Закрити
UA
Життя

Диджиталізація арт-ринку: як карантин прискорив процеси та спровокував нові формати

Поділись:

Як вплинув на ситуацію карантин, Marie Claire розповідає мистецтвознавець, член Tate North American Acquisition Committee, Ганна Коршун.

Бачити витвір мистецтва на фото/відео і бачити його ж на власні очі – це два різні процеси сприйняття. Саме тому численні копії та принти шедеврів світової культурної спадщини ніколи не знижували потік відвідувачів до музеїв, де експонуються оригінали. Більше того, онлайн-екскурсії музеями та презентації робіт в інтернеті значною мірою сприяють тому, що арт-туристи відвідують музей або галерею офлайн.

posts-to-db-Фото 1

photo: © Rikard Österlund

Зміна парадигм

Довгий час мережа музеїв Тейт залишалася законодавцем, трендсеттером у частині презентації мистецтва інтернет-спільноті. Створивши одним з перших інформаційний сайт у 1998 р, команда музею постійно вдосконалила його функціонал, і сьогодні це велика мультимедійна платформа, яка дає доступ до всіх творів мистецтва колекції Tate (більше 70,000 найменувань), архіву, спеціалізованій бібліотеці, обширній базі відео-візитів у майстерні художників, інтерактивним навчальним курсам, прямим трансляціям з виставок та навчально-розважальним матеріалам для дітей. Інтернет-платформа музею була визнана найкращою у своїй категорії, стала прикладом, який вивчають у Гарвардській бізнес-школі, підходи Tate застосовують найпрогресивніші музеї та галереї світу.

Читайте також: П’ЯТЬ АСПЕКТІВ АМЕРИКАНСЬКОЇ АРТ-ІНДУСТРІЇ

У той же час, навіть найоцифрованіші учасники арт-індустрії не розглядали варіант оперативного переходу повністю в онлайн і відмови від очних експозицій. Введення карантину спонукало лідерів ринку оперативно шукати та впроваджувати нові підходи, які могли б забезпечити поточну роботу арт-інституцій, а в деяких випадках і захистити від великих фінансових втрат, що неминучі через неможливість виконати раніше взяті зобов’язання.

posts-to-db-Фото 2

Девід Цвірнер

Так, наприклад, один із лідерів арт-ринку, дилер Девід Цвірнер (David Zwirner Gallery у Нью-Йорку, Лондоні, Парижі, Гонг-Конзі) почав активно доопрацьовувати свій інтернет-майданчик, впроваджуючи нові формати презентацій та колаборацій. Цікаво те, що він створив віртуальний «шоурум» у 2017 році одним з першим, а ізоляція та нова реальність спровокувала необхідність у стрімкому розвитку цього віртуального простору, і на сьогоднішній день його платформа стала прикладом для інших. Протягом першого місяця карантину в Нью-Йорку він запустив кілька ініціатив з онлайн-продажів, одна з яких спричинила істотні зміни принципів і підходів до арт-бізнесу. На даний момент його підхід до онлайн-простору визнаний успішним, і багато конкурентів стали впроваджувати подібні ініціативи у свій бізнес. Більше того, Цвірнер прогнозує зменшення потреби у художніх ярмарках у класичному форматі.

Інноваційний підхід Цвірнера до онлайн-простору полягає в тому, що він одночасно удосконалив власний майданчик, акцентуючи увагу на художниках, з якими він тісно співпрацює безпосередньо, а також надав свій онлайн-майданчик для молодих галерей та галерей середнього рівня, таким чином стираючи межу конкуренції. і переводячи ці відносини у рамки співробітництва.

posts-to-db-Фото 3

flash-art.com/

Таким чином, проект «Studio», у якому розповідають про практику художників-сучасників, як би у них «у студії», стартував із презентації знімка німецького фотографа Вольфганга Тіллманса, створеного спеціально під цю ініціативу. А програма “Exceptional Works” призначена для показу однієї великої роботи з вторинного ринку за раз, і дебютувала з картини із серії “Посвята площі” 1959 року німецького та американського художника Джозефа Альберса.

“Studio” буде доступна кожному, хто залишить свою адресу електронної пошти, а “Exceptional Works” – лише для клієнтів галереї на запрошення, а ціни нададуть на запит. В інтерв’ю Artnet News Девід Цвірнер пояснив, що бачить це як момент для того, щоб змінити думку про мистецтво в онлайн-просторі.

