Закрити
UA
Мода

Знайомство: інтерв’ю з фотохудожницею Marfa Vasilieva

Поділись:

Художниця та фотохудожниця Marfa Vasilieva творить переважно у двох країнах – Україні, де народилася і куди любить повертатися, і в Голландії, де живе та створює свої роботи. А з осені 2017 року додалася ще одна – Японія, де Marfa представила на бієнале спільний з Tamura Yoshiyasu проект під назвою Takamagahara. 

posts-to-db-Фото 1

Сьогодні говоримо з Марфою про творчість, щастя, японські традиції та важливість мрії в житті людини.

Проект Takamagahara був представлений на бієнале у Японії. Розкажи, будь ласка, про нього. У чому ідея? Звідки назва?

– Назва проекту Takamagahara, який ми вирішили зробити разом із Tamura Yoshiyasu, у перекладі з японської означає Рай. Це міжкультурний проект, присвячений двом датам, важливим для України та Японії, – 30-річчю з моменту трагедії на Чорнобильській АЕС та 5-річчю з моменту трагедії на АЕС Фукусіма.

Yoshiyasu – справжній японський майстер, професійний творець коміксів у Shueisha, Monthly JUMP magazine, творець ілюстрацій для колекції Alexander McQueen 2012. Японці вірять, що імператорська сім’я походить від богині сонця Аматерасу, яка є чільним божеством у японському пан. Після вибору легенди Yoshiyasu створює унікальний ескіз, після чого переносить його на модель. Коли модель розписана, у процес включаюсь я. З мого боку важливо дати історії життя та дихання на фото: знайти локацію або створити, якщо такої немає, та вплести у міф, модель, світло, антураж, емоцію та динаміку.

posts-to-db-Фото 2

На бієнале ми представили знімки шести легенд: богині смерті і ревнощів, однієї з найголовніших в пантеоні, про бога вогню, про богині лісів і їжі, богині океанів і богині сакури і вулканів, а також богині осені і вітрів. Всі ці легенди дуже ніжні, романтичні, жорстокі та неймовірні.

Цікаво, що ми працюємо не з моделями, а із звичайними людьми. Від цього проект збагачується – за рахунок їхніх історій та відображення душі. Перший знімок було зроблено у Києві, ми знімали богиню сакури та вулканів, продовжили богинею Смерті, після зняли бога Вогню. Богиню лісу та їжі, ми знімали в лісі у Боярці, недалеко, від маминого будинку. Щоб зобразити легенду, про богину осені та вітрів, ми з Yoshiyasu збирали вісім мішків осіннього листя по всьому Амстердаму, рано вранці, під дощем. Нам потрібні були яскраво-червоні, жовті та коричневі. Ми впоралися. Наприклад, богинею океанів у нас стала темношкіра мусульманка, яка зважилася відкрити свої ноги. Це дуже сміливо та цінно. Зустріла її на піроні і не встояла, взяла її номер телефону і ще одна історія стала живою і глибокою.

posts-to-db-Фото 3

Читайте також: МУЗЕЇ МАКАРОН, СНІЖИНОК І брехні: НАЙЗВИЧАЙНІШІ ЕКСПОЗИЦІЇ СВІТЕ

Чи продовжуватимете його?

– Так звичайно. У Японії ми відзняли 4 легенди, про богину Рік, про богину Сонця, продовження богині Смерті. А в день, коли на Японію йшов Тайфун, Yoshiyasu запропонував зняти богиню родючості та рису – ця зйомка мала задобрити тайфун, тому що вона присвячувалась йому і він, до речі, пройшов повз. Я знімала модель, у гірській крижаній річці, до пояса у воді. Це була дичина. Кількість божеств у японців 800 000 богів, є і бог бізнесу, і бог реклами, і навіть бог туалету. Роботи у нас дуже багато. Ми отримали запрошення презентувати проект в Азії цього року, тому вже у вересні ви зможете побачити його продовження.

posts-to-db-Фото 4

Takamagahara – життєстверджуючий проект?

– Звичайно. Концепція проекту полягає в тому, що людина часто сумнівається у собі, у своїх можливостях, але ніколи не замислюється, що життя не вічне, а вічність перебуває у моменті одкровення із самим собою. У моменті віри у свої бажання та мрії, у моменті, де людина робить перший крок, назустріч довгій дорозі під назвою серцевий шлях.

