Ділимося уривками статті Анни Луї Сассман “Як ці 7 жінок роблять світ мистецтва різноманітнішим”. Сьогодні перед нами постане Комал Шах – Реформатор.
Деякі росли разом із мистецтвом, тоді як інші відкрили його у житті пізніше. Деякі займалися формальним освітою мистецтво, інші самоучки. Але всі вони керуються баченням колекціонування, яке має менше відношення до творів і більше пов’язане з підтримкою їхніх спільнот будь-яким доступним для них способом.
Портрет Шах комали. Фото Дрю Алтізер. Надано Комалою Шах.
Уродженка Ахмадабада, Індія, і в даний час проживає в Атертоні, штат Каліфорнія, Комал Шах стала кимось подібним до євангеліста для жінок-художників у своєму колі, що складається в основному з технологів та інженерів. Вона робить це, дозволяючи мистецтву — майже абстрактному — говорити за себе.
Я думаю, що моя робота полягає в тому, щоб купити великий витвір мистецтва, а потім просто запросити людей подивитися і подумати,
— каже вона, пославшись на нещодавню вечерю, на якій троє гостей помітили роботи молодої художниці Фірелей Баес і попросили контактні дані її дилера.
Читайте також: ЖІНКИ З СВІТУ МИСТЕЦТВА: МАКГАТІ МОЛЕБАЦІ
Основу колекції Шах становлять роботи Жаклін Хамфріс, Лори Оуенс, Емі Сілман та Шарлін фон Хейл; пізніше вона розширила її, включивши інших жінок, таких як Лінда Бенгліс, Заріна Хашмі та Філліда Барлоу, а також художників-колористів, у тому числі Марка Бредфорда, Кевіна Бізлі та Сема Гілліама.
Вгорі: Фірелей Баес, Тимчасова паліпсесія (біля повітря), 2019. © Firelei Báez. Надано художником, галереєю Джеймса Кохана та колекцією Комали Шах та Гаурава Гарга. Ліворуч у центрі: Лорна Сімпсон, Лід 11, 2018. © Lorna Simpson. Надано автором, Hauser & Wirth та колекцією Комали Шах та Гаурава Гарга. У центрі праворуч: Симона Лі, Тростина, 2019р. © Simone Leigh. Фото Фарзада Оуранга. Надано автором, Luhring Augustine та колекцією Комали Шах та Гаурава Гарга. Внизу: Дженніфер Бартлетт, На морі, 1979. © Jennifer Bartlett. Надано автором, Locks Gallery та колекцією Комали Шах та Гаурава Гарга.
Підхід Шак до колекціонування узгоджується з іншими її благодійними заходами, у яких основна увага приділяється ґендерним питанням (вона працює у консультативній раді Фонду феміністської більшості з 2014 року). Комал вважає, що жінки у світі мистецтва стикаються із значно більшою дискримінацією, ніж у технологічній індустрії з горезвісним домінуванням чоловіків, де вона розпочинала свою кар’єру у 1993 році. Вона згадала недавнє дослідження, яке показало, що роботи жінок-художників постійно продаються на аукціонах дешевшими, ніж чоловіків.
Читайте також: ЖІНКИ З СВІТУ МИСТЕЦТВА: ЛЮБА МИХАЙЛОВА
“Для мене це абсолютна упередженість”, – каже вона. Принаймні у технологічній галузі, додала Комал, «є якісь конкретні показники, на підставі яких хтось може виділятися, тоді як у світі мистецтва… це набагато складніше. Я відчуваю, що це стало великою мірою моєю місією – реальні зусилля зі зміни такої ситуації настільки, наскільки я можу».
Як піклувальник Музею сучасного мистецтва Сан-Франциско, Шах працює над розширенням представництва жінок у фондах музею, яке нині становить 19 відсотків. Вона також є членом ради директорів Фонду Tate Americas і хоче привнести до Сполучених Штатів те, що вона бачить як лідерство галереї Тейт з різноманітності, глобального інформування та подання недостатньо розкручених художників.
Дана Шуц розмовляє з Хамзою Уокер у серії артист-струмів, організованої Комалою Шах та Гауравом Гаргом у Стенфордському університеті, 2019. Фото Дрю Алтізера.
Надано Стенфордським університетом та Комал Шах.
У 2019 році Шах запустила проект, що поєднує світи мистецтва та технологій, через свою альма-матер — Стенфордський університет, де вона здобула ступінь магістра в галузі інформатики у 1993 році. А з 2017 року – входить до складу Стенфордської консультативної ради з мистецтва. Проект «Художники про майбутнє» поєднує досвідчених художників із експертами з інших областей для розмов та розгляду гострих проблем через призму мистецтва. Наприклад, у березні минулого року виконавчий директор LAXART Хамза Вокер розмовляв з Даною Шуц про подання та ідентичність. Він продемонстрував ряд зображень, що представляють Еммета Тілля, чиє зображення на картині Шуц «Відкрита скринька» (2016) викликало суперечки, коли вона була виставлена у 2017 році на Бієнале Вітні. Ці заходи залучають студентів, кураторів і галеристів з арт-сцени Сан-Франциско, що розвивається, а також технологів — Шах посилається на учасників з Google і Instagram — і вчителів початкової школи.
«Вони думають про мистецтво як про щось стороннє або трохи легковажне, — каже Шах, посилаючись на своїх однолітків у Силіконовій долині, додавши, що багато хто займається філантропією, не пов’язаною з мистецтвом».
першоджерело: Artsy