«Ми маємо повернути з росії українську культурну спадщину»: завершено виробництво фільму про Казимира Малевича
Кінокомпанія 435 FILMS повідомила про завершення зйомок фільму «Малевич» у копродукції зі Швейцарією (Lehmann Sisters). Вперше відзняті матеріали презентували на Les Arcs Film Festival 2022 — другому за величиною кінофестивалі у Франції та одному з найбільших майданчиків в Європі для пошуку дистриб’юторів та сейлз-агентів — у секції Work in Progress.
Ідея та розробка повнометражного художнього фільму про життя та творчість Казимира Малевича належить продюсерській компанії 435 FILMS. Засновниця та генеральна продюсерка Анна Паленчук виступила співсценаристкою стрічки, режисеркою та сценаристкою — Дар’я Онищенко. «Малевич» — другий спільний проєкт Дар‘ї та Анни. Їхня попередня спільна робота, соціальна драма «Істальгія», стала першою копродукційною стрічкою в українському сучасному кінематографі й отримала чимало призів на міжнародних кінофестивалях по всій Європі. До продюсерської команди з боку України також долучилася Марія Каель. Проєкт здійснюється за фінансової підтримки Державного агентства України з питань кіно.
Зйомки фільму мали завершитись у березні 2022 року, але були перенесені через повномасштабне вторгнення росії. Влітку 2022 року режисерка і продюсерки фільму прийняли рішення завершити виробництво. Оператором проєкту виступив Олександр Рощин.
«Малевич — геніальний художник, усе своє життя я захоплювалася його творчістю. Одного разу, приблизно 6 років тому, я була в Стокгольмі, де в Музеї сучасного мистецтва побачила його картину: вона була підписана “Казимир Малевич — російський авангардний художник”. Мене це обурило, адже у багатьох джерелах він досі значиться як російський художник-авангардист, попри те, що народився в Києві, писав і говорив українською мовою та провів дитинство, юнацькі роки та частину професійного життя в Україні. Я розказала про це Дар’ї і ми вирішили, що зробивши фільм про Малевича, зможемо розказати світу про його українське коріння. Це особливо актуально зараз, адже ми маємо повернути з росії українську культурну спадщину та українські геніальні імена, очистивши їх вид імперського наративу», — ділиться продюсерка та співсценаристка проєкту Анна Паленчук.
Художник Казимир Малевич жив та творив в Радянському Союзі, влада якого знищувала всі прояви вільного мистецтва і воліла підпорядкувати авангард вимогам радянської пропаганди. Малевич — єдиний художник, який відкрито критикував та зображував тему Голодомору у своїх роботах, за що переслідувався радянською владою.
Образ кінематографічного Малевича формувався завдяки архівним матеріалам, документальним фотографіям, спогадам колег, учнів, друзів та родичів митця. Консультантом фільму та його креативним продюсером виступила виконавча директорка Українського Інституту та авторка декількох книг про Малевича Тетяна Філевська. Головні ролі у фільмі виконали актори театру та кіно Віталій Ажнов та Олександр Рудинський, Заслужений артист України Олексій Горбунов, Заслужені артистки України, володарки Національної премії «Золота дзиґа» Ірма Вітовська-Ванца та Марина Кошкіна.
«З пропозицією зіграти Малевича до мене звернулася режисерка фільму Дар’я Онищенко, і після кількох проб мене затвердили на роль. Інколи факт того, що мій персонаж — відомий на весь світ художник, дещо заважав у роботі. Це надзвичайно високий рівень відповідальності. Я багато читав, багато дивився, також ми багато спілкувалися з мистецтвознавицею Тетяною Філевською та режисеркою. Даша часто повторювала, аби я не забував про себе й на повну використовував власну «природу» для втілення цього образу. Для мене найскладнішим у цій роботі було втримати отой його «стрижень», силу волі, бо Малевич — екстранеординарна особистість з непростим характером», — розповідає актор Віталій Ажнов, виконавець головної ролі у фільмі.
Цікавою родзинкою фільму є його структура. Він складається з чотирьох квадратів – чотирьох частин, кожна з яких розповідає про певний епізод з життя Казимира Малевича.
«На фестивалі Les Arcs Film Festival ми вперше представили уривки з фільму і презентували наш проєкт. Ми боремось за те, аби розповісти світу справжню біографію Малевича й показати його тісний зв’язок з українською історією і культурою. Війна змінила для мене акценти в цій стрічці. Я проводжу чіткі паралелі між Голодомором, сталінськими репресіями і тим геноцидом українського народу, який росія чинить вже сьогодні. Для мене важливо, аби європейська громадськість краще зрозуміла історичні передумови того, що відбувається. Ми боремось зараз за існування як держава: не тільки за наші території, а саме за право бути українцями. Тому так важливо зараз захищати свою історію і культуру, захищати імена своїх митців, яких радянська влада, а потім сучасна росія, просто привласнили.
Стрічка не претендує на 100% історичну достовірність. Це художній фільм, а не біографічна документалка.
Цим фільмом ми відкрито хочемо відвоювати в росії Казимира Малевича, повернути художнику його українсько-польську біографію.
Зараз увага до українського кіно дуже велика. Ми побачили на фестивалі інтерес до нашого проєкту, цікавість до постаті самого Малевича. Багато хто відмітив, що в нас дуже сильні актори. Звичайно всі були дуже вражені, що нам вдалося дозняти фільм зараз, під час війни, у таких важких умовах», — розповіла сценаристка та режисерка фільму Дар’я Онищенко.
За задумом режисерки, «Малевич» не має на меті розповісти повну біографію художника. Події фільму розгортаються на етапі розквіту творчості Казимира Малевича й охоплюють ті періоди з життя митця, які є особливо актуальними в контексті російсько-української війни. Так, особливу увагу приділили відтворенню його картини періоду Голодомору в зруйнованих російською армією селах Київщини. Люди без облич стають у фільмі українцями сьогодення.
Читайте також: ІНТЕРВ’Ю ІРМА ВІТОВСЬКА: «Я ЗАВЖДИ ВІДДАЮ СВОЇМ ГЕРОЇНЯМ СВОЄ ТІЛО. У ВИПАДКУ «КОЗА НОСТРА» ЦЕ БУЛО КАЙФОВО!»