Small Talk: ілюстраторка Юлія Тверітіна про свій візуальний щоденник війни
Портал про культуру читання «Читомо» запустив онлайн-виставку «Ще один день: щоденники війни», експонатами якої стали скетчі, комікси, колажі, фото, відео, вірші, пости із соціальних мереж українців з різних куточків країни, а також з-за кордону. Ми поговорили з ілюстраторкою Юлією Тверітіною, однією з учасниць проєкту, про сприйняття війни на відстані та емоції, варті збереження.
Юліє, чому ви вирішили вести візуальний щоденник повномасштабної війни, перебуваючи на її початку за кордоном?
Через те, що я довгий час не стежила за новинами та взагалі жила в іншій країні, пропустила цей темний період тривожних валізок і загального передчуття наближення війни. Її початок був шоком. Ще більшим шоком було те, що мої рідні та багато друзів мешкали саме у районі Бучі, Гостомеля, Ірпеня та найближчого до них кутка Києва. Через дзвінки та листування я лише безпорадно спостерігала за всіма трагічними подіями. Думаю, що підсвідомо відчула необхідність поділитися травматичним досвідом через візуалізацію їхніх історій.
Розкажіть, будь ласка, як повномасштабне вторгнення змінило ваше сприйняття реальності? Ви писали в Instagram, що депресія та прокрастинація зникли. Чи змінились ваші внутрішні відчуття за ці 8 місяців?
Так, організм якось мобілізувався з того часу, дуже змінилася система цінностей. Життя стало яскравішим, особливо якщо воно стабільне і виглядає безпечним. Думаю, що всі дуже втомилися за ці 8 місяців. Зараз у мене головний привід для депресії – неможливість повернутися додому. Я розумію, що це якось замало, якщо порівнювати з багатьма іншими, тими, хто втратив домівки, або рідних, або місяці просиділи у підвалах, або не знають, чи взагалі прокинуться завтра.
Поговорімо про колористику. У ваших роботах багато червоного, синього, є фіолетовий. Їх вибір підсвідомий чи несе конкретну символіку?
Мабуть, підсвідомий, не приділяю уваги символіці у малюванні. Загалом люблю холодні рожево-зелено-сині кольори, але тут самій цікаво спостерігати за змінами. От лінія малюнку стала агресивнішою, це так.
Як ви гадаєте, чи може проєкт на кшталт «Ще один день: Щоденники війни» допомогти осмислити досвід війни, вимушеного переселення та інших проблем, пов’язаних з цим?
Усі війни однакові. Ми всі читали підручники історії та чудово знаємо, що війна – суцільне горе і смерть, але це знання чомусь жодним чином не зупиняє нових конфліктів.
Я не думаю, що людей, які мають трагічний досвід переживання війни, дійсно розумітимуть ті, хто про війну лише читав у новинах чи стежив за її перебігом онлайн. Але документальна візуалізація хоча б трохи допомагає наблизити ці два полюси.
Що найскладніше в ілюструванні, скажімо, не книжки, а чужої реальної історії?
Найскладніше – передати так, як було насправді. Відчуваю, що це неможливо, якщо ти лише далекий спостерігач. Але я старалася.
Юліє, розкажіть, будь ласка, історію з тих, які ви вже візуалізували, яка вразила чи не найбільше.
Здається, це перша з намальованих, коли моя близька подруга вивезла дитину у Київ під обстрілами. Я не знала, що це стане щоденником, просто використала, щоб розказати про все, що відбувається в Україні. Навіть не пам’ятаю, як намалювала і взагалі з чого почала.
Який головний меседж прагнете передати своїм щоденником?
Це загалом емоційний проєкт, у якому я просто розказую те, чому була свідком. Я також намагаюсь зберегти ці моменти у власній пам’яті. Насправді жодних меседжів.
Автор: Анастасія Герасимова
Читайте також: З’ЯВИЛАСЯ МОЖЛИВІСТЬ 3D-ПРОГУЛЯНКИ ПО ЗРУЙНОВАНОМУ МУЗЕЮ МАРІЇ ПРИЙМАЧЕНКО