Хто кого: Проблеми ейджизму в моделінгу та спосіб їх вирішення

Ікона модельного світу Ірина Салюта розповідає про важливість віку та зміни в індустрії. Ірина – не просто успішна модель, а й голос змін у модельному бізнесі, де вікові стереотипи поступово поступаються місцем різноманітності та індивідуальності. Ірина досягла успіху в модельній індустрії, за короткий час досягнувши вершин в Азії, потім в Україні та на міжнародному рівні. Вона одна з небагатьох, хто зміг залишитися тут надовго. Вона почала своє професійне сходження на подіум у віці, коли її однолітки були на шляху до його завершення, і продовжує бути успішною та затребуваною досі. Маючи великий досвід і знання найвищого рівня в цій сфері, вона готова поділитися з нами своїми секретами довголіття в модельному бізнесі.

Про сучасні параметри краси: з перших вуст-Фото 1

Коли варто починати свій шлях до подіуму?

Ще 10 років тому на питання про початок сходження на подіум була конкретна відповідь: «Чим раніше, тим краще!» Сьогодні все змінюється — у світі, де мода є не предметом обговорень і споживання у вузьких колах, а індустрією, пріоритетом якої є залучення людей з різними смаками та потребами, жорсткі рамки стають неактуальними. Модель стає не просто обличчям з білборда, а людиною, яка несе ідею. Тому я б порадила не поспішати і трохи підрости. Адже модельний бізнес – це не розвага, це справжня робота, яка вимагає витримки та відповідальності. Хто цього не розуміє, надовго тут не затримуються. Молоді дівчата можуть швидко згоріти, зіткнувшись з першими труднощами. Добре б отримати повноцінну освіту, щоб в очах дівчини не було видно безнадії, якщо раптом вона не пройде кастинг і залишиться без роботи. Адже вища освіта дає не тільки знання, а й впевненість у собі, що легко відображається в образі моделі. А ця справа любить впевнених людей!

Я почала професійно займатися модельним бізнесом в 23 роки. Це було досить пізно. Зараз віковий діапазон збільшується з кожним роком, але раніше була певна межа. Але, незважаючи на погрози місцевих букерів, які в один голос повторюють, що через 16 років міжнародні агентства припиняють підписувати контракти, я відстояла своє право закінчити університет і досі не шкодую про свій вибір.

Які вимоги модельний бізнес висуває до кандидата?

Модель неодмінно повинна бути доглянутою. Це правило № 1. В іншому випадку рамки розширюються або повністю стираються. Все більше і більше модельних агентств представляють жінок будь-якого розміру. Людям потрібно бачити в цій галузі людей,  яких вони хотіли б наслідувати. Вік, вага, колір шкіри не мають значення. Це читається як інклюзивність — мода для всіх. А стандартна краса, молодість, неприродна худорлявість і далекі для більшості параметри фігури, тобто все, що асоціюється з модельним бізнесом, потихеньку відходить у минуле.

Про сучасні параметри краси: з перших вуст-Фото 2

Але не всюди так, чи не так?

Безсумнівно. В Україні вимоги до зовнішнього вигляду моделі завжди були особливо суворими. Тут ще є певні межі. І ця проблема поза модельним бізнесом. Поки весь світ бореться з ейджизмом, сиве волосся все ще можна сприймати як ознаку «недоглянутості», а зморшки як «згасання». Жіноча краса завжди трактується як молодість. Це вкорінене ставлення в нашому суспільстві. Я хотіла б донести думку про те, що краса лежить за межами вимірів «молодший/старший». На майстер-класах, які я проводжу в модельному агентстві, перше, що я кажу дівчатам: «Не бійтеся появи перших зморшок, бійтеся тьмяного вигляду!» Поки очі горять, моделі без роботи не залишаться. Для цього я завжди раджу моделям мати захоплююче хобі, закохуватися, подорожувати, створювати сім’ю, ростити дітей. Адже у кожного є своє джерело щастя. І намагайтеся не жертвувати одним заради іншого. Все це можна вдало поєднати. Адже чим більше у жінки точок опори, тим успішніша її кар’єра. Це просто потрібно донести до дівчат. Адже багато хто поки залишає модельний бізнес тільки тому, що це прийнято в певному віці, можливо, через те, що їхні родичі не вважають це серйозною професією, або тому, що відчувають себе ніяково в порівнянні зі своїми молодими колегами. Це не є непереборною перешкодою. І я не втомлюся повторювати, ця проблема існує лише в наших головах. Це саме те, над чим нам потрібно працювати. Якщо боротися з цим на всіх фронтах: висвітлювати це питання на телебаченні, писати статті, проводити майстер-класи, показувати на власному прикладі, то ігнорувати глобальні проблеми вже буде неможливо. Крок за кроком ситуація змінюватиметься.

Скільки колег вашого віку продовжують успішно працювати і як це впливає на їх попит?

На жаль, не так багато. Майже в усіх агентствах я була найстаршою. Наприклад, я підписала контракт з паризьким агентством y 31 рік. Для цього я поїхала до Парижа, взявши на себе матеріальні витрати на дорогу, щоб особисто зустрітися з керівництвом агентства перед підписанням контракту. Так як тільки при особистій зустрічі вони змогли переконатися, що в цьому віці модель може залишатися в хорошій формі і співпраця може принести хороші результати. У цьому випадку дистанційно підписати договір було неможливо. Вони бачили вік і думали, що фотографії могли бути відредаговані. У США я також зіткнулася з певними віковими обмеженнями. Я отримала дозвіл на роботу, коли ще діяли Covid-обмеження. Більшість модельних агентств заявили, що моделі-початківці можуть надсилати свої фотографії електронною поштою, а їхні веб-сайти мають вікові обмеження. Зробити так, як у Парижі, було неможливо, тому що всі відкриті зустрічі були скасовані. Не було б щастя та нещастя допомогло. Оскільки я не не могла знайти агентство, я знайшла альтернативний спосіб: додатки, де я могла стати “своїм власним агентством”. Мені вдалося зв’язатися з клієнтами напряму, не платячи за посередників. Я зрозуміла, що можу працювати самостійно, розсилаючи своє резюме та портфоліо клієнтам. Більшість із цих додатків мають віковий діапазон, але це не вік, який вказано в паспорті, а вік, на який ви виглядаєте. Компанії не бачать і не зважають на ваш реальний вік.

З попитом ще простіше: чим більше портфоліо, тим більше шансів отримати роботу. На цьому етапі роботи багато і заробіток тільки зростає. Крім того, зростає попит на вікові моделі. Хочеться вірити, що це стане масовою тенденцією. Складається відчуття, що світ моди, незважаючи на консерватизм, готовий до змін.

Я впевнена, що якщо цю тему частіше піднімати в ЗМІ, то межі розширяться і тема вікової дискримінації відійде в минуле. І взагалі, світ моди має об’єднувати та пропагувати принципи єдності, незалежно від походження людини, віку, статі, кольору шкіри та інших індивідуальних особливостей.

Автор: Дарія Кибець

Статьи по теме