Закрити
UA
Мода

5 типів токсичних колег

Поділись:

Кожен із нас стикався в офісі з людьми, які своєю токсичною поведінкою руйнують нормальну робочу атмосферу та демотивують колег. Анастасія Андрєєва на особистому досвіді спробувала розібратися із питанням.

posts-to-db-Фото 1

Моєю другою роботою у житті була посада секретаря в одній невеликій компанії. Офіс знаходився в самому центрі міста, зарплата на ті часи – дуже непогана, і я дуже намагалася вникнути у всі нюанси роботи. Захопилася так, що до мене не одразу дійшло – довкола постійно вирували урагани. Директором компанії був двометровий широкоплечий і гучний чоловік, і щоразу, коли він заходив до офісу, я відчувала якісь дивні вібрації. Виходили вони від співробітників, які, як кролики перед кидком удава, раптом завмирали і починали поводитися по-іншому – сухо, намагаючись максимально злитися з робочим місцем, а всі їх пересування були схожі на відчайдушні маршброски.

Коли директор поїхав у відрядження на тиждень, офісні «мумії» ожили, і мені вдалося випитати у них, що всі до гикавки бояться його гніву, а в компанії моторошна плинність. Начальник за умовчанням вважав усіх глухими й ледарами і іноді підбігав до чийогось столу, вивертаючи вміст тумбочок на підлогу (я не перебільшую!) у пошуках доказів, що найняті ним люди займаються в робочий час особистими справами. Протрималася я там рівно місяць (не пройшла випробувальний термін), чому, чесно зізнаюся, була рада: боюся собі навіть уявити ефективність такого менеджменту в довгостроковій перспективі.

Читайте також: БУЛЛІНГ НА РОБОТІ: ЯК РОЗРІЗИТИ І ЩО РОБИТИ

Згідно з дослідженням Гарвардської школи бізнесу, різниця між колективами, що саботирують свою роботу, та згуртованими командами на 70% залежить від якості відносин між людьми.

По суті навіть один токсичний колега здатний підірвати нормальний робочий процес і мотивацію всіх членів команди. Це може призвести до збитків з точки зору бізнесу, але також обертається кошмаром для співробітників. Які від зіткнення з токсичними людьми в офісі починають відчувати реальний сильний стрес, що показало дослідження департаменту біологічної та клінічної психології університету Фрідріха Шіллера.

До речі, мій особистий досвід із тим начальником був далеко не поодиноким у кар’єрі – майже на кожній роботі знаходилися співробітники, які намагалися (і деяким вдавалося) психологічно вибити з рівноваги, причому у різний спосіб. Якщо абстрагуватися і перестати повторювати «означає, заслужила» і «зі мною щось не так», можна знайти цікаве заняття – класифікувати токсичних колег. Ось мій улюблений топ:

posts-to-db-Фото 2

Божевільні

Саме до цієї категорії людей я віднесла мого шефа, котрий ніяк не контролював напади гніву. Божевільні – важкий випадок, тому що їхні дії не піддаються логіці звичайної людини. Вони «стартують» гіперемоційно, хаотично та агресивно, чергуючи напади з акціями «доброти». “Ну подумаєш, шеф покричить, але в цілому він класний мужик”, – приблизно таку фразу повторювали “вижили” в офісі, який я описала вище. Напевно, для мазохіста зійде, але якщо хочете йти вперед та вгору, найкраще, що можна зробити, зіткнувшись із такою поведінкою, – бігти.

Читайте також: ОФІСНИЙ СТИЛЬ: 6 MUST-HAVE КОЖНОЮ ПРАЦЮЮЧОЮ ЖІНКИ

Виборчо глухі

У моєї подруги була шефіня, яка вибирала собі улюбленців (ненадовго) у колективі, а потім показово скидала їх із п’єдесталу. Як це відбувалося? Просто починала їх повністю ігнорувати, не відповідати на прямі запитання та робочі листи і навіть могла попросити вийти з кабінету, бо їй твоя присутність неприємна.

Це, звичайно, швидше клінічний випадок, але не рідкість, коли одні колеги навмисно ігнорують інших – і ось цікаво докопатися до причини. Можливо, їх особисто зачепило якесь недбало кинуте на їх адресу слово або тон листа (таке іноді буває, і з цим можна розібратися, поговоривши тет-а-тет). Найчастіше буває, що у вас відчувають загрозу – конкуренцію своїй ділянці роботи чи посади, і тоді вас ігнорують навмисно, намагаючись убезпечити від різноманітних важливих інформації. Можуть не кликати на наради чи зустрічі з клієнтами, і якщо це відбивається на результаті роботи, не варто мовчати – треба порушити це питання з босом або на загальних зборах відділу. Не переходячи на пінг-понг у стилі «а він! – а вона!», але чітко позначивши, для яких робочих цілей вам потрібна повна інформація чи особиста присутність.

posts-to-db-Фото 3

Пліткарі

Якось я влаштувалася на роботу в компанію, в якій було багато підрозділів, що окремо діють. Всі вони розташовувалися у загальному великому офісі, і начальниця одного з відділів спочатку здавалася привітною для новачка – розпитувала, де я до цього працювала, які в мене враження від нових колег, начальника та офісу загалом. У відповідь вона ділилася інсайтами про офісне життя. Насправді дівчина була геніальною не в умінні дружити, а збирати плітки і плести настільки хвацько закручені інтриги, що через них періодично перетрушували весь офіс.

