Чому люди колекціонують: колонка колумніста
Магніти, монети, значки та поштові марки. Що об’єднує всі ці речі? Спраглість людей до краси та накопичення, а точніше – колекціонування. Але де той поворотний момент, коли просте збирання речей, які тобі подобаються, переростає у щось більше? Коли це набуває нового, глибшого сенсу та справжньої цінності? У пошуках відповідей ми звернулися до Максима Мацвейко, архітектора та фаундера дизайн-студії MADS. Протягом багатьох років він створює інтер’єри для українців і досліджує їх вподобання.
Чому люди колекціонують?
«Відповідей на це запитання майже стільки ж, скільки окремих колекціонерів. Кожен має свою власну унікальну історію, а також особисті причини, які стали поштовхом для хобі», – вважає Максим.
Том Хенкс захоплюється колекціонуванням друкарських машинок, Анжеліна Джолі збирає холодну зброю, а Джонні Депп – жуків, скелети тварин і раритетні авто. Маємо мільйони унікальних прикладів по всьому світу.
Серед українців, за даними 2019 року, колекціонуванням займається 14% населення. Найчастіше збирають монети, статуетки, моделі автомобілів, годинники. Але що спонукає людей це робити?
Існує низка теорій. Проте, більшість з них зводяться до 4 основних причин:
- Заради розваги;
- Через ностальгію;
- Заради нових знайомств;
- Через цікавість до предмета колекціонування.
«Зверніть увагу на те, яка кількість музеїв радянського побуту існує в різних куточках країни. Люди схильні до ностальгії та збирання спогадів. Тому ми зараз спостерігаємо, як масово скуповуються набори керамічних рибок і півники, які колись припадали пилом у сервантах», – зазначає Максим.
Відповідно, все можна звести до того, що ми колекціонуємо, бо конкретні об’єкти представляють для нас цінність, допомагають самовиразитися або служать інструментом для спілкування з іншими.
Як змінюється українське колекціонування?
Тривалий час увага українців була зосереджена на посуді, фотографіях, статуетках, листівках, марках, монетах, книгах. Але сучасні колекціонери, особливо молодь, віддають перевагу об’єктам образотворчого мистецтва.
«Якщо раніше в інтер’єрах використовували багато реплік, то зараз – оригінали. Нехай автор буде не дуже відомим або популярним, але у такої роботи є цінність, історія. Людям хочеться бути причетними. Окрім того, вони розуміють, що оригінал має інвестиційний потенціал», – додає Максим.
Окремої ваги набувають предмети, пов’язані з війною. А також зацікавленість поступово зміщується з живопису на скульптуру.
«На це більшою мірою впливає сучасне мистецтво та роботи типу фігурок Bearbrick. Про них знають навіть ті, хто зовсім не цікавиться артом. Варто зазначити, що любов до подібних речей підсилює розвиток поп-культури кіновсесвітів і вдалий маркетинг. Помітили, що майже в кожному ТРЦ зараз є магазини з фігурками героїв фільмів, коміксів, мультиків?», – коментує Максим.
Проте, якщо раніше більшість віддавала перевагу іноземним витворам, вважаючи їх престижнішими, то на тлі глобальної українізації все частіше спостерігається пошук вітчизняної альтернативи.
Саме тому Максим Мацвейко втілив свої погляди на мистецтво та дизайн в унікальному бренді колекційних фігурок. Це не тільки спосіб додати українського колориту в простір чи збагатити колекції поціновувачів арту, але й спроба представити всьому світу мистецтво з українським духом. Розширити його етнічний вимір.
Що впливає на ціну та цінність предметів колекції?
Навіть найталановитіші митці не завжди отримують належного визнання та слави. Нерідко їх роботи випереджають свій час, залишаючись непоміченими чи недооціненими. Еволюція та інтерпретація об’єктів постійно змінюється та піддається зовнішньому впливу.
«Безумовно, багато залежить від митця. Чим він відоміший, тим бажаніші та дорожчі його роботи. Також значно впливає ексклюзивність предмета – його лімітованість, матеріали виготовлення, кількість ручної роботи, наявність персоналізації. Унікальні та рідкісні речі не купують, на них полюють», – розповідає Максим.
Тому для багатьох людей колекціонування є не лише захопленням, але й вигідною інвестицією.
Загалом, колекція – це живий організм. Вона завжди росте, оновлюється та змінюється разом зі своїм власником. Адже головна ідея полягає не у тому, щоб зібрати купу однотипних речей та розставити їх на полицях. А у тому, щоб поринути у світ захоплюючих пошуків, інтригуючих знахідок, відчути ейфорію від володіння предметом та отримати визнання оточуючих.
Читайте також: ПЕРШІ КАДРИ З ШОСТОГО СЕЗОНУ СЕРІАЛУ «КОРОНА»: ЕЛІЗАБЕТ ДЕБІКІ В РОЛІ ПРИНЦЕСИ ДІАНИ ТА ІНШІ ГЕРОЇ