Small Talk: Дар’я Онищенк, режисерка та співсценаристка фільму «Малевич» про роботу над фільмом
Редагувати перекладДар’я Онищенко, режисерка та співсценаристка фільму «Малевич» про роботу над фільмом, розуміння та магію творчості видатного митця.

Коли вперше ви познайомились з Малевичем як митцем?
Вдома в моєї мами завжди було багато книжок про живопис і художників. Не пам’ятаю, скільки мені тоді було років, але про Малевича я дізналась в самому дитинстві. Мене притягувала як магніт ця загадкова картина — «Чорний Квадрат». Вона руйнувала правила, провокувала — це те, що дуже імпонує в підлітковому віці. Колись я побачила оригінал «Чорного Квадрату» в музеї, в росії, — пам’ятаю досі ті відчуття. Люди проходили повз неї, деякі підходили й намагались в ній щось побачити, зрозуміти, а можливо і відчути… Деякі були обурені, деякі спантеличені… Цікаво, що скільки б років не пройшло з того моменту, як Малевич намалював цю картину, а дискурс навколо неї все такий же суперечливий і гострий, як і на момент її створення. Вона дратує багатьох. Саме так — дратує, порушуючи логічні шляхи сприйняття мистецтва.
Вже в дорослому віці я усвідомила наскільки «Чорний Квадрат» перегорнув розвиток мистецтва, вплинув на різні течії в дизайні, моді, архітектурі. Ця робота стала новою точкою відліку…
У фільмі неймовірний каст: Ірма Вітовська, Олександр Новіков, Олексій Горбунов, Олександр Рудинський, Марина Кошкіна, і, звичайно, Віталій Ажнов. Чи був кастинг, чи ви точно знали, кого бачите в тій чи іншій ролі?
Так, нам й насправді дуже пощастило з акторами. Я вдячна кастинг-директору Вікторії Нестеренко, яка на відстані, з-за кордону змогла організувати кастинг в умовах війни! Кастинг — це завжди ризик і дуже інтуїтивна робота. Як режисер ти маєш зібрати акторський ансамбль, який допоможе тобі розкрити твоє бачення матеріалу, сценарію. Ти маєш знайти акторів, які пройдуть з тобою весь цей шлях і не розчарують, які додадуть фільму чогось особистого, частинку себе, а не лише втілення ролі. Кожен режисер шукає в акторах щось своє. Я завжди шукаю органіку і здатність «летіти» — легкість. Я люблю божевільних акторів, які вміють відірватись від землі. З ними не завжди просто на знімальному майданчику, вони не такі технічні, не такі очікувані, але це актори, які вміють і люблять імпровізувати, та не бояться віддавати частинку свого справжнього внутрішнього світу для роботи над своїм персонажем. Я не знала з самого початку, кого я б хотіла побачити в якій ролі. Це все склалось як пазл. Знаходиш одного актора, дивишся з ким він взаємодіє в сценарії й починаєш думати, хто б підійшов йому в партнери. Окрім цього я дуже люблю робити кастинг супроти власним стереотипам. Тобто я спочатку уявляю собі актора на якусь роль, а потім запрошую на кастинг когось кардинально протилежного. Інколи це збагачує власні уявлення про образи, і допомагає знайти когось зовсім неочікуваного.
Під час війни наші актори неймовірно мотивовані, хочуть і прагнуть працювати. Війна оголила наші душі — всі накопичені за рік війни почуття — біль, страждання, страх, злість, самотність — все це рветься назовні, і актори як ніхто інший вміють і мають саме зараз спрямовувати всі ці почуття у творчість, трансформувати у творчу енергію. Кожен свідомий громадянин хоче зараз бути корисним. Актори усвідомлюють, що їх професія зараз може допомогти розкрити світу важливі меседжі нашої боротьби на культурному фронті. Я дуже вдячна нашим акторам за їх безмежний патріотизм. А скільки їх зараз на фронті! Це наші талановиті й незламні бійці! Пишаюсь ними дуже!

Фільм знімали фактично під ракетними обстрілами. Чи вплинуло це на зйомки і на результат?
Звісно, вплинуло. Ми знімали в дуже важких умовах. Це були тижні масованих обстрілів енерго-структури, коли прильоти були і в центрі Києва, і поруч з нашими локаціями… Ми знімали в Мощуні, під Києвом, коли над головами пролітали дрони. Перед початком виробництва ми не знали, чи ми зможемо відзняти, чи ситуація в країні дозволить нам це зробити. Але всі, хто зараз живе і працює в Україні розуміють — відклатати щось “на потім” — це теж ризик. Ми не хотіли втрачати час, бо вважаємо саме зараз важливим боротьбу за нашу культуру. Ми раділи, коли нам вдавалось відзняти кожну чергову сцену, коли вдавалось вкластись в знімальний графік і закінчити вчасно знімальний день. Наш бюджет не залишав нам багато можливостей. Якби щось пішло не так — фільму б не було. І цей стрес — відповідальність з одного боку за результат, з іншого боку постійна відповідальність за людей на майданчику — це те, що дуже сильно впливало на нашу роботу. Нажаль багато локацій, де ми хотіли знімати ще до війни, знаходились в Харкові і Харківській області. Зараз деякі з них вже не існують. Без війни це був би інший фільм.
У стрічки три продюсера (до Анни Паленчук і Дар’ї Онищенко минулого року доєдналась Марія Каель), чи було щось, що викликало найбільше спорів під час фільмування?
Ми — одна команда і працюємо разом вже багато років. Колись, дуже давно, ми зробили разом мій перший дебютний фільм «Істальгія». Це на той момент була перша копродукція з Німеччиною в Україні. Фільм був дуже успішний, але дуже складний у виробництві. Ми пройшли вже тоді разом багато випробувань і переконались в тому, що разом подолаємо усі труднощі. Ми — партнери, довіряємо одна одній, підтримаємо. В нас не було конфліктів під час роботи над «Малевичем», що справді, велика рідкість в нашій професії. А сперечання — це нормальний робочий процес. І до речі сперечання — це творчий процес, бо він народжує нові ідеї, ставить нові виклики. Сперечатись корисно. А з приводу чого ми найбільше сперечались? Напевно, з приводу того, хто з нас яким бачить це кіно? Кіно про Малевича важко собі уявити — бо воно може бути зовсім різним, як і сприйняття його мистецтва. Не може бути константи щодо цього фільму. В кожного з нас — свій Малевич. В кожного — своє сприйняття його картин, його біографії.
Яку головну ідею вам було важливо закласти в це кіно?
Я ставила перед собою два найголовніші завдання., Перше — показати світ очима Малевича, що, насправді, неможливо виконати, бо ніхто з нас не знає, як насправді бачив світ Малевич, але! Для цього й існує магія кіно, ми можемо створити свій світ Малевича. Це я і спробувала зробити — створити свого Малевича, як я його відчуваю і наскільки я можу його розкрити як образ. І друге важливе завдання — це показати історичні паралелі між радянськими злочинами тоді і зараз, показати, наскільки ми ніяк не можемо позбутися тих помилок історії, наскільки трагедія Голодомору, яку не побоявся зобразити у своїх роботах Малевич, зараз відгукається в нашому ДНК… Мені хотілось, щоб в центр фільму вийшли саме картини періоду Голодомору, а не супрематизм — я дуже хотіла показати Малевича через призму української історії і його зв’язок з Україною… Багато чого в цій стрічці буде лише моєю власною інтерпретацією і з цим точно не погодяться мистецтвознавці, але я залишаю за собою право, як режисер змінювати реальність і наповнювати її художніми образами.
