Закрити
UA
Життя

У PinchukArtCentre відкрилися нові виставки

Поділись:

У п’ятницю, 20 травня, у PinchukArtCentre відкрилися одразу 4 нові виставки. Одна з них присвячена трагедії у Бабиному Яру, що сталася 75 років тому. Три інших представлені у рамках нової ініціативи «Дослідна платформа», яка знаменує новий етап розвитку виставкового простору.

ILS_8656_1

У груповій виставці «Втрата. Пам’яті Бабиного Яру» об’єднано роботи трьох художників. «Це не пряма інтерпретація теми Бабиного Яру, – каже куратор виставки Бйорн Гельдхоф. – Ми запросили художників, які, на нашу думку, можуть подивитися на цю трагедію під іншим кутом, але при цьому можуть бути сприйнятливими настільки, щоб їхні роботи зачепили нас». Крістіан Болтанські, чиї предки були родом з Одеси, порушує тему забуття в колективній пам’яті. Його інсталяція «Шлях до Бабиного Яру» (2016) – коридор з металевих ящиків та зваленого в купу одягу – нагадує про трагічні події, що відбулися в Києві у 1941 році, коли в Бабиному Яру було вбито тисячі мирних жителів. Зганяючи євреїв на місце масової кари, їх просили брати з собою цінні речі та документи, які часто зберігали у бляшанках. Перед розстрілом документи спалювали на очах у людей, даючи їм зрозуміти, що знищують не лише фізичне тіло, а й стирають з історії їхню особистість.

ILS_8908_1

Старі роботи Дженні Хольцер Lustmord Table (1994), створені під час війни в Югославії, розглядають акт насильницького вбивства на сексуальному ґрунті з трьох точок зору: жертви, ґвалтівника та стороннього спостерігача. У контексті виставки вони нагадують, що насильство є політичним інструментом. На відміну від монументальної роботи Болтанські, яка зрозуміла без коментарів, у цьому випадку усвідомлення якраз приходить через слова та спогади.

DSCF3962

Третю частину експозиції створила бельгійська художниця Берлінде де Брейкер. Її роботи, створені з воску, поліестеру та заліза, зроблено під враженням від спостереження процесу обробки шкур тварин на бійні, але нагадують людську шкіру. Вона протиставляє смерть наодинці і групову смерть. «Коли мені запропонували створити роботи для виставки в PinchukArtCentre, я почала читати і трагедії в Бабиному Яру, і це мене зворушило емоційно. Проте я хотіла зробити свої роботи абстрактнішими. Я хочу, щоб відвідувачі знайшли своє прочитання, були настільки відкритими, щоб додати свої особисті почуття щодо моїх робіт».

ILS_8893_1

необхідність створення «Дослідницька платформа», яка стане довгостроковим проектом PinchukArtCentre, Бйорн Гельдхоф пояснює так: «Ми хочемо інвестувати у дослідження українського мистецтва, щоб узагальнити його історію починаючи з 1980-х років і до сьогодні. Бажаємо показати публіці приватні архіви. Країна змінилася, і мистецька інституція також має змінитись». «Платформа» включатиме три напрямки: дослідницькі виставки, експозиції архівів PinchukArtCentre та створення нових робіт сучасного українського мистецтва. Також найближчим часом на четвертому поверхі арт-простору відкриється бібліотека мистецтва, в якій можна буде працювати за попереднім записом. За дизайн бібліотеки відповів Слава Балбек.

ILS_8811_1

Перші виставки в рамках «Дослідницької платформи» – це «Вина», яка досліджує тему особистого вибору та відповідальності за нього та відноситься до радикальних акцій та перформансів 1990-х, коли художники робили спроби переосмислити повоєнну історію, що викликало почуття дискомфорту у глядача, який отримав «прописаний» історичний шаблон із освіти та ЗМІ. Експозиція включає роботи Сергія Браткова, Микити Кадану, Алевтини Кахіддзе, Юрія Лейдермана, Миколи Рідного, Лесі Хоменка, Групи швидкого реагування, Фонду Мазоха. «Перетворення» відображає перехідні процеси у сучасному українському мистецтві у 1980-2000 роках. У цій частині представлені художники Олег Голосій, Едуард Колодій, Олександр Ройтбурд, Василь Цаголов, Ілля Чічкан, Світлана Мартинчик та Ігор Степін, Інституція нестабільних думок (Олександр Гнилицький та Леся Заєць). Третю частину, «Виставку» Лади Наконечної, зібрано з фрагментів старих творів художниці, позбавлених свого контексту і таким чином, що отримали нове трактування.

Виставки «Втрата. Пам’яті Бабиного Яру», «Дослідна платформа: Перетворення» працюватимуть до 8 січня 2017 року. Виставка «Дослідна платформа: Вина» триватиме до 2 жовтня 2016 року, а «Дослідна платформа: Виставка», виставка «Лади Наконечної» до 4 вересня 2016 року.

DSC_0211

Фото: PinchukArtCentre, Олена Заєць