Коштовні, блискучі, українські: розмовляємо з ювелірними брендами про нові тренди
Багато хто міг помітити як швидко зростає кількість українських ювелірних брендів наразі. Галузь, яка могла сильно постраждати через перенесення виробництв та діяльності під час війни наразі розвивається та стає більш екологічною та сучасною. Як так вийшло? Досліджує fashion-журналістка та колумністка Marie Claire Ukraine Ксенія Ковальова.
ZHERNOV Artifactory
«Я розпочав свою дизайнерську кар’єру наприкінці 2013го року. Тоді я познайомився з Лілією, моєю дружиною. Вона почала допомогати мені і таким чином стала співзасновницею бренду, який остаточно сформувався як ZHERNOV Artifactory приблизно у 20-21 роках», — розповідає Сергій Жернов, який наразі був вимушений зачинити бренд. «На цьому шляху нам не було легко, ми часто конфліктували маючи різне бачення речей, але ми були командою і потроху рухались вперед. Наприкінці зими 2022 року, з відомих причин, ми вирішили поїхати з України. З нами були наші діти і валіза прикрас. Таким чином я можу виділити період з 2014 по 2022 рік. Це 8 років — як першу частину мого творчого шляху і започаткування бренду». Та чи буде частина друга? «Ми опинилися в Швейцарії. На цьому етапі ми вирішили, що Лілія припинить керування брендом і що я самостійно почну їм займатися. Наразі Лілія працює над своїм творчим проектом, а я продовжую, в межах поточних можливостей, створювати нові роботи: арт об’єкти та арт-прикраси. Таким чином наразі бренд «відпочиває»… Я вірю, що це лише перехідний етап і що в певний момент бренд почне відроджуватися».
Проте за рік життя в Цюріху Сергій вже зробив багато нових робіт — арт об’єктів та арт прикрас. «Відмінність арт прикраси полягає в тому, що це в першу чергу певне висловлювання художника — витвір, цінність якого в ідейному наповненні. Інші характеристики це також нестандартність матеріалів і технік, унікальність роботи, можливість її застосування як окремого витвору мистецтва поза ювелірним форматом. Я працюю над серією, яка називається «OMG» і це декілька кольє вироблених з м’яких дитячих іграшок із застосуванням епоксидної смоли, акрилової фарби, сталевих та срібних елементів», — продовжує дизайнер. В Україні у бренда зараз не залишилось жодного представництва: студія закрита, клієнти мовчать, бренд спить.
«Я не знаю, що чекає мене далі, чи будемо повертатися в Україну. Чесно кажучи, я більше бачу себе інтегрованим у міжнародну спільноту, але теж потенційно. На даний момент я просто намагаюсь втриматися на течії життя, просто не втратити зв’язок із самим собою. Серед всіх моїх прикрас, звичайно, найулюбленіші — Феї. Це моя найвідоміша серія, що успішно продовжувалася з 2016гороку. Останніх фей я зробив якраз перед від’їздом. Дуже сумую за можливістю їх виготовлення. Я навіть так думаю: будуть феї — буде бренд», — говорить Сергій.
Тож віримо, що феї будуть і на міжнародній арені, і в Україні.
