Small Talk: Катерина Ярова про відбудову українських шкіл та новий підхід до проєктування освітніх закладів в нових реаліях
Попри повномасштабне вторгнення в Україні вже відбувається активне планування процесу відбудови. Українські архітектори пропонують проєкти з відновлення будівель, пошкоджених чи зруйнованих внаслідок російської агресії. Один із них – проєкт VILNA School, який запропонувала команда архітектурного бюро IK-architects. Засновниця бюро Катерина Ярова розповідає про головну ідею та цінність проєкту в нових реаліях.
Зараз багато архітекторів пропонують свої ідеї відбудови українських будівель. Значна частина з них – це соцжитло. Як з’явилася ідея проєкту VILNA School?
Сьогодні, всі українці мають спільну мрію і кожен тримає свій фронт. Я живу за принципом “донат щодня”, але розумію, що країна потребує моїх знань та компетенцій.
Тому ще з початку повномасштабного вторгнення мала бажання долучитися до проєкту відбудови.
Сьогодні не час для конкуренції чи кулуарних ігор. Війна об’єднала народ України, зокрема й архітектурну спільноту. Як архітектор, я розумію масштаби руйнувань і скільки всього нам треба буде відновлювати, відбудовувати. Розумію, скільки часу займають тільки проєктні роботи, тому треба вже зараз активно займатися розробкою рішень, щоб по закінченню війни ми вже могли приступати до будівельних робіт.
Ми багато говорили, брейнстормили з командою, до якого напрямку долучитися. Перш за все думали про соціальне житло, але таких проєктів вже багато на архітектурному ринку. Також є декілька класних українських бюро, якi взяли курс з проєктування соцжитла. Я не бачу сенсу створювати «гонку» або конкуренцію в цьому напрямку. Можна обрати інший підхід, тим самим покрити більший спектр потреб по відбудові.
У результаті спільного обговорення прийшли до висновку, що хочемо бути причетними до відбудови навчальних закладів. Так, народився проєкт VILNA School. Rebuilding educational institutions in Ukraine.
Чому ви обрали саме освітній напрямок? Як визначалися в команді?
У соціальних чи волонтерських проєктах важливо знайти той напрямок, який відгукується та драйвить саме тебе. Командою IK-architects ми провели брейнсторм. По-перше, зрозуміли, що всі учасники команди хочуть долучитися до відбудови України. По-друге, проаналізували напрямки соціальних проєктів і обрали відбудову навчальних закладів України, бо він відгукнувся всім!
Один з ключових критеріїв повернення людей в міста – можливість навчатися дітям. Тільки уявіть, від початку повномасштабного вторгнення в Україні знищено чи пошкоджено понад 3000 навчальних закладів. Це сотні тисяч дітей, які не можуть навчатися офлайн. Тому вже саме час розробляти проєкти по відбудові закладів, щоб одразу починати їх втілювати після нашої перемоги.
До того ж варто врахувати нові виклики та підходи до навчання. Це стосується не лише процесу отримання освіти, а й нового бачення проєктування шкіл. Загалом ми хочемо почати фундаментальні зміни в навчальному процесі: європейські погляди, прогресивне бачення, діджиталізація, усвідомлене споживання, сталий розвиток. Усі ці цінності і ідеї мають закладатися ще в школі.
Проєкт VILNA School може дати поштовх для дійсно вагомих змін. Хочемо розпочати з Харківської гімназії №47, а далі масштабувати проєкт на інші міста та заклади. У нас є соціальна місія, бачення, як це все реалізувати і головне – ініціативність та проактивність команди IK.
Які інноваційні рішення застосовуєте в проєкті VILNA School? В чому його унікальність?
Загалом VILNA School – це інноваційний підхід до проєктування. Можна виділити три основні рішення, що дозволять нам досягнути цілей.
Перше – це двостадійне використання просторів. По буднях заклад працює як школа за призначенням. Ввечері та на вихідних спортивну залу, амфітеатр, лекторії, музичні класи можуть відвідувати всі охочі. Так, ми розширюємо функціональність будівлі та отримуємо можливість залучити більше коштів для обслуговування закладу навчання.