Зрозумівши, що до чого, я мінімізувала з нею спілкування, намагаючись обмежитися коротким «привітом» і втекти при першій же нагоді, але навіть це не допомагало. Треба визнати, вона була верховним магістром пліток: якщо ти не розповів їй чогось безпосередньо, вона дошкуляла твоїм найближчим колегам… додумувала і видавала свою версію подій, при цьому вміло закидаючи «мережу» на весь офіс – розповідаючи різним людям трохи різні версії подій або повідомляючи новини частинами. Вона ж була вхожа в кабінет директора, тому той був у курсі всіх «справ», але нічого не робив – мабуть, вважав корисною цю роль «лісового санітара». Моє терпіння і віра в цю компанію остаточно лопнули, коли дівчина ініціювала збори, на яких весь офіс публічно мав осудити одного з колег за якусь провину.

Читайте також: ОФІС З КОРИСТЬЮ ДЛЯ ТІЛА: 5 ВПРАВ І 5 ПЕРЕКУСІВ

Нестабільно емоційні

Іноді таких людей називають енергетичними вампірами, але мені таке визначення зовсім не подобається. Емоційні люди часто вносять пожвавлення в колектив, роблячи стосунки ближчими і теплішими, але є й ті, що поводяться, як розлючений світлофор, «блимаючи» туди-сюди – від крайньої радості до повного негативу. Часто це люди, які відчайдушно шукають схвалення оточуючих, уваги. Їх це звичний спосіб самоствердження. Найнеприємніше, що ти ніколи не знаєш, чи прийде людина сьогодні на роботу в хорошому настрої і буде любити всіх (іноді надто вже нав’язливо), або з’явиться в поганому, і тоді кожне твоє слово, погляд або жест будуть сприйняті в багнети.

Подруга розповідає, що в їхньому колективі працювала така дівчина, яка по черзі примудрялася дістати всіх, і очікування, хто ж сьогодні впаде в немилість, було часом болісним. Ще складніше, коли такі люди наділені владою – і тоді ти будеш зобов’язаний сидіти з ними в офісі до півночі, навіть якщо ти прийшов о дев’ятій ранку і переробив усі справи – вони включилися в роботу лише надвечір. Можуть стукати до тебе у всі можливі месенджери ночами та вимагати негайної відповіді. Мені здається, у цій ситуації треба наважитися на тверду позицію – пред’явити зроблену роботу, пояснити, що з 19-00 настає твій особистий час, і вранці ти знову готова згортати гори. Косих поглядів і висловлювань невдоволення не уникнути, але в деяких випадках тактика чіткого поділу «робота-особистий час» може спрацювати.

posts-to-db-Фото 4

Відмінники

Зізнаюся, з роками я навчилася емоційно захищати себе від впливу людей, які підвищують голос, мляво спілкуватися з пліткарями, щоб вони втратили інтерес, і підігравати гіперемоційним людям у їхній позитивній фазі та уникати їх у негативі. Але категорія «відмінників» або «комсомольців», як я їх називаю, – токсичних колег, які тримаються на плаву, принижуючи заслуги інших, намагаються все до незначних дрібниць контролювати та писають нескінченні листи з копіями на весь Всесвіт, а також скарги начальству, мене досі загадка. Як правило, при особистих зустрічах такі люди відгороджуються фірмовою усмішкою і багато разів підкреслюють, що всі їхні дії – виключно на благо компанії. Коли їх «припруть до стіни», вони знайдуть сто залізних аргументів на користь своєї позиції, а вам лише залишиться посилатися на інтуїцію, що десь десь йде не так.

Токсичні «відмінники» часто дзеркалять висловлювання колег, що не полюбилися їм, будь-який рух тіла приймають як виклик і потроху віджимають ваш життєвий простір в офісі. Найефективніший спосіб співіснування з такими монстрами – це вибудовувати численні «огорожі» між вами, встановлювати межі в спілкуванні раз на раз і діяти їх же методами. Пробитись крізь броню, з’ясувати причини поведінки, виманити людину на відверту розмову – чесно, у всіх таких спробах я зазнала фіаско. А все тому, що людина наглухо зросла зі своїм патерном поведінки і захищає її щосили.

