і дійсно роблять їхнє життя щасливішим, це дає нам неймовірні моральні і фізичні сили рухатися вперед і надихає. Ми точно знаємо, що наша робота зараз робить значний внесок у розвиток української модної індустрії. Віра в український дизайн і майстерність наших людей – це те, що рухає вперед, попри всі виклики.

Nadya Dzyak FW25/26

Nadya Dzyak FW25/26

Про трансформації

МС: З плином часу, чи вдалося вам простежити, як ваша дизайнерська мова трансформується з кожною новою колекцією? Які експерименти стали для вас проривними, розкрили ваш дизайнерський потенціал під час роботи над FW25/26?

Надя: Основні коди бренду, такі як легкість, прозорість, архітектурність силуетів і складні волани, залишаються, але з кожним сезоном я намагаюся переосмислювати їх через нові матеріали, технології та символіку.

Дійсно, прозорі невагомі елементи, які одночасно тримають форму і викладаються в геометричні візерунки, – це наше ДНК, яке простежується в кожній колекції.

Ми любимо багато експериментувати в студії з обробками матеріалів. Для нової колекції ми винайшли новий вид обробки прозорої плісированої органзи, це дало нам змогу зробити нові форми. Також можна сказати, що експериментальною і проривною

Nadya Dzyak FW25/26

Nadya Dzyak FW25/26

Про національну спадщину

МС: Як ви знаходите баланс між повагою до національної культурної спадщини та бажанням створювати інноваційний, оригінальний модний продукт?

Надя: Для мене важливо не просто цитувати національну культурну спадщину, а переосмислювати її в сучасному контексті. Баланс між традицією та інновацією полягає в підході: я вивчаю символіку, історичні коди та інтерпретую їх через актуальні сучасні дизайнерські рішення, тканини та силуети.

У колекції FW25/26 цей баланс виражений через символіку кола та поданий через сучасні форми, технології та матеріали.

Створюючи новий модний продукт, важливо, щоб він не був буквальним відтворенням минулого, а жив, розвивався та міг говорити зрозумілою мовою сучасного світу. Це такий спосіб збереження спадщини через органічне вплетення її у світовий сучасний контекст, у сучасну моду.

Nadya Dzyak FW25/26

Nadya Dzyak FW25/26

Про роль моди

МС: Українська ідентичність сьогодні перебуває в максимальному фокусі світової уваги. Розкажіть, як ви використовуєте цю можливість для розповіді про Україну через моду? Якою ви бачите роль моди у формуванні позитивного образу України за кордоном?

Надя: Сьогодні Україна перебуває в центрі світової уваги, і це не лише виклик, а й можливість показати нашу культуру, креативність і силу через моду. Я завжди кажу, що зараз ми говоримо зі світом через наші колекції. Для мене важливо, щоб український дизайн говорив про відродження, витонченість і глибину нашої культури, а також розповідав про ситуацію в Україні. Для мене дуже важливі сенси, які ми закладаємо в колекції, і через них ми віщаємо про Україну на весь світ.

Роль моди у формуванні позитивного образу України — величезна. Вона може показати нашу унікальність, глибину, творчий потенціал і водночас нашу конкурентоспроможність у світовій fashion-індустрії. Я вважаю, що українські дизайнери найкращі у світі, найкреативніші, а додавши до цього нашу мужність, незламність і можливість працювати в складних умовах, ми просто унікальні!

Nadya Dzyak FW25/26

Nadya Dzyak FW25/26

Про творчість

МС: Ви часто використовуєте геометрію кола та спіралі у своїх колекціях, можна сказати, що ці фігури стали вашою візитівкою. Вони є символами відродження, циклічності життя, стійкості й оновлення у згаданій трипільській культурі, яку ви персоналізуєте в образах. Поділіться, чи відчуваєте ви особисто схожі процеси, метаморфози у власній творчості чи житті?

Це питання навіть викликало в мене мурахи… дійсно, як я й казала, моя рука майже в кожній колекції багато років викладає з будь-яких воланів і стрічок кола та спіралі, немов якесь закодоване від наших предків…

Так, геометрія кола й спіралі справді стала важливою частиною мого дизайнерського почерку, і це не випадково. Коло – це ідея безперервного руху, розвитку, відродження, і я відчуваю ці процеси як у своїй творчості, так і в особистому житті.

Кожна колекція для мене – це новий виток, новий виклик. Навіть коли здається, що навкруги тільки темрява, через творчість знаходжу баланс і віру в майбутнє. У FW25/26 ця тема проявляється особливо сильно: я працюю з темою передачі знань, зв’язку поколінь, що відчувається не тільки в символіці форм, а й у самому процесі створення колекції.

Nadya Dzyak FW25/26

Nadya Dzyak FW25/26

Зараз, як ніколи, я розумію, що творчість – це спосіб не лише висловитися, а й знайти силу рухатися далі, знайти в ній віру і натхнення.

МС: Розкажіть про свої враження від Копенгагенського тижня моди. Чи відчули ви особливий інтерес до колекції, зважаючи на її культурний бекграунд та символічність? Що особисто ви почерпнули для себе під час участі в цьому модному показі?

Ми робили презентацію в чудовому шоурумі Poet – сучасному просторі, який знаходиться на березі одного з каналів. Копенгаген вразив мене своєю сучасністю, відкритістю і простотою водночас. З одного боку, вони одягаються дуже просто, навіть інколи утилітарно, але дуже люблять модні та сучасні форми і свіжі сміливі рішення. У нас вони знайшли баланс жіночності із сучасними трендами, формами та подачею. Вони були дуже вражені нашими сукнями, силуетами, обробкою тканин, якістю. Зараз ми ведемо переговори з деякими департамент-сторами Копенгагена, є інтерес від стилістів і баєрів, і це дуже надихає нас.

Над матеріалом працювали: 

Ольга Коровʼячук

Катерина Фастовець

Слідкуйте за новинами в