Найбільше, що відчувається — це відтік великої кількості учнів і вчителів за межі України, а також фактичне руйнування навчальних закладів в місцях проведення активних бойових дій. Постраждала і системність організації освітнього процесу постійні повітряні тривоги, відключення електроенергії, перебої з інтернет-зв’язком.
Значно знижується продуктивність навчання через психологічне виснаження та підвищену тривожність дітей та дорослих, стан ментального здоров’я через переїзди, адаптацію до нових умов життя, постійну загрозу ракетних атак, обстріли…
Час бути гнучкими, креативними і терплячими. В Ukrainian Global School ми створили варіативне освітнє середовище, де доступні різні моделі навчання — очна, дистанційна, змішана, асинхронна. Українська програма має бути адаптована для учнів, що здобувають знання одночасно у двох школах.
В Ukrainian Global School ми проводили онлайн не лише уроки, а й проектну діяльність, багату на спілкування, командну взаємодію, спільне дозвілля,. Ми спілкувалися в Telegram, Viber, Zoom та використовували різноманітні онлайн платформи для навчання: EdEra для школярів, Матема, «Novator film», Школа_інфо, «Future Education», «Вишиванчик», «Нова школа».
Найбільший виклик — наявність та обладнання в закладах освіти безпечного укриття, постійного інтернету, безперебійного водопостачання та електроенергії. Через тривалі повітряні тривоги часто учням та вчителям потрібна була психологічна допомога та відновлення.
В Ukrainian Global School вже діють чітки алгоритми дій в екстреній ситуації, вчителі пройшли підготовку з надання першої медичної допомоги. Наші укриття знаходяться всередині будівлі школи, мають незалежне водопостачання, безперебійний інтернет та потужні генератори. Кожен клас та дошкільна група мають окремі навчальні приміщення, що забезпечує безперервний освітній процес в школі. А наявність в укритті харчоблоку гарантує повноцінне харчування дітей у випадку тривалих повітряних тривог.
Виснажені війною внутрішні ресурси не зможуть покрити всі потреби. Думаю, що Україну і надалі підтримає багато країн та міжнародних організацій. Наше завдання — раціонально скористатися цією підтримкою
Зовнішня допомога може надходити в економіку через доповнення національних програм України певними проєктами чи програмами, які фінансуватимуть та контролюватимуть зовнішні донори. Такі проекти можуть бути спрямовані на відбудову освітніх закладів, придбання навчальних матеріалів для заміни втрачених та пошкоджених під час війни; на обладнання бомбосховищ.
Також підтримка приватних навчальних закладів наразі може спрацювати на руку державі. Більш лояльне оподаткування може розширити сітку приватного сектору в освіті тим самим підтримавши освітній процес в цілому.
Є ціла система дисциплін, що доповнюють одна одну. Наприклад, економіка та фінанси для раціонального використання і створення ресурсів, вивчення інформаційних технологій та програмування надає учням необхідні навички для розвитку технологічних рішень. А знання математики та статистики є важливими для аналізу економічних даних, прогнозування та планування різних аспектів економіки.
Не менш важливою є освіта в галузі менеджменту та підприємництва — це необхідні знання про організацію бізнесу, управління проектами, маркетинг та стратегічне планування.
Ukrainian Global School віддана меті викладати всі зазначені дисципліни на найвищому рівні, усвідомлюючи їх важливість для майбутнього країни. В нашому розкладі обов’язково лідерство — як шкільна дисципліна. Готуємо відповідальних і професійних лідерів майбутнього.
Ось три поради, які, на мою думку, є ключовими. По-перше, створення безпечного та підтримуючого середовища. По-друге, застосування психологічних підходів у навчанні. І третє — розвиток гнучкості, адаптивності та критичного мислення учнів.
В Ukrainian Global School ми відповідаємо за сприятливий психологічний клімат, емоційну стійкість і безпеку учнів. На досвіді наших ізраїльських партнерів, створено систему захисту ментального здоров’я та психологічного відновлення. В таких умовах дитина може розвивати позитивну самооцінку, віру у власні сили, здатність до адаптації та гнучкість у прийняття рішень. Ми спонукаємо наших учнів до самостійності та ініціативи.
Сьогодні партнерами з розвитку сфери освіти і науки України є понад 40 організацій та урядів іноземних країн. Їх підтримку можна направити на заснування нових закладів освіти, модернізацію існуючих інфраструктур та впровадження нових освітніх технологій, на фінансування проектів з реформування освітньої системи, розвитку кадрів та підвищення якості освіти.
Українські школи можуть вступати у партнерські відносини з школами з інших країн для здійснення обміну учнями та вчителями. Це дозволить отримати міжнародний досвід, покращити знання іноземної мови та ознайомитися з іншою культурою. Міжнародні програми сертифікації дозволяють учням отримати міжнародно визнані дипломи та підвищити свої можливості для вступу до вищих навчальних закладів за кордоном.
Батьківська спільнота виступає в ролі партнера для школи, співпрацюючи з вчителями та адміністрацією. Це співробітництво сприяє покращенню якості освіти та створенню сприятливого середовища для дітей. Також батьки — є підтримкою у навчанні та розвитку учнів, допомагають вдосконалювати навчальний прогрес, мотивують та сприяють самодисципліні.
Залучення батьків до громадського життя школи сприятиме зміцненню спільноти і підтримці шкільних цінностей. В Ukrainian Global School ми пишаємося нашою тісною співпрацею з батьками. Вони чудові.
Освіта сприяє розумінню та толерантності. Вона надає людям знання про різні культури, історію та цінності інших народів, що сприяє зменшенню стереотипів та ворожнечі. Також освіта розвиває критичне мислення та навички розв’язання проблем. Учні, отримуючи якісну освіту, навчаються аналізувати інформацію, оцінювати різні точки зору та шукати компромісні рішення. Ці навички є необхідними для мирного вирішення конфліктів та побудови стабільного світу.
І дуже важливо, що саме якісна освіта сприяє розвитку економіки та підвищенню життєвого рівня. Інвестиції в освіту виявляються важливим інструментом у формуванні мирного та процвітаючого світу, сприяючи розвитку людського потенціалу та зниженню нерівностей.
Гадаю, нас чекає багато змін. Буде переглянута тривалість навчального року і канікул; вже зараз ми говоримо про зменшення кількості шкільних предметів. Зміни в освіті торкнуться і професійної підготовки вчителів. Дітям необхідні дорослі, які будуть у них вірити та підтримувати на шляху пошуку та формування знань. Зі шкільних підручників нарешті мають остаточно зникнути сліди російської та радянської спадщини, а сама шкільна програма має стати ще більш адаптованою до сучасних реалій. Також з’явився новий виклик — штучний інтелект, який наразі активно залучають до покращення рівня освіти.
Нам необхідно виховувати дітей, які розвиватимуть економіку країни, при цьому реалізовуватимуть свої таланти та потенціал. Кожна зміна в шкільній програмі має пройти через фільтр актуальності в ХХІ столітті. Важливо прийняти демократичні цінності не лише на папері, а справді пропустити їх через власний досвід, який ми здобули під час війни.