Nomis
«Все почалось з бажання створити прикраси», — починають розповідь в бренді. «Ідей було багато, проте я не могла знайти виробництво. Потім Соня Борушко допомогла із пошуком потрібної людини, яка врешті-решт стала моїм майстром — так зародився бренд. Основна ідея полягала в тому, що “one is not enough”, хотілось додати прикрасам функціональності». І це вдалося! Одразу ж бренд почав користуватися попитом, незважаючи на велику вартість матеріалів, адже використовуються лише смарагди, діаманти, сапфіри та золото 750 проби. Майстри, що ретельно тестують нові шляхи виготовлення та інструменти надихаються Sylvia Furmanovich, Bibi van der Velden, Hemmerle, JAR obviously, Elsa Peretti, Castro NYC. Щодо змін на ринку налаштовані позитивно: «Ювелірна промисловість України отримала великий поштовх 9 років назад, коли у 2014 році змінився попит і цікавість споживачів сфокусувалася більш у сторону традицій, національних ідей, секретів ювелірного ремесла. Дуже класно, що зараз з’являються ювеліри, які пройшли усі випробування, та відомі вже поза межами України. Думаю, що зараз часи, коли є вікно можливостей для української ювелірної галузі, бо є цікавість до нас, до нашого креативного мислення. Це можна побачити і по минулому року, коли на аукціоні Сотбіс були представлені прикраси від українських ювелірів. Наша компанія також брала там участь і це дуже вагома можливість заявити про себе на такому високому рівні. І потім потрібно кожного дня відповідати цьому рівню». Прямо під час нашого інтервʼю бренд невпинно працює над новими прикрасами, тож скоро ми зможемо побачити їх на власні очі!
Brua Jewellery
«Наша історія розпочалась у 2017 році у місті Львів. Усе почалося з нашого великого бажання щось створювати. Ми — команда митців з художньою освітою. Наше захоплення, натхнення та ознайомлення з різними течіями (які стимулювались під час навчання ) спонукали наш творчий голод та прагнення перетворити натхнення на реальні творіння. Спочатку це було просто стихійним бажанням, а потім ми розвинули його в ідею та філософію.Однією з ідей, яка сильно вплинула на нашу ідентичність та ДНК бренду, є ідея створення плавних ліній, що імітують форми людського тіла, зокрема, жіночого», — розповідає команда бренду, й веде далі. «Щодо матеріалів, срібло та золото завжди залишаються на п’єдесталі актуальності. З’являються різноманітні експерименти, але жоден інший матеріал так і не перестрибує цю планку. У нашій роботі ми цінуємо ручну працю. Всі наші вироби створені руками наших ювелірів. Ми вважаємо, що кожен виріб потребує індивідуального підходу, і саме в цьому процесі формується така важлива складова, як тепло і любов. Наша мета полягає в тому, щоб наші вироби не тільки відображали нашу любов до мистецтва і краси, але й допомагали нашим клієнтам виражати свій власний стиль та індивідуальність. Ми прагнемо створювати унікальні вироби, які будуть надихати та приносити радість нашим клієнтам».
Коли ж ми говоримо про натхнення в бренді кажуть, що саме світогляд різних митців стає найпотужнішим джерелом. «Ми постійно оточені формами, кольорами, текстурами та іншими елементами нашого навколишнього середовища, які можуть стати джерелом натхнення для нашої творчості. Наприклад, митець може бути зачарований красою лісів або морського узбережжя і намагатись відтворити їх форми чи кольори у своїх творіннях. Крім того, знання та досвід, отримані в повсякденному житті, можуть стати також джерелом натхнення для мистецтва, включаючи культурні, історичні та соціальні аспекти нашого життя. Митець може спробувати відобразити свої думки та почуття за допомогою форм та кольорів, виражаючи своє унікальне бачення світу. Такі речі лоскочуть нашу фантазію і надихають на творчість».
Наразі, в Brua шукають нових шляхів та ідей у створення прикрас, адже «Стало вагомим, щоб бренд не тільки виготовляв якісні продукти, але робив це етично, мав внутрішню і зовнішню соціальну позицію, щоб бізнес був прозорим та чесним зі своїм споживачем». І сенс наразі дійсно часто вищий за форму, тож чекатимемо на нові прикраси, насичені ідеєю та життям.
