UA
RU

4 жінки з команди творців опери «Вишиваний. Король України» про унікальну прем’єру

Редагувати переклад

Прем’єра унікального оперного проєкту «Вишиваний. Король України» відбудеться у Харківському національному академічному театрі опери та балету ім. Миколи Лисенка 1 і 2 жовтня 2021 року.

4 жінки з команди творців опери «Вишиваний. Король України» про унікальну прем’єру-Фото 1

Все розпочалося з ідеї, яка почала матеріалізуватися через талант і високий професіоналізм усіх причетних. Проте Мarie Claire виокремлює чотирьох жінок, чотирьох добрих фей біля колиски першої за часів відновленої Незалежності академічної опери.

4 жінки з команди творців опери «Вишиваний. Король України» про унікальну прем’єру-Фото 2

Ідейна натхненниця та продюсерка

Чотири роки тому керівництво Харківського театру опери та балету звернулося до Почесного консула Республіки Австрія в Харкові Всеволода Кожемяка з пропозицією підтримати створення і постановку сучасної української опери. Консул запропонував присвятити оперу непересічному нащадку Габсбурґів – ерцгерцогу Вільгельму, який усе своє свідоме життя називав себе українцем та увійшов до історії як Василь Вишиваний. Продюсеркою проєкту стала одна з його ініціаторок Олександра Саєнко, голова Центру українських ініціатив (Відень), засновниця фестивалю UStream / Ukrainische Kulturtage. Саме Олександра сформувала зіркову команду.

«Наша опера почалася з тексту, присвяченого тому, хто міг, але не став королем. Поет,  громадський активіст, музикант Сергій Жадан як автор лібрето був моїм свідомим вибором. Потім розпочався пошук композитора. Алла Загайкевич – яскрава представниця нової генерації української композиторської школи».

Європейськість у цьому культурному проєкті проявляється абсолютно в усьому, зокрема у дотриманні ґендерного балансу. Окрім жіноктворцівпро яких нижче розповімо докладнішедо проєкту увійшли: автор лібрето – поет, громадський діяч Сергій Жадан, режисер-постановник Ростислав Держипільський і диригент-постановник Юрій Яковенко.

Ця постановка є першою повномасштабною академічною сучасною оперою незалежної України. «Сучасна опера – актуальний жанр для поєднання історії та сьогодення,  – наголошує Олександра. –  І хоча в Україні, так склалося, оперна культура була і досі залишається елітарним мистецтвом, на відміну, наприклад, від Австрії, де опера надзвичайно популярна серед різних верств населення і різних поколінь, нам, українцям, треба себе призвичаїти до європейського рівня сприйняття цього високого музичного жанру. Отже, запрошуємо на прем’єру унікального оперного проєкту «Вишиваний. Король України».

4 жінки з команди творців опери «Вишиваний. Король України» про унікальну прем’єру-Фото 3

 

 Композиторка

Музику нової опери написала Алла Загайкевич, відома композиторка-експериментаторка, авторка музики до фільмів «Мамай», «Поводир», «Жива ватра» тощо. Особливості творчості Загайкевич у тому, що композиторка поєднує роботу в жанрах симфонічної, електроакустичної музики, камерної опери, розвиває сучасне українське медіамистецтво. В особистості Вишиваного Аллу передусім вразило зречення від усіх привілеїв високого аристократичного походження, свідомий вибір «бути українцем», коли ще й такої країни на мапі не було…

Щодо творчої кухні проєкту композиторка поділилася: «Саме можливість створення нової музичної мови, пошуку «нового голосу» була найцікавішою для мене в роботі над оперою на лібрето Сергія Жадана».

Читай также: Містичний ліс: Нова колекція Katerina Rutman

4 жінки з команди творців опери «Вишиваний. Король України» про унікальну прем’єру-Фото 4

Художниця

 Олеся Головач ретельно вивчала історичні джерела початку ХХ століття та надихалася на створення сценічного світуаби перенести глядача у строкату атмосферу першої половини ХХ століттяпоказати різні часові зсуви та різні локації«Лібрето, сам сюжет я сприйняла як антиутопію з елементами трилера, половина дії опери – це Лук’янівська в’язниця, де годинами, днями, роками, вічність триває допит Василя Вишиваного катами з НКВС. Головний герой поклав життя на боротьбу за Україну. Але весь сум історичної правди – це насправді другий план. Першим планом опери для мене дуже ніжно, ненав’язливо, але впевнено стає Людина  з її страхамисумнівамиале і з переможними силоюлюбовювідданістю і честю.

І це одна з причин, чому я у створенні костюмів використовувала елементи зі стимпанком. Співзвучним зі стимпанком для мене став конфлікт між середовищем, де панує низька людська природа, різкі соціальні розшарування з одного боку, і романтичною, гідною захоплення постаттю Василя Вишиваного з іншого боку».

Друге, що надихнуло Олесю звернутися саме до стимпанку, як розповідає сама художниця, «це часова невідповідність надсучасної музики та історичного сюжету і водночас їх повна гармонія. Паропанк як протиставлення кібернетичному сьогоденню нагадує нам про те, що цей сюжет — вже історія, але водночас цей стиль доволі «сучасний і модний», аби глядач міг відчути свою спорідненість з тим, що відбуваєтьcя на сцені, вжився у дію, а не був відстороненим спостерігачем, якого ніщо не зачіпає».

4 жінки з команди творців опери «Вишиваний. Король України» про унікальну прем’єру-Фото 5

Хореографиня

Високого драматизму, характерності оперній виставі додає робота хореографині Ольги Семьошкіної, у якої за плечима понад 10 років роботи головним балетмейстером у Національному академічному драматичному театрі ім. І. Франка, де почала працювати на запрошення Богдана Ступки та працює понині. Завдяки новій пластиці артистів музична вистава набуває досконалості сучасного перформансу. «Ми з Ростиславом Любомировичем (режисером-постановником опери Ростиславом Держипільським, – ред.) домовилися, що вигадаємо для кожної сцени пластичні рішення, –  розповідає Ольга.  –  У сучасному світі танець перетворився на історію, яка має відкрити нові виміри певної картини. Це не класичні балетні номери. В опері хореографія не може бути самодостатньою. Музика нашої опери доволі складна, вона оригінальна, але не ритмічна. Люди звикли до певного ритму. А ми цей ритм створюємо всередині сцени, щоб додати, збагатити сам матеріал. Наше завдання – доповнити та зробити матеріал об’ємним».

Текст: Мирослава Макаревич

Статьи по теме