Якщо ви думаєте, що на цьому типи токсичних колег закінчуються, то ні – їх набагато більше, наприклад, всезнайки, які не хочуть вчитися, зате впевнені у своїй правоті і хочуть насильно її нав’язати; задираки, що не виросли зі шкільних штанців, які вибирають собі жертву – об’єкт жартів та знущань на регулярній основі. Як протистояти токсичним колегам? Я розділила б стратегію поведінки на дві частини: ментальну та фізичну.

posts-to-db-Фото 5

Ваші думки

по-перше, подбайте про себе. Якщо ви в хорошому настрої, відчуваєте себе повним сил, впевненим у тому, що робите і кажете, і знаєте, що, крім роботи, у вас яскраве насичене життя, навряд чи людина «збоку» виб’є вас із колії. Тому позитивний настрій та любов та повага до себе – чудові антидоти.

Намагайтеся знайти інший фокус. Зрозумійте, що токсичні люди зосереджені на собі і ви вже точно не є центром їхнього світобудови, то чому на роботі вони повинні бути центром вашого? Подумки налаштуйтеся на механіку (ефективне виконання своїх обов’язків протягом дня) або думайте про цілі (чого конкретно ви хочете досягти цим проектом або своєю роботою в компанії). Згадайте про рятівний гумор. Програйте в голові неприємні зіткнення з колегою, спробувавши знайти в них комічний (або навіть трагікомічний) компонент – чим буде поділитися з колегами, гумор об’єднує.

Спробуйте медитувати. Наукові дослідження підтверджують, що медитація знижує рівень стресу, а це нам і потрібно разом з рятуванням від думок по колу.

Виходячи з офісу, викидайте думки про токсичних колег з голови – Зосередьтеся на домашніх справах, передчуття зустрічей з друзями або перегляду нового захоплюючого серіалу.

Пам’ятайте, що це не назавжди. Нині не ті часи, коли люди працювали на одному місці все життя. Коли ви зміните роботу, то чи варто перебільшувати значущість не найприємнішої людини у вашому житті?

Читайте також: ЯК ПЕРЕСТАТИ ХВИЛЯТИСЯ ПРО ДУМКИ ІНШИХ ЛЮДЕЙ: 7 СПОСОБІВ

Ваші дії

Якщо робоча ситуація починає вас дратувати, постарайтеся викликати колегу на чесну відкриту розмову. Можливо, він неправильно інтерпретував ваші дії або боїться конкуренції з вашого боку і тому веде себе зухвало. Або навіть не усвідомлює, наскільки засмучує вас своєю поведінкою. У багатьох випадках відносини можуть стати кращими або людина втратить інтерес до вас як об’єкта своїх токсичних дій.

Поговоріть із начальником відділу кадрів або біг босом. До цієї розмови потрібно ґрунтовно підготуватися – прибрати емоції, зібрати факти та вказати на моменти, що заважають вашій ефективності на робочому місці. Якщо шеф досвідчений керівник і адекватна людина, він намагатиметься розібратися в ситуації та припинити подібну поведінку. Не допомагає, коли начальник схильний до токсичного колеги, – швидше за все, при кожній нагоді той представляє шефу картину, перевернуту з ніг на голову.

Не знижуйте рівень токсичних колег. Спортивний азарт, підкилимна боротьба їх методами – на це точно здатна людина, якою ви хочете бути? До того ж «баттл» ризикує перерости у мляву нескінченну війну, а ваша мотивація на роботі буде перманентно знижена, тому що подібні дії вимагають великих емоційних та розумових ресурсів. Будьте вищими за це, і тоді до вас не зможуть дострибнути.

Умисно встановлюйте межі. Здорове та шанобливе ставлення одне до одного має бути правилом за замовчуванням у будь-якому офісі, тому якщо хтось переходить межу – відразу вказуйте йому на це у поважній формі. Дайте зрозуміти, що можете таким чином захистити себе і не терпітимете позбавлені логіки нападки.

Фізично дистанціюйтеся. Якщо ви знаєте, що емоційного сплеску поруч із токсичним колегою вам не уникнути, намагайтеся контактувати з ним якомога рідше. Звичайно, це складно зробити, коли він сидить поряд з вами, але можна, наприклад, скористатися навушниками і вдати, що відривати вас від роботи ну ніяк не можна.

Налагодьте стосунки з іншими колегами. Чим більше у вас «теплих контактів» на роботі, тим приємніше щодня збиратися до офісу. Тому знайдіть своїх людей, підтримка яких – відмінний антистрес.

Статистика

  1. Після зіткнення із токсичними колегами 38% людей навмисно знижують якість своєї роботи.
  2. 12% людей вирішують змінити роботу після агресивних нападок начальника чи колег.
  3. У 78% працівників знижується лояльність до компанії, якщо вони стають жертвами токсичної поведінки на роботі.