Dukachi
Вишуканий бренд зʼявився, як культурна інтерпретація у формі сучасних ювелірних виробів. «Назва нашого бренду походить від старовинних нагрудних прикрас “дукачів”. Починаючи з 17 століття, металеві підвіски Дукачі займали центральне місце в різновиді прикрас українських панянок. Вони були різноманітними і за матеріальною, і за художньою цінністю. Наприклад, були дукачі у вигляді медалевидної підвіски, яка кріпилась до «банта» — декоративної брошки. Ми відтворили цей елемент «бант» в нашій одноіменній колекції кольє та браслета Дукач. Дукачами володіли українські гетьмани, їх носили дружини козацьких старшин. Спершу традиція носити дукачі була розповсюджена на території Гетьманщини. Потім вона поширилась і на інші області сучасної України, таким чином дукачі стали однією з найбільш популярних українських прикрас», — розповідають в бренді. Наслідуючи таку культурну спадщину у власному виробництві, Dukachi використовують лише класику: золото та срібло.
«Кожна наша прикраса — це ручна робота наших майстрів. Наприклад, наша новинка підвіска Лялька-мотанка Веснянка складається з 16 частин, всі з яких з’єднуються вручну. Одна така підвіска виготовляється до 3 днів майстром і вимагає кропіткої ювелірної роботи», — розповідає дизайнерка. Але сучасні тренди не лише про нові шляхи у створенні виробів: як на думку Dukachi змінився ринок ювелірних прикрас? «Багато хто намагається знайти опору в цей складний час. І вони знаходять цю опору як в обручках, що купують сімʼї цивільних та військових, так і в символічних прикрасах, що мають рідні ноти української культури. Для клієнтів Дукачі такими сакральними прикрасами стали вироби з колекцій “Колоски” та “Ляльки-мотанки”. Інколи покупці діляться з нами своїми історіями та фото про те, яке значення тепер матиме для них ця прикраса. Для них це подарунок на чудову подію таку, як весілля чи заручини, зізнання коханій/коханому, народження дитини. Так і в памʼять у знак втрати когось близького… Від цих історій щемить серце, і війна стала частиною кожного українця та відповідно частиною кожного українського бренду». Зараз один з таких знакових українських брендів працює над новими колекціями — чекатимемо дропів!
ZaZaZu
«Я все своє життя поєднана з мистецтвом та творчістю, закінчила академію мистецтв і певний час успішно працювала дизайнером, а згодом фотографом. Прикраси я любила завжди, з кожної мандрівки привозила цікаві вироби майстрів тієї країни, мені подобалося знайти щось цікаве і не таке, як у всіх», — починає розповідь засновниця бренду, й продовжує. «Коли почався карантин у 2020-му я провела чотири місяці за містом, посеред природи, яка прокидалася після зими і це її пробудження надихнуло мене на нові ідеї. Пригадую всі тоді вдягалися красиво вдома для себе, бо події та різноманітні офлайн заходи були обмежені. Саме цей момент і став основою ідеї бренду — бути красивим в першу чергу для себе, бо оцей внутрішній стан дуже важливий і Zazazu — це про відчуття ʼметеликів в животіʼ від всього, що ти робиш та чим наповнюєш своє життя. Прагну, щоб кожного разу коли ви вдягаєте нашу прикрасу — це було нагадуванням, що ми в себе самі важливі».
Працюють в ZaZaZu зі сріблом. «Це не простий в роботі метал, який потребує багато уваги та терпіння майстрів. Шлях від ідеї і до готового виробу дуже кропіткий, адже на кожному етапі це окремий творчий процес, де важливий кожен міліметр в обробці, кожна секунда в покритті, і якщо схибив — починаєш заново. Я не допускаю, щоб було так собі, або найкраща якість або ніяк. Кожна прикраса має свою назву та зміст, який я закладаю створюючи нові вироби. Часто чую від клієнтів, що в них складається своя асоціація та історія з прикрасою, я дуже радію цим коментарям».