Саме у щирому пориві, у сяючих очах та ніжних серцях – народжується істина.

Сила духу любові та бажання створювала міста, неймовірні шедеври, винаходи науки, вона ж ліквідувала страшні трагедії, перемагала хвороби та народжувала геніїв. Потенціал людини великий і лише божественна іскра у кожному нас зрушувала гори і перемагала війни. Кристал людської душі має потужний енергетичний заряд, потенціал божественний і водночас це відповідальність. У кожному з нас Бог, зі своїм унікальним набором іскор та чаклунства.

Takamagahara – це рай, з якого виходять і боги, і люди, і в кожному з нас є щось божественне, чудове, прекрасне. Те, як ми народжуємо дітей і ставимо їх на ноги, будуємо великі міста, вирішуємо проблеми зі стихійними лихами. Ми хотіли нагадати людству про мрію, про казку, про надію та подолання.

posts-to-db-Фото 5

У Японії було також представлено твою персональну виставку. То були також фотороботи?

– Моя особиста виставка була присвячена чотирьом вимірам мистецтва. Вона проходила в місті, де з додань з’явилися перші самураї Nakanojo, в ательє мого знайомого арт-самурая Tamura Yoshiyasu. Я представляла 2 фото з серії Кольорові Всесвіти і 1 роботу Space, всі вони виставлялися в Амстердамі в 2015 та 2016 році. Також показала 46 картин, намальовані тушшю та олією. Під час виставки звучали музичні композиції та поезія, створені мною. Я присвятила виставку Marfa’s World своїй київській квартирі, за якою періодично сумую – це було казкове місце.

Суть полягала в тому, що практично всі малюнки, які я представила на виставці, були створені в моїй квартирі на 8 поверсі, там було фортепіано, на якому створювалися імпровізації та підвіконня, де я написала поезію. Створюючи каталог, я написала: у втечі на роботу і додому, уявіть, що час стає густим і відкривається портал з кімнатою, в ній світить червоний абажур, чується музика і пахне олійними фарбами … екран комп’ютера рясніє фото, а на підвіконні ви знайдете книгу з поезією.

Читайте також: 10 НАЙЗВИЧАЙНІШИХ МУЗЕЇВ УКРАЇНИ

posts-to-db-Фото 6

Чи відрізняється за настроєм твої фотороботи та живопис?

– Я малюю вже років сім, і ніколи не ставилася до цього серйозно, просто малювала та малювала. Коли я приїхала до Амстердама, мені дуже хотілося зрозуміти тему мистецтва: як працюють галереї, які митці цікаві і чому. Я відвідувала виставки, галереї, спілкувалася з художниками, і подумала, що в мене дуже багато матеріалу, а мої картини не схожі на мої фотографії. Усі вони проходили свої етапи, темні та підземні, коли я щось болісно переживала, незвичайні та пристрасні, коли я відчувала нове. В Амстердамі я створила багато веселих персонажів тушшю та пером, з незвичайними історіями. Я вирішила приділити увагу іншій частині своєї творчості. Але й від фотографії я не відмовляюся, просто перекладаю її у форматі fine art.

За шість тижнів, які я була в Японії, окрім іншого ми з Yoshiyasu читали лекції для студентів випускників та студентів в арт-академії: з чого починати шлях художника, які етапи необхідно пройти, що таке маркетинг у мистецтві. Yoshiyasu – це суміш художника з математиком, він дуже системно підходить до просування та колаборації. Важливим моментом, сказаним студентам, особисто від мене був той факт, що будучи японцями, вони вже є брендом на міжнародному ринку. Через високу освіченість країни велика конкуренція і, якщо пропозиція велика, попит зменшується, але у світі японський майстер – завжди японський майстер. Також розповіла про свою історію та кроки, які робила при формуванні свого імені, про колаборацію та її роль на шляху художника, роль комунікації та нестандартних рішень. Бути у сфері означає знати людей та постійно підтримувати з ними зв’язок та теплі стосунки.

Який у тебе девіз у житті?

– Не соромтеся своєї ах … сті. А ще недавно я намалювала картину – Птах Щастя, який забув про свою природу. Так ось — давайте не забувати, що ми птахи щастя, ця дрібниця створює симфонію життя.