Small Talk: дизайнерка Лілія Літковська про колекцію UNDERWATER, участь у Паризькому тижні моди та мистецтво бути собою
Колекцію осінь-зима’24 UNDERWATER дизайнерка Лілія Літковська представила в рамках офіційної програми Паризького тижня моди у концепт-сторі Leclaireur. Нова колекція досліджує ідею моди та творчості як білого листа, що стає основою для подальшого переродження. До презентації бренд підготував особливі запрошення, написані дитячим почерком – а зображення для нього зробила сама дизайнерка підчас походу в Гімалаї. Більше про колекцію, про творчість і сьогодення Лілія розповіла в інтерв'ю.
Лілія, розкажіть про колекцію. Що залишилося сталим, що змінилося? Що слугувало натхненням, якщо говорити і про творчий підхід, і про крій та тканини?
На створення колекції, як і на тему презентації до неї, мене надихнула неймовірна подорож до Непалу та хайк Аннапурною. Гімалаї – магічне місце, де гори сягають неба і виглядають безкрайніми. Крім того, непальці мають дуже пацифістичну культуру, сповнену добра та мирного настрою – мені хотілося додати цієї енергії в український контекст, знайти спільні знаменники. З точки зору естетики, колекція включає наші фірмові маскулінні силуети, суворі вертикалі та горизонталі в жакетах. Асиметрія, нашарування тканин теж стали частиною лейтмотиву.
Як було обрано локацію?
Концепт-стор Leclaireur – це мої давні друзі і партнери. Магазин існує вже понад 40 років, і команда засновників, сімейна пара, робить все, щоб зберігати та розвивати його авангардну, богемну атмосферу. Бренд LITKOVSKA регулярно представлений в Leclaireur з 2016 року, і це один з перших світових гравців, що повірив в бренд. І саме приміщення, і асортимент Leclaireur – концентроване натхнення, і мені хотілося запросити глядачів його розділити.
Війна накладає обмеження на виробництво в Україні, зокрема, поставки тканин та фурнітурі, відчувається відтоку фахівців за кордон. Чи торкнулося це вашого бренду?
Від початку повномасштабного вторгнення нам з командою вдалося відбудувати процеси майже з нуля, переносячи виробництво декілька разів, спочатку з Києва до Львова, потім назад в Київ – і я дуже вдячна всім, хто зі мною працює, за їх безмежну підтримку. Я повернулася в Україну на другий тиждень великої війни і зробила все, щоб мої співробітники, деякі з родинами, опинилися в безпеці та змогли мати роботу. Немає нічого важливішого за надійних однодумців, на чию робочу етику можна покладатися, і в нашій команді лише такі люди. Мій час та моє життя зараз розподілені між Києвом та Парижем, адже в Парижі — моя донька, а в Києві — команда, якій теж треба моя підтримка. Виробнича логістика наразі непроста, але за два роки — ми звикли та адаптувались.
Я б радила позбутися речей, що придбані, аби відповідати чужому смаку. А залишити все те, що приносить щастя та дає змогу почуватися собою.
Завдяки Paris Fashion Week ми зможемо більше розповісти французам і не тільки про українську моду. Як ви розглядаєте вашу участь у Тижні моди?
Участь у Тижні моди — це форма культурної дипломатії. Ми показуємо, як працює сучасна українська мода, демонструємо світовий рівень та отримуємо фідбек. Крім того, багато наших дизайнів і теми колекцій прив’язані до народної спадщини нашої країни, яку важливо зберігати. Українські традиції та мистецтво – яскраві, поетичні та заслуговують уваги, і ми даємо це знати якомога більшій аудиторії.
Найбезглуздіше питання в контексті моди, менше з тим… Що сьогодні модно, а що категорично ні?
Це не найбільш неочікувана думка і вона звучала вже мільйон разів, але нічого кращого поки ще й не вигадали (та й не треба) – модно і правильно завжди бути собою. Тенденції, які ми підхоплюємо з навколишнього світу, можуть слугувати як натхненням, так і відволікаючим фактором. Нам треба вміти краще прислухатися до себе, відчувати, які речі щиро подобаються, чого хочеться в конкретний момент життя і що як найяскравіше підкреслює внутрішній стан. Тому я б радила позбутися речей, що придбані, аби відповідати чужому смаку – а залишити все те, що приносить щастя та дає змогу почуватися собою. Це філософія, яку ми вибудовуємо і в бренді Litkovska — ми ніколи не женемось за трендами чи модним контекстом, а залишаємось вірні нашій ДНК.
Під час показу я звернула увагу на прикраси. Мені здалося, що я побачила обриси риби. Це певний знак? Чи просто красива пластична форма, яка доповнила кожен образ?
Риби – один із найважливіших символів у колекції, яка, все ж таки, називається Underwater. У багатьох культурах світу, і в нашій також, риби є метафоричними провідниками між світами духовного та раціонального, символом відродження, тяглості і повторюваності часу. Крім того, є прикмета, що бачити рибу уві сні віщує або народження дитини, або новий початок в інших сферах життя. Мені хотілося використати цей образ як символ переродження, нової чистої сторінки, що дуже перекликається з філософією бренду.
Після презентації ви перечитували що гості написали на стрічках?
Ідея зі стрічками мала намір створити інтимну, дружню атмосферу, дати людям можливість відкрити серце та поділитися своїм власним світлом. В результаті це дерево наповнилося меседжами в підтримку України від публіки з усього світу, побажаннями нашої перемоги, миру, злагоди і гармонії для нас всіх. Багато мов я навіть не можу прочитати, але з цих стрічок точно ще буде щось створено – ця хвиля мрій та доброї енергії має отримати певну форму та перетворитися на мистецтво.
Автор інтерв’ю: Ірина Татаренко
Читайте також: «НАША ЛІЗА»: ЗНИКЛИЙ ПОРТРЕТ ЄЛИЗАВЕТИ СКОРОПАДСЬКОЇ ЗНАЙДЕНО