Друге – використання сучасних технологій в архітектурному плануванні, що відповідають міжнародним стандартам та критеріям Active House. Це так звана sustainable architecture та альтернативні джерела енергії, використання сонячних батарей, “розумного” освітлення, надсучасної системи вентиляції тощо.
Третє – модульність блоків та можливість масштабування. Така “гнучкість” дає змогу змінювати будівлю з її розвитком та потребами. Так, в один спортивний блок вписується до 8 навчальних класів, також можливі інші комбінації кабінетів, класів та спецкласів.
Розкажіть більше про команду. Хто працює над проєктом? Як розподіляєте таланти?
Команда – це один з ключових чинників успіху архітектурного бюро IK-architects. Масштабні проєкти робляться командою. В IK – це люди, різні за характером, досвідом, поглядами на життя та вміннями. Кожен із них – самостійний професіонал, здатний впоратися зі своїм блоком роботи. Але коли перед нами постає справді складне завдання, якийсь челендж, ми збираємося разом і підсилюємо один одного.
З початку повномасштабного вторгнення команда змінилася. Хтось зрозумів, що має інші плани на життя, цінності компанії та власні більше не співпадають, хтось вирішив продовжувати навчання в Європі.
У перші три місяці повномасштабної війни команда скоротилася до трьох людей, але з середини літа почала збільшуватися. Зараз в команді 6 людей, які мають великий досвід в архітектурному проєктуванні та дизайні інтер’єрів. У складі команди IK-architects є головний архітектор проектів (сертифікований ГАП), головний інженер проектів (сертифікований ГІП), архітектор-дизайнер, дизайнер-візуалізатор, архітектор та проектувальник.
У співпраці людей в команді є такі етапи: формування, storming, нормалізація та злагодженість, новим складом команди IK ми вже пройшли етап «шторму» та нормалізації. І вже перейшли в злагоджену роботу. Ситуація в країні вплинула на швидке проходження етапу шторму та нормалізації. Бо зараз, як ніколи, в нас є спільні бажання, цінності і віра. По-перше, нас об’єднує любов до архітектури і бажання створювати круті проєкти. По-друге, бажання долучитися до відновлення України і зробити це якнайкраще.
Для мене головне в командній роботі – можливість синергетичного ефекту від обʼєднання зусиль, знань і вироблення групових управлінських рішень. Тобто, в досягненні «стану, при якому ціле більше, ніж сума його складових частин».
Хто може долучитися до проєкту чи підтримати ініціативу?
Перш за все нам потрібна інформаційна підтримка проєкту VILNA School. Адже правильна комунікація сприяє його розповсюдженню та популяризації. Тому готові комунікувати в Україні чи пітчити ідеї на міжнародних виставках, форумах по відновленню України.
Також ми знаходимося в пошуках інвесторів для реалізації ідей. Це великий проект і для нього потрібні великі кошти. Ми відкрили власну «банку» в Монобанку для збору коштів, щоб оплатити послуг експертів, яких необхідно залучити для експертної оцінки пошкоджень, руйнувань на класу наслідків для школи, які зазнали різних пошкоджень. Якщо хочете підтримати донатом, ось посилання. І просто нагадую, що маленьких донатів не буває.
І головне – люди. Шукаємо в команду ініціативних людей, які на волонтерських засадах, хочуть долучитися до проєкту VILNA School та допомогти з просуванням, PR, комунікацією. Також відкриті до масштабування команди архітекторів та дизайнерів для розробки наступних проектів по відбудові навчальних закладів України. Адже гімназія у Харкові – це тільки початок.
Читайте також: В УКРАЇНІ НАВЧАТИМУТЬ СПЕЦІАЛІСТІВ З АРТТЕРАПІЇ ДЛЯ ПІДТРИМКИ МЕНТАЛЬНОГО ЗДОРОВ’Я ГРОМАДЯН