Закрити
UA
Життя

Жінки зі світу мистецтва: Моуна Атассі

Поділись:

Ділимося уривками статті Анни Луї Сассман “Як ці 7 жінок роблять світ мистецтва різноманітнішим”. Сьогодні перед нами постане Моуна Атасі – Архіваріус.

posts-to-db-Фото 1

Деякі росли разом із мистецтвом, тоді як інші відкрили його у житті пізніше. Деякі займалися формальним освітою мистецтво, інші самоучки. Але всі вони керуються баченням колекціонування, яке має менше відношення до творів і більше пов’язане з підтримкою їхніх спільнот будь-яким доступним для них способом.

posts-to-db-Фото 2

Портрет Моуни Атассі. Фото Нейрі Шахінян. Надано Фондом Атассі.

Моуна Атассі та її сестра Майла не мали великого досвіду в образотворчому мистецтві, коли відкривали галерею у 1986 році. Вона розташовувалась у третьому за величиною сирійському місті Хомс у тому самому будинку, що й книгарня. Для показу на відкритті було обрано кілька художників із Хомса, а також сирійський модерніст Фатех Мударрес та художник Саад Яган-молодший. На їхнє здивування, їм вдалося продати деякі роботи — «в основному членам сім’ї», згадує Атассі.

Читайте також: ЖІНКИ З СВІТУ МИСТЕЦТВА: КОМАЛ ШАХ

Зазвичай для розвитку арт-ринку потрібна пара факторів: свобода та фінанси. Через відсутність цих факторів лише частина суспільства в Сирії могла набувати мистецтва,

– каже вона.

Проте галерея поступово розширювала свою аудиторію. Нею цікавилися не лише художники та інтелектуали. У 1993 році Моуна і Майла знайшли в Дамаску більш просторе приміщення і показали сирійських та арабських художників, у тому числі Марвана та Луая Каялі, роботи яких продавали переважно колекціонерам у сусідньому Лівані, а також кільком сирійцям та колекціонерам з країн Перської затоки. У 1998 році Атассі опублікувала «Сучасне мистецтво в Сирії, 1898-1998 роки», що стало кульмінацією чотирирічних відвідувань студій, інтерв’ю та досліджень.

posts-to-db-Фото 3

Луай Каялі, Хлопчик, що сидить на стільці, 1976. Фото Джабера Аль Азме. Надано художником та Фондом Атассі.

posts-to-db-Фото 4

Фатех Мударес, Сафіта (al Oum), 1988. Фото Джабера Аль Азме. Надано художником та Фондом Атассі.

Це було ключем до накопичення мого досвіду та знань у галузі мистецтва і, зокрема, сирійського мистецтва, — каже вона. — У мене з’явилася пристрасть, яка керує мною до сьогодні.

Після початку революції в 2011 році Атассі переїхала в Дубай, влаштуючись там у 2012 році (її дочка Ширін проживає там з 1998 року). Отримавши сімейну колекцію — близько 500 робіт – і доставивши її безпечно із Сирії до сховища в Дубаї, Атассі вирішила використати свої знання та велику колекцію як основу для фонду, який має зберігати та просувати художню спадщину Сирії. Фонд Атассі, керований Ширін, працює за декількома напрямками, організовує показ у Дубаї (з планами проведення виставок в інших місцях), публікує щоквартальний журнал та створює архів сучасного мистецтва Сирії, який буде безкоштовним онлайн-ресурсом, що документує недавню історію та сучасний період сирійського мистецтва. .

Читайте також: ЖІНКИ З СВІТУ МИСТЕЦТВА: НАДЯ САМДАНІ

«При моєму досвіді та знаннях було важливо зберегти публічну присутність у час, коли відбувається руйнація моєї країни, — каже Атассі. — Коли мистецькі роботи забезпечили цю публічність, я відчула потребу виступити проти насильства та руйнувань.

posts-to-db-Фото 5

Саад Яган, Almawal sabri Almudallal, 2009. Фото Джабера Аль Азме. Надано художником та Фондом Атассі.

posts-to-db-Фото 6

Фатех Мударрес, Вербна неділя, 1965. Фото Джабера Аль Азме. Надано художником та Фондом Атассі.

Тепер, коли мистецька спільнота Сирії розсіяна по всьому світу — у Лівані, Німеччині, Франції, Канаді та інших країнах — документування, критика та отримання стипендій набувають все більшого значення. Арт-журналістика та критика завжди були слабкими сторонами в Сирії, зазначає Атассі, і лише одна публікація з мистецтва в країні була випущена Міністерством культури. “Створення бази знань є пріоритетом”, – говорить Атассі, тому наступного року фонд зосередиться на дослідженнях, публікаціях та створенні архівів. Але, додає вона, художники, із якими вона працює, продовжують займатися мистецтвом.

Читайте також: ЖІНКИ З СВІТУ МИСТЕЦТВА: МАКГАТІ МОЛЕБАЦІ

«Майже всі кажуть, що саме їхнє мистецтво допомагає їм розібратися в безумстві, що відбувається», — каже вона. Для Атассі «сторінка перекинулася», і вона не бачить свого повернення до Сирії, незважаючи на глибокий зв’язок з країною та її мистецтвом.

Мені 68 років і багато моїх друзів або померли, або зараз живуть за кордоном. Але всі попередні зусилля виправдовуються від усвідомлення, що у нас, сирійців, така багата спадщина. Життя має продовжуватися.

першоджерело: Artsy