Закрити
UA
byMe Аліна та Дмитро Сердюки
Мода

Small Talk: Аліна та Дмитро Сердюки, засновники byMe про колекцію “Березіль”, натхненну Лесем Курбасом

Поділись:
Український бренд byMe презентував колекцію “Березіль”, натхненну Лесем Курбасом та його театром. Засновники byMe - Аліна та Дмитро Сердюки розповіли про вишуканий стиль самого Курбаса, та як на створення однієї з речей їх надихнула світлина митця у вишитій сорочці.

byMe Аліна та Дмитро Сердюки

Як виникла ідея створити колекцію-оммаж Лесю Курбасу та театру «Березіль»?

Для кожної колекції ми обираємо тему, яку хочемо дослідити самі й поділитися цим з авдиторією. І щоразу ця тема закохує в українське: історію, культуру, цінності. Цього разу наш вибір був — український театр. А звужуючи тему, зупинилися на «Березолі» — бо це найяскравіший вияв українського театру минулого століття. Для нас — можливість зануритися ще більше у 20-30-ті роки ХХ століття, а ще — купа візуального матеріалу для колекції.

Розкажіть про саме дослідження? Що нового про митця ви дізналися в процесі роботи з архівами?

Коли йдеться про дослідження явищ 20-30-тих років ХХ століття, це здебільшого робота зі спогадами очевидців, оскільки більшість матеріалів і документів, які засвідчували події минулого століття, були знищені радянською владою. Особливо коли йдеться про будь-які вияви українства. А «Березіль» і березільці якраз і були про українство. Тому бачити знімки й навіть відео того часу — велика розкіш і насолода. Архіви в цьому випадку — скоріше доповнення вражень, аніж джерело інформації (хоча знімки самих вистав це дуже важливо, саме за ними можна реконструювати вистави / декорації / костюми тощо). Бачити Курбаса, його стиль поведінки й рухів, — неймовірно! Тоді складається пазл з описів очевидців і архівів — образ оживає, стає близьким і знайомим. Так ми познайомилися не лише з Курбасом, а з усім «Березолем».

Факти з дослідницької розвідки, які нас вразили:

  • історія про тополю

Радянська влада відправила Курбаса в табір. З України він взяв із собою саджанець тополі, шматочок своєї землі. Посадив у таборі. Згодом дерево знищили, аби спровокувати Курбаса на агресію і за це покарати. Він натомість почав ридати над знищеним деревом.

  • концепція розумного арлекіна

Розумний арлекін — це образ артиста, розроблений Курбасом. Його підхід — виховувати суспільство, а не акторів і акторок. Він вірив, що якісна робота його театру може змінити світ. І вона змінювала.

  • прийом 10 слів поета

У Березолі ставили «Гайдамаки» Шевченка. Одна й найвдаліших робіт Курбаса. Для неї він використав незвичний прийом: замість голосу автора текст виголошувати 10 жінок. Курбас завжди шукав нові способи творити театральне мистецтво.

За яким принципом було складено колекцію?

Кожна сезонна, тобто основна, колекція — цілісна. З її речей можна складати повноцінні образи, тобто мають бути різні варіації верхів, низів, взуття, аксесуарів. Особливими для колекцій, зокрема й для цієї, є вишиті сорочки: вони репрезентують усю колекцію, головну її ідею. Для «Березоля» також особлива класична сорочка, бо на ній залишили орнаменти з вишитої сорочки Леся Курбаса. А ще — хустинка Курбаса. Вона натхненна його стилем: Курбас носив хустинку замість краватки й узагалі був уважним до стилю в одязі, їжі, поведінці.

Приклади втілення ідей від джерела до готової речі:

  • класична сорочка

Ми натрапили на світлину Курбаса у вишитій сорочці випадково — і одразу ж вирішили її відтворити. Ми хотіли повністю відтворити вишивку, але не знаємо її колір. Попри це вибрали оживити сорочку Курбаса й носити її частинку на собі. Тепер вишиті елементи з Курбасової сорочки є на рукаві класичної сорочки byMe.

  • вишита сорочка

На сорочку перенесли елементи декорацій з вистави «Мікадо» й елементи з ескізів костюмів до вистави «Газ» — головним художником обох є Вадим Меллер.

  • хустинка

На хустинку перенесли інтерпретацію нашої дизайнерки портрета Курбаса.

byMe бренд

byMe

byMe колекція

Чим ви керувалися, обираючи кольорову гамму?

Здебільшого візуальна складова колекції опирається на ескізи головного художника «Березоля» Вадима Меллера. Це стосується форм і силуетів речей, змістовних деталей і власне вибору кольорів. Також асоціативним із тематикою театру загалом є червоний колір, тому в колекції він є провідним мотивом.

Розкажіть про роботу над виставою. Скільки тривала робота? Хто обирав режисера для неї? Її було показано на презентації колекції, чи можна та де її переглянути ?

Вистава «Маклена Граса» в Малому театрі — фактично перше наше практичне дослідження вибраної для колекції теми. Щойно ми узгодили тему колекції, як натрапили на цю виставу — й одразу купили квитки. Уже пізніше, ближче познайомившись із театром, його керівником, акторами й акторками, народилася ідея співпраці для нашого проєкту. Ми зрозуміли, що саме перегляд «Маклени Граси» — останньої спільної праці Курбаса й Куліша перед їхнім розстрілом — дасть простір відчути «Березіль», а значить — і нашу колекцію. Показ вистави досі триває в Малому театрі, кожен охочий може її відвідати, що ми шалено радимо зробити!

Ви часто відвідуєте театр? Яку з нещодавно побачених вистав, ви радите відвідати кожному?

Цінність театру — у невідтворюваності. Історія «Березолю» тут є показовою: ми не маємо жодного запису бодай шматочка якоїсь вистави. Архіви — це безцінно, але тільки глядачі наживо справді знали «Березіль». Тому сьогодні ми використовуємо цю можливість: відчувати театр, людей на його сцені, поза нею й у глядацькій залі. Зі свіжих вражень — вистава «Довірливі розмови» в Малому театрі. Особлива простором: вона відбувається в різних приміщеннях театру, під час дії глядачі змінюють локації й дуже близько контактують з акторами й акторками.

Читайте також: ВІРА В СПІЛЬНІ ЦІННОСТІ: НОВА КОЛАБОРАЦІЯ ДИЗАЙНЕРОК НАДІ ДЗЯК І АЛІСИ ГРИШАЄВОЇ