Закрити
UA
Життя

Small Talk: кураторка Анастасія Білецька про Kyiv Design Week

Поділись:

Kyiv Design Week цього року відбудеться вперше. Через повномасштабну війну столиця не в змозі прийняти повноцінний івент. Тому на допомогу прийшли колеги з Zurich Design Weeks, які зголосилися провести захід у своєму місті. Про цікавинки та особливості цьогорічного Kyiv Design Week розповіла кураторка заходу Анастасія Білецька.

З 31 серпня по 19 вересня у рамках Zurich Design Weeks відбувається Kyiv Design Week 2023 «Київ: Місто змін», під час якого європейці знайомляться із сучасним українським дизайном у всіх його проявах. Подія проходить в межах програми ReACT4UA за фінансування уряду Німеччини одночасно на різних локаціях Цюриха й Києва. Перший KDW представляє графічний, предметний, промисловий та колекційний дизайн, кібермоду, мистецтво та різні ремесла. Таким чином, українські дизайнери мають змогу представити європейській аудиторії різноманіття креативної індустрії в Україні, яка незважаючи на війну не тільки не зникла, але і здається, набирає нового об’єму та швидкості у розвитку.

Анастасіє, що саме стало рушійним моментом у вирішенні проведення KDW?

Ми починали з представлення українських брендів на колективних виставках під час різних міжнародних тижнів дизайну. Моя мрія створити професійний захід в Києві для дизайнерів у рідному місті визрівала майже 8 років. Ще одним поштовхом став запуск першого тижня дизайну в Цюриху, де я опинилась після повномасштабного вторгнення Росії в Україну минулого року. Виникла ідея запропонувати організаторам разом зробити проєкт. На мою ініціативу співзасновник Zurich Design Weeks Мішель Гютер відгукнувся дуже відкрито. Тоді і було вирішено провести Kyiv Design Week в рамках тижня дизайну в Цюриху. Для нас це можливість показати українські бренди, їхні розробки, що є потужною частиною нашої культурної дипломатії, боротьби. Налагодження цих культурно-економічних зв’язків зараз дуже необхіднt, адже експорт для кожного окремого виробника це і збереження робочих місць, і податки у неймовірно складний період.

За яким принципом було обрано учасників? Був ліміт? 

Ми обирали стейкхолдерів, які є потужними і продуктово, і сенсово для українського ринку. Наприклад, IT-компанія MacPaw, онлайн-інститут Projector Institute, бренд годинників Zavod, SOLOMIA RCS, або UFEG, які навчають сучасному підходу до моди, або спільний проєкт Savekyivmodernism та Aspichi.

Нам хотілось, щоб у європейської аудиторії залишилось широке уявлення про можливості українського креативу в абсолютно різних сферах. Таким чином ми розрослися, як гриби по трьох локаціях в Цюриху (Museum für Gestaltung Zürich, Ausstellungsstrasse 60, Thomas Kurer Galerie Giesshübelstrasse 62B, Zurich, Kulturhaus Helferei, Kirchgasse 13, 8001 Zürich).

Мені подобається лабораторний формат проєктів, і робити щось неочікуване. Наприклад колективний проєкт Crossroads of Time (на локації Thomas Kurer Galerie), зібрав в одній концепції традиційні українські ремесла та цифрові продукти, мистецтво, промисловий і колекційний дизайн, палітру кольорів, концептуальну моду та графічний дизайн.

Проєкт Odessa City Letters представлять колекцію постерів і аксесуарів, які розповідають історію сучасних літер у реальному часі. Вони використовують слова, вирази, які можна часто побачити в соцмережах. До речі дуже влучні, хоча подекуди нецензурні. Що поробиш, у нас зараз такий “терміновий” вокабуляр. Ці речі зараз є об’єднуючими для багатьох українців, і цю народну творчість переносять на свої аксесуари. Наприклад, вони створили дуже промовисту колекцію хусток.

Моветон запитувати, участь кого з компаній можна назвати вашою власною «перемогою», менше з тим, який з представлених кейсів ви могли б віднести до «кейсів завтрашнього дня»? 

Найбільша перемога – це зібрати дуже різних представників креативних індустрій в одному проєкті, і надати їм можливість не розчинитися у натовпі. Коли є і розроблений новий шрифт, і традиційно-народний художній промисел, і cyber fashion. Раніше для всіх цих напрямів проводили окремі івенти. 

Також перемогами є співпраця між учасниками у процесі підготовки проєку. SOLOMIA RCS надихнулися метавсесвітом студентів UFEG.

Компанія MacPaw знайшли спільну цінність у співпраці із Projector Institute. Ви бачили вже цей неймовірний продукт ?  “Шрифтову абетку української ідентичності”. 

Дайте коротку характеристику сучасним школам, течіям креативних індустрій в світі? Яке місце з поміж них займає Україна?

Складно сказати про всі. Але що однозначно – українська спільнота зараз найенергійніша, оскільки мотивована не тільки професійним контекстом, але й загальнонаціональним. Ти працюєш 26 годин на добу, і це нормально, бо підсвідомо постійно думаєш про хлопця, який сидить в окопі під обстрілами у будь-яку погоду, ризикує життям, даючи тобі часу робити дизайн. Тож про яку втому може йти мова? Війна виступає каталізатором змін, який мотивує креаторів більше говорити про важливі сьогодні речі.

Яка на вашу думка важлива навичка креативних компаній сьогодні?

Мені цікаві люди, які не бояться бути з собою, говорять дуже відкрито і входять у кооперації з іншими людьми. Тобто я дуже ціную персональну індивідуальну позицію, але найважливішим для мене параметром, у підборів учасників на Kyiv Design Week наприклад, є гнучкість співпрацювати з іншими, відчувати себе частиною великого цілого, розуміти, що ти один можеш своє індивідуальне долучити, але не втратити себе, не розчинитися, просто додати нової мірності.

Постери Odessa City Letters

Kyiv Design Week відбувається в межах проєкту TIPSTER: «Trade, Intellectual Properties Support, and Technical Regulation», який реалізується ГС «Фонд підтримки реформ в Україні» за фінансової підтримки уряду Німеччини в межах проєкту міжнародної співпраці ReACT4UA («Застосування та імплементація Угоди про асоціацію між ЄС та Україною у сфері торгівлі»), виконавцем якого є німецька федеральна компанія Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH. Проєкт спрямований на підвищення конкурентоспроможності та стійкості українських малих і середніх підприємств, особливо з огляду на вступ до ЄС.

Партнер Kyiv Design Week — Програма USAID «Конкурентоспроможна економіка України».

Програма USAID «Конкурентоспроможна економіка України» підтримує стартапи й малі та середні підприємства (МСП) з метою підвищення їхньої конкурентоспроможності на внутрішньому ринку України та на міжнародних ринках, допомагає в розбудові спрощеного та прозорого бізнес-клімату, а також забезпечує українські компанії можливостями скористатись перевагами міжнародної торгівлі.

Читайте також: ЗА ЛАШТУНКАМИ «ДОВБУША»: У КИЄВІ ВІДКРИВАЄТЬСЯ ІНТЕРАКТИВНА ВИСТАВКА, ПРИСВЯЧЕНА НАЙМАСШТАБНІШОМУ УКРАЇНСЬКОМУ ЕКШЕНУ