Зараз ZaZaZu надихається колективною силою українців, тим якими вільними, сильними та незалежними ми є: «Змінюються події, змінюються люди, змінюється мода, стає інтуїтивно відповідати настроям, міняється зміст. Відчувається шалена підтримка ʼсвоїхʼ. Через прикраси наші бренди спілкуються зі світом, увага якого прикута до України. Багато брендів зробили акцент на нашу автентичність, яка відображає нас, як націю і транслює цінності українців та більше розповідає про Українську культуру світові». І за таких змін бренд вже створює нову колекцію прикрас в колаборації. З ким? Поки не розповідають. Чекатимемо разом!
Sa Pasé
«Ми удвох дуже модні штучки, любимо прикрашати себе прикрасами», — розповідають про себе засновниці бренду Тетяна Ромас та Аліна Чернова, — «Все почалось з того, що на ринку ми не знаходили дизайнів, які могли б задовольнити те, як ми хочемо відчувати себе, бути якісними та відповідати сегменту affordable luxury, тоді ми вирішили, чому б не створити їх самостійно. Озираючись назад, Sa Pasé стався з нами дуже органічно, Аліна з дитинства мріяла бути бізнесменом, як тато, а Тетяна — про власний магазин прикрас. Sa Pasé став нашим місцем сили, в якому поєдналось все, що ми хочемо робити та транслювати світу — наше бажання творити, естетичне бачення, підприємницький дух та наша дружба». А за лаштунками? «За лаштунками в нас — контрольований хаос. Виробництво, по-перше, це люди. А ювелірне виробництво — це творчі люди, зі своїм темпом та баченням. В ювелірній справі багато місця займає ручна робота та особистий підхід майстра. Новаторства у процес завжди додає «виклик» дизайну прикраси. Найскладніше — це зробити просто. Наприклад, для сережки Supernova ми більше року розробляли кастомну застібку, щоб сховати механізм, при цьому лишивши форму сережки цілісною. З матеріалів головний тренд — це sustainability, популярності за останні роки набирає каміння, вирощене в лабораторних умовах. Нам подобається цей тренд, плануємо задіяти штучні діаманти в майбутніх колекціях».
Не дивно, що саме простота, доступність та екологічність надихають співзасновниць бренду наразі, адже серед джерел натхнення для них: Panconessi, за їх дивні форми, поєднання матеріалів та загальну естетику та Byredo, те що створює Бен Горхем, квінтесенція чуттєвості. «Зараз ми набираємо обертів та плануємо випустити декілька колекцій до кінця року. Відчувається, що війна дала поштовх та сміливості людям не відкладати життя “на потім”. Немає часу на сумніви, потрібно реалізовувати свої мрії та ідеї тут і зараз. Ювелірна індустрія, як і мода в цілому, відображає те, що переживає наша країна — дизайни стали сміливішими та виразнішими, натхненними українською історією, культурою, традиціями».
Solo for Diamonds
«Ще в 2015 році я взагалі не знала про існування діамантової індустрії як такої. Мені здавалося, що діамант — це просто камінець, який блистить», — розповідає про свій шлях засновниця Solo for Diamonds Юлія Кушер. Й продовжує: «Та згодом мене запросили займатися економічними розрахунками на завод «Ізумруд» стосовно алмазної сировини, яку ми закупляли на біржах в Антверпені та Тель-Авіві. Почавши свою роботу там, мені стало дійсно цікаво. Я почала займатися цим у 2015 році і на той час ми вже експортували майже всі діаманти в Америку, оскільки там був основний ринок для вирощених діамантів. Десь через декілька років мені здалося, що варто поділитися цим відкриттям з українцями. Вирощені діаманти ідеальна альтернатива класичним добутим діамантам, тому що при тих самих властивостях, вони більш доступні в ціні».
