У Києві розпочався третій фестиваль високого мистецтва Bouquet Kyiv Stage
У фокусі – українські митці й голос у всіх його проявах.
Третій фестиваль високого мистецтва Bouquet Kyiv Stage розпочався в Києві. Організований Культурним центром «Дом «Майстер Клас», він відбуватиметься з 20 по 25 серпня у саду «Софії Київської».
Це буде 6 днів музики, візуального мистецтва, театру, літературних читань і дискусій, інтерактивних дитячих програм і цикл бесід під ясенем із людьми, що творять зміни. Загалом заплановано близько 40 подій, більшість з яких транслюватиметься онлайн.
Тема, яка цього року об’єднає різні жанри мистецтва в єдиному просторі, – «Місто майстрів». А меседж Bouquet Kyiv Stage 2020, який виник під час карантину, – «Життя триває!».
Сьогодні ми потрапили в таку історію, після якої людство, певне, вже складно чимось здивувати. І кожен по-своєму відчув ці пів року в ізоляції. Зараз ми не дуже розуміємо, що на нас чекає далі, зрозуміло лише одне – життя триває. І тільки від нас залежить, яким буде це життя. Ми хочемо, щоб це життя було красивим. Саме тому проводимо Bouquet Kyiv Stage,
– говорить Євгеній Уткін, співзасновник Bouquet Kyiv Stage.
Дім «Майстер Клас» анонсує Bouquet Kyiv Stage як фестиваль прем’єр. У фокусі – українські митці, а також Голос у всіх його проявах. Саме Голос, втілений у різноманітті співу – опері, хорових виступах, театральних перформансах, – є матрицею програми Bouquet Kyiv Stage 2020.
Саме з Голосу, який наповнив місто, розпочався цьогорічний фестиваль. На дзвіниці «Софії Київської» співав хор AVE, звучала музика Вікторії Польової і дзвони.
Організатори фестивалю пояснюють: це символічне повернення голосу місту після тривалого карантинного мовчання.
У перший день звучав і концерт скрипальки Богдани Півненко «Присвята Скорику». «Мені довелося багато мандрувати і виступати разом із Мирославом Скориком і як із диригентом, і як із піаністом. Він був надзвичайно веселою людиною, з чудовим почуттям гумору. Коли я граю його твори, то згадую його і не відчуваю, що його немає. Мені здається, що у вечір концерту він був з нами», – говорить Богдана Півненко.
Серед особливих прем’єр, які відбулися в перший день фестивалю, – і музичний кіноперформанс «Двоє майстрів». Це фрагменти фільмів Романа Балаяна у супроводі музики Вадима Хропачова, яку він до них написав, у живому виконанні Sed Contra EnsEmble.
А музикант Андрій Кириченко представив візуально-музичний проєкт, присвячений Марії Примаченко, – «Дивосвіт Химер». Дозвіл на безкоштовне використання робіт художниці надав Благодійний фонд «Творча спадщина родини Марії Примаченко».
Музика є основним напрямом Bouquet Kyiv Stage. Цього року її традиційно буде багато. Це і класична музика, і сучасна академічна, джазова, експериментальна. Мовою музики буде розкрито імена видатних майстрів: композиторів, педагогів, диригентів, виконавців.
Серед музичних прем’єр фестивалю – музичний маратон «ЛЯТОШИНСЬКИЙ – ГАЛА», присвячений видатному українському композитору Борису Лятошинському, який відбудеться 21 серпня. Куратор проєкту – піаніст Євген Громов – працював над програмою понад пів року.
«Це тригодинний марафон із камерної музики, написаної Борисом Лятошинським у 1920-х роках. Ми хочемо показати у глибокому зрізі всі куточки його камерної музики. Й амплітуда настроїв, і жанрів тут – колосальні. Кожен твір – дивовижний», – розповідає Євген Громов.
Звучатимуть на сцені фестивалю і нові твори Валентина Сильвестрова, які композитор написав під час карантину, і музика Вікторії Польової. Диригент Тетяна Калініченко і New Era Orchestra готують нову програму BAROQUE TWIST, в якій візьме участь швейцарський музикант Mоріс Штегер, критики називають його «Паганіні блок-флейти». Нові джазові програми готують Nazgul Shukaeva Project і Лаура Марті.
Серед прем’єр – і музичний проєкт композитора і музиканта Івана Тараненка «FusioFonia_Музика української землі», в якому він об’єднав фолк, етно, класику і джаз.
Особлива програма у виконанні скрипальки Мирослави Которович, сопрано Сусанни Чахоян і камерного ансамблю «АРТЕХАТТА» буде присвячена українському скрипалю Богодару Которовичу.
«Цей концерт на День Незалежності ми плануємо зробити дуже камерним. Він буде присвячений Богодару Которовичу, моєму татові й вчителю, – говорить Мирослава Которович. – Це буде мій діалог із батьком, але так само це буде наслідування традицій. Мені здається, що традиції – це те, що тримає наш творчий світ. Тому щонавіть найсміливіші відкриття та відгалуження все одно, як правило, засновуються на традиціях. І це те, що дає мені сили, що живить».
Ще одним ядром Bouquet Kyiv Stage є візуальна програма. Вона представлена художніми виставками з фокусом на період шістдесятників, а також проєктами, що поєднують візуальне мистецтво з новітніми технологіями. Це – виставка «Місто людей: графіка шістдесятників», де показані роботи Олександра Дубовика, Олександра Левича, Олексія Захарчука, Михайла Вайнштейна, Віктора Зарецького та Алли Горської. Більшість робіт представлені широкому загалу вперше.