Читайте також: П’ять сучасних художників, роботи яких вражають своєю сміливістю

Але можливо одним із найголовніших нововведень введеним Цвірнером є ініціатива під назвою «Платформа». Запуск програми відбувся у квітні, і вона моментально була визнана успішною. Суть цієї платформи полягає в тому, щоб надати підтримку та допомогу молодим галереям та галереям середнього рівня у момент кризи. «Платформа» є віртуальним шоурумом на базі онлайн-платформи галереї Цвірнера, в якому молоді прогресивні галереї представлять одного художника зі свого списку. Окрім прогресивності поглядів, галереї поєднує місто, в якому вони знаходяться і те, що вони є «сусідами, друзями та соратниками» галереї Девіда Цвірнера.

3 квітня Нью-Йорк став першим містом, і до цього проекту приєдналися такі невеликі галереї, як 47 Canal, Company, David Lewis, Essex Street, Queer Thoughts та інші. Після успішного запуску Цвірнер вирішив розширити цей проект, і щомісяця віртуально відкривати шоуруми в інших містах-лідерах арт-ринку, і на сьогоднішній день «Платформа» активна в Лондоні, Лос-Анджелесі та 22 травня запускається об’єднана платформа для Парижа та Брюсселя.

posts-to-db-Фото 4

artviewer.org

Згодом два інших мега-дилери — Ларі Гагосян і Джефрі Дайтч — вирішили об’єднатися ще з 60 галеристами та арт-дилерами і запустили єдину GalleryPlatform.LA, яка є єдиним простором, де можна придбати роботи з різних галерей Лос-Анджелеса.

Цікаво те, що подібні онлайн-простори призвели до більшої прозорості арт-ринку щодо ціни. Якщо раніше, щоб дізнатися вартість роботи в галереї, потрібно було звернутися до співробітника, поговорити з ним і, можливо, дізнатися вартість, якщо вони вважають за потрібне її повідомити. Як правило, інтрига зберігалася досить часто, і вартість робіт розкривалася лише клієнтам – існуючим чи потенційним. На даний момент на таких платформах ціни стали доступними.

Читайте також: НА БАЛЕТ: ЯК ВИБРАТИ СПЕКТАКЛЬ, ЩО ВАМ Сподобається?

Світові арт-ярмарки

Арт-ярмарки (art fairs), одні з головних комерційних подій в арт-світі, теж зіткнулися з новими труднощами через коронавірус, через відсутність можливості проводити їх у традиційному форматі. Першим пішов у мережу Art Basel Гонг Конг, Який повинен був проходити в березні: саме коли був пік захворювань у регіоні. Спочатку організатори скасували захід повністю, але оцінивши всі ризики для бізнесу, вирішили-таки створити онлайн-платформу і проводити ярмарок дистанційно. Цей ярмарок складно назвати успішним, тому що було дуже багато недоліків як з технічного боку, так і з боку комунікації компанії. Загальне замішання у суспільстві через невизначеність майбутнього також далося взнаки на продажах: купівельна активність була низькою.

Тим не менш, організатори Frieze Art Fair в Нью-Йорку все ж таки наслідували колег, врахували їх помилки і прийняли рішення не скасовувати захід, провести його онлайн. У силу того, що вони мали набагато більше часу на розробку платформи, залучення клієнтів і поступово почали стабілізуватися настрої в суспільстві – захід пройшов успішно як за оцінками учасників, так і за результатами продажів.

posts-to-db-Фото 5

news.artnet.com

В силу специфічної локації ярмарку Фриз на острові Рендалл, куди потрібно було добиратися з Манхеттена на поромі, деякі колекціонери жартували, що нарешті Фріз знайшов зручнішу локацію у вигляді екрана смартфонів та комп’ютерів. Колекціонери отримали доступ до добірок робіт від 200 галерей з усього світу. Картини, роботи на папері можна було бачити у так званій віртуальній «кімнаті для перегляду», а скульптури та об’ємні роботи – на фото. Онлайн-версія ярмарку проходила довше, ніж у звичайному форматі (два VIP-прев’ю-дні та тиждень для загального доступу). Якоюсь мірою онлайн-версія ярмарку повернулася до витоків і перетворилася на трейд-шоу, де немає великої різноманітності супутніх подій: вечерь, вечірок, тематичних зустрічей. Організатори Frieze Art Fair запропонували галереям-учасникам повністю відшкодувати витрати, пов’язані з участю в ярмарку, та безкоштовну участь на онлайн-платформі.