Створити бренд Solo for Diamond, який дасть можливість українцям торкнутися до діамантів і зрозуміти, що розкіш може бути доступною і може бути дійсно найкращою, вирішено було створити після того, як Кушнір з командою в 2019 році отримали перший рекорд Гіннеса за найбільший вирощений діамант у світі. Коли ж ми питаємо як такі діаманти вирощують, нам розповідають: «Для вирощування лабораторних діамантів ми використовуємо HPHT-технологію, High Pressure High Temperature. Не можна сказати, що це новітня технологія, адже вона була відомо ще в 50-х роках. Першими її почали застосовувати General Electric, які вирощували з цією технологію алмазну сировину — абразиви — та використовували її для промисловості. Ці діаманти не мали відношення до ювелірної сфери. Лише десь в 2000-х роках почало з’являтися каміння ювелірної якості 30-40 соток. В 2012 році, коли Леонардо Ді Капріо став інвестором Diamond Foundry (компанія, яка вирощує діаманти за допомогою cvd) вирощені діаманти стали дійсно популярними. Ми використовуємо технологію HPHT (висока температура та тиск), яка являється найбільш екологічною. Вона повністю відтворює умови, які відбуваються в земній корі, без людського втручання та додаткової обробки. Не дивлячись на те, що ця технологія не є новою, нам вдалося її удосконалити і тепер ми маємо можливість вирощувати найбільші камені в світі. Поки що ніхто не зміг побити наші рекорди. Кожного дня ми намагаємося стати кращими, покращити і побити свій власний рекорд — він був спочатку 100 карат, потім 150 карат, тепер ми прагнемо зробити 200 карат».
Коли ж мова заходить про натхнення, відповідь стається простою: «Якщо чесно мене дійсно надихають українці. Мені завжди хочеться створити якусь прикрасу, яку вони будуть хотіти носити. Яка буде досить сучасна і вони будуть пишатися тим, що вона створена в Україні для українців, і створена з українських діамантів. Мені здається ми дійсно достойні найкращого і тому мені надзвичайно приємно створювати саме такі прикраси для них. До речі, ми вже працюємо над проєктом, про який розкажемо згодом. Він буде називатись Solo by…, коли ми створимо колекцію обручок спільно з найкращими представниками різних українських сфер: культури, ІТ, бізнесу і так далі. Це абсолютно різні українці, які будуть створювати каблучки своєї мрії».
Балакаючи з кожним брендом, ми питали про зміни на ринку, історію та натхнення. Проте було ще два важливих питання, про які хотілося б поговорити окремо. Наразі світ охоплений фанатизмом щодо ШІ. Він не залишає і fashion-індустрію, частиною якої є сучасна ювелірна справа. І бренди дуже позитивно дивляться на можливості використовувати ШІ в роботі: дозволяти клієнтам міряти прикраси за допомогою лише фронтальної камери, кастомізувати та купувати образами, які можна побачити одразу в дзеркалі, як це вже дозволяють робити GUCCI у власному мобільному додатку. І ми віримо, що такі технології дійсно здатні принести користь та вивести індустрію на новий рівень.
Адже, щодо другого запитання, джен-зі того прагнуть! Технологічність, екологічність, використання різноманітних матеріалів та фактур, на ряду зі змиванням гендерних кордонів — ось до чого прагнуть джен-зі, ось чому зараз золото не класика, а з цікавим дизайном, а нові бренди дозволяють собі інкрустувати металеві вироби діамантами. Чи навіть робити керамічні прикраси, як в [цвіте́ те́рен], або ж використовувати уламки ворожих літаків, як це зробили в MOTRYCH.
Ювелірна справа, що є однією з найстаріших в світі може багато чому нас навчити. І один з її уроків — вміння існувати в балансі між технологією та щоденністю, між красою та користю. Пишаємося тим, як бренди наразі відшукують нові сенси та створюють прикраси, які не соромно назвати мистецтвом.
Автор: Ксенія Ковальова
Читайте також: ЛЮБОВ ДО СЕБЕ: ЯК ВЧИТЬ ПРИЙМАТИ СЕБЕ УКРАЇНСЬКИЙ БРЕНД ПРИКРАС GRAINS DE VERRE