Живописець Олександр Дубовик, якому Bouquet Kyiv Stage завдячує своїм символом – Букетом, – також представив виставку робіт, які раніше не виставлялися. Її назва – «Спогад про майбутнє». На фестивалі показана і виставка скульптур «Тіні» від майстерня GORN.
А Літературно-меморіальний музей М. Булгакова підготував особливу інсталяцію про міцний взаємозв’язок між містом і митцем – «Альма-матір Міхаїла Булгакова».
«Це не музейна виставка, це – мінімалістична інсталяція під назвою “Альма-матір” Міхаїла Булгакова. – розповідає Людмила Губіанурі, директор Літературно-меморіального музею М. Булгакова. – Міхаїл Булгаков залишає Київ у 28 років. Київ для нього – це народження, це гімназія, університет, це медична практика, це кохання і вінчання. У Києві він починає писати. Тут він сформувався як особистість, тут були сформовані його літературні, театральні й музичні смаки. Київ – це частина його художнього світу. І до цього київського всесвіту, київського повітря він повертатиметься все своє життя».
Театральний напрям, який вперше з’явився у програмі, буде представлено перформансом режисера Олега Ліпцина за поетичною збіркою Маріанни Кіяновської «Бабин Яр. Голосами». Поряд із професійними акторами до вистави долучаться звичайні люди, яких торкнулася ця тема.
Наше місто ввібрало в себе дуже різні моменти і дуже різні долі людей. Бабин Яр – це подія, яка навряд чи коли-небудь зітреться з цієї книги Києва, подія вересня 1941-го року, коли містом йшли натовпи людей. З якимись наспіх взятими речами, не дуже розуміючи, куди і для чого їх вели, і які дуже швидко зустрілися з головною віхою людського життя, – розповідає Олег Ліпцин, автор та режисер театралізованого проекту ЯR. – Про це вже так багато зроблено, сказано, написано, що для того, щоб братись за цю тему ще раз, потрібне якесь підґрунтя. І це підґрунтя я знайшов для себе у текстах Маріанни Кіяновської «Бабин Яр. Голосами». Мені здається, що вся наша сентиментальна сторона питання, наше ставлення до цих подій – все-таки зовнішні. А ось у Маріанни вийшло почути і описати це зсередини, а ми спробуємо це відтворити.
Серед нових напрямів – і літературний. Його куратор – літературознавець і літкритик Євгеній Стасіневич. Заплановані діалоги з письменниками й інтелектуалами, критиками і перекладачами про взаємодію людини та міста, про місто як текст і тексти про місто, про голоси місць і міст. Своїми історіями та досвідами на літературній сцені ділитимуться: Сергій Жадан, Софія Андрухович, Катерина Калитко, Ірина Цілик, Ярослава Стріха, Михайло Назаренко, Марк Бєлорусець, Артем Чех, Світлана Тараторіна, Павло Матюша. Також заплановані нічні поетичні читання.
«Ми готуємо невелику, але насичену літературну програму. Вона буде складатися з чотирьох дискусій, одного публічного інтерв’ю і поетичних читань. Про що вона? Коли організатори озвучили тему всього фестивалю – «Місто майстрів», – одразу захотілося якось доповнити її, подивитися на це з інших сторін. Є місто майстрів, тобто, це ті, хто прикрашає собою місто. А що місто дає митцям? Автор не завжди добре уявляє, звідки в нього ці інспірації, чому йому пишеться саме так, а не інакше. Тому що, принаймні, є місто або міста, місця, селища, в яких він виростає і які потім починають десь між рядків тих текстів себе проявляти. Це така обернена оптика – поговорити про місто як майстра», – розповідає Євгеній Стасіневич.
Ще один новий напрям – дитячий. Його програма охопить інтереси як немовлят від восьми місяців, так і старших дітей і підлітків. Це будуть інтерактивні театралізовані вистави для малюків і їхніх батьків «Кольорові ігри» і «ТІК-ТАК» від об`єднання «Творчий дім».
«Ці інтерактивні вистави ми навчилися робити разом із литовськими партнерами – театром Dansema. Це вистави без слів, тут актори взаємодіють з дітьми в інший спосіб. Надзвичайно цікаво бачити, як мистецтво пробуджує цей діалог без слів і показує, що щастя – в простому», – говорить Ірина Запольська, голова громадської організації «Творчий дім».
Для підлітків програму підготує простір архітектурної освіти Archikidz, а творчі майстер-класи «Місто майстрів» передбачають участь і малюків, і підлітків, і дорослих.
«Життя триває!» – тема традиційних бесід під ясенем, на які запрошує співзасновник Bouquet Kyiv Stage Євгеній Уткін. Бесіди проходитимуть щодня у дворі «Софії Київської» під сторічним ясенем. До публічних розмов будуть запрошені люди, які в той чи інший спосіб змінюють наше життя. Серед них – режисерка Ольга Данилюк, учений-гігієністі, голова Товариства токсикологів України Микола Проданчук, письменниця Маріанна Кіяновська, історик, доктор історичних наук, професор Георгій Касьянов та інші.
Традиційно вхід на усі події є вільним, потрібно буде сплатили лише за вхідний квиток на територію «Софії Київської». Також через обмеження, пов’язані з карантином, цього року на концертах можуть бути присутні не більше 400-450 людей, на бесідах і літературних подіях – не більше 100 людей. Утім, поринути в атмосферу літніх концертів або послухати цікаві діалоги можна буде, ввімкнувши онлайн-трансляцію.