Читайте також: #CORONAVIRUSART: СУЧАСНЕ МИСТЕЦТВО ПРО НОВИЙ ВІРУС

Сюжети та угоди першої онлайн – Frieze Art Fair

Як і в попередні роки, великі галереї повідомили про успішні продажі в перші години VIP-прев’ю. Так, команда Gagosian Gallery повідомила про продаж усіх представлених робіт Катарини Гроссе, а Hauser & Wirth — 16 робіт, створених художниками на тему пандемії (найдорожча з них — Джорджа Кондо — продана за 2 мільйони доларів). Невеликі галереї повідомили також про успішні продажі. Наприклад, Maria Bernhaim (Цюрих) повідомив про повний продаж робіт висхідної зірки Сари Слаппей у ціновій категорії $2,500 — $10,000.

D цілому, ТОП-5 найдорожчих робіт виглядає так:

1. «Дистанції фігури» Джоржа Кондо (Distanced Figures 3, George Condo), 2020, продана за 2 мільйони доларів галереєю Hauser & Wirth;

posts-to-db-Фото 6

collecteurs.com

2. Замальовка на роботу П. Рубенса «Мінерва, що захищає Світ від Марса» художника Леона Коссоффа (1981), була продана за $1.8 мільйонів галереєю Piano Nobile;

3. “Метаc III” художника Ель Анатсуі (El Anatsui’s Metas III), 2014, проданий за $1.5 мільйонів Acquavella Galleries;

4. “Тривожні чоловіки” Рашида Джонсона (Rashid Johnson, Untitled Anxious Men), 2014, продана за $650 000 галереєю Hauser & Wirth;

5. «Вероніка» художниці Еліс Ніл (Alice Neel, вероніка), 1980, продана за $550 000 галереєю Девід Цвернер.

«Зоряна година» IT та технологій доповненої реальності

На сьогоднішній день Art Basel, який повинен був проходити в червні, був би перенесений імовірно на 14-20 вересня з VIP-прев’ю 14-17 вересня і загальним доступом 18-20 вересня, проходитиме онлайн 19-26 червня, і участь також безкоштовно для галерей , які планували участь і зробили відповідні внески для цього, а також для відвідувачів. Звичайно, онлайн-досвід не зрівняється з арт-ярмарками офлайн, зустрічі старих друзів з усього світу та новими знайомствами, подорожами у різні точки світу від Лос-Анджелеса до Базеля та Гонг-Конга. Але в ситуації тотальної ізоляції онлайн-ярмарку та виставки стали гідною альтернативою, «кращою ніж нічого».

posts-to-db-Фото 7

nytimes.com

Цікаво те, що менш масштабні мистецькі ярмарки намагаються запровадити технології комп’ютерних ігор та надати відвідувачам «пересуватися» у віртуальному просторі, ніж просто переглядати зображення картин. Але враховуючи, наскільки складно це зробити на загальнодоступному рівні, навряд чи подібні нововведення будуть сприйняті позитивно у найближчому майбутньому.

Творчість не терпить меж та порожнечі, тому новий досвід презентації робіт незмінно вплине на арт-ринок надалі, навіть якщо відновляться колишні умови.

Показово, що не лише великі гравці арт-ринку оперативно адаптуються до нових реалій. Активності деяких окремих художників свідчать, що сучасне мистецтво вже у тісному зв’язку зі світом технологій, автори робіт враховують і переосмислюють ті методи сприйняття контенту, які стали природними для сучасної людини.

Наприклад, скандинавський художник Олафур Еліасон (Olafur Eliasson) застосував можливості технології доповненої реальності (AR) у своїх роботах Wunderkammer. Користувачі, завантаживши в AppStore програму Acute Art, можуть побачити створені художником північне сяйво, веселку або ісландський птах глухий кут, які, за задумом автора, прагнуть максимально взаємодіяти з глядачем через плоский екран монітора або смартфона.

posts-to-db-Фото 8

artsy.net

Таким чином арт активно йде в Мережу і розвивається там. Віртуальні візити в художні майстерні, численні вебінари, онлайн відкриття виставок, розвиток онлайн-платформ та онлайн-просторів, та прогресивні технології як матеріал для творчості – це все стає новою нормою нашої реальності.

Ганна Коршун (Christie’s Education New York, член Tate North American Acquisition Commitee), експертно-комунікаційна група Імпульс і команда Marie Claire Ukraine готують для читачів спеціальну серію публікацій про сучасне мистецтво.