Стан українських жінок під час війни: результати дослідження Women Leaders for Ukraine

Міжнародна спільнота Women Leaders for Ukraine та Інститут соціології НАН України провели дослідження про стан жінок в Україні під час війни. Результати презентували на форумі резильєнтного лідерства Women Leaders for U, що відбувся 23 вересня 2024 року.

Стан українських жінок під час війни: результати дослідження Women Leaders for Ukraine

На форумі були присутні понад 160 учасників та більш ніж 18 спікерів. Всі вони обговорили тему резильєнтного лідерства в умовах війни. Ключовими темами дискусій стали м’яка сила як нова парадигма лідерства. А ще — wellbeing як ключ до лідерської резильєнтності та як вирішувати кадрову кризу шляхом освіти та перекваліфікації жінок.

Основні виклики для жінок під час війни

За результатами дослідження:

  • 94,7% опитаних вказали, що саме здоров’я та психологічний стан жінок значно постраждали в умовах війни. Більшість переживають постійний стрес, що негативно впливає на емоційний стан.

«Стрес — це надмірні вимоги до організму: фізичні, психологічні та інші. А дистрес — це такі вимоги, до яких не можна бути готовими. Зараз більшість людей знаходяться саме в дистресі. У жінок в рази більше емоційних розладів, ніж у чоловіків. Також значно частіше трапляються посттравматичні, стресові та постстресові розлади. Все тому, що жінки набагато емоційніше проживають своє життя», — зазначає учений у галузі психіатрії, медичної психології та психотерапії Олег Чабан.

Опитані використовують різні стратегії для подолання стресу:

  • 69% зосереджені на розвитку стресостійкості;
  • 56% рятуються активним відпочинком;
  • 49% вважають ефективним планування та організацію як особистого, так і професійного життя.

Роль жінок у суспільстві та бізнесі

  • 60,9% респондентів підтвердили, що війна посилила роль жінок у суспільстві та бізнесі, підкреслюючи їхню участь у вирішенні кадрових криз та прийнятті важливих рішень;
  • Понад 50% жінок та чоловіків оцінили рівень підтримки з боку держави та суспільства як вкрай низький, що свідчить про потребу в ефективних програмах підтримки;
  • 78,7% учасників опитування вважають роль жінок у бізнесі під час війни дуже важливою, ще 21,3% оцінили її як важливу.

Сфери життя жінок, які найбільше постраждали

Опитані вказали, що війна найбільше вплинула на:

  • Сімейні обов’язки (51,5%);
  • Професійне життя (38,5%);
  • Освітні можливості (10,1%).

Це свідчить про те, що в часи війни жінкам стало набагато важче розвивати кар’єру чи бути продуктивними в особистому житті.

Що допомагає жінкам у кар’єрі

Жінки спираються на кілька основних факторів для подолання викликів:

  • 70% респондентів вказали, що їхня впевненість і наполегливість є ключовими у досягненні успіху;
  • 43% зазначили важливість приналежності до спільнот;
  • 40% потребують системних інвестицій у розвиток.

Портрет жінки-лідера під час війни

Дослідження окреслило основні якості, необхідні для жінок-лідерок під час війни:

  • Адаптація до змін (91,7%);
  • Емпатія та психологічна стійкість (77,5%);
  • Лідерські та управлінські навички (66,3%);
  • Комунікаційні навички (65,7%).

Ці показники підкреслюють, що жінки, які швидко адаптуються до нових умов, є найбільш ефективними у кризових ситуаціях.

Готовність жінок до змін

Попри всі проблеми, з якими стикаються жінки під час війни, вони знаходять сили продовжувати боротьбу. Більшість опитаних заявили, що мають не лише бажання, але й ресурси для подальшого розвитку.

«Жінки більше не обмежуються самореалізацією. Вони хочуть впливати на суспільство і на майбутнє. Вони працюють для розбудови світу, що буде безпечним для майбутніх поколінь», — каже президентка Women Leaders for Ukraine Ірина Папуша.

Дослідження засвідчує, що українські жінки відіграють критичну роль у розвитку країни, зокрема в умовах війни. Підтримка держави, спільнот та освітніх програм є важливим кроком для їхньої подальшої успішної участі у бізнесі та суспільному житті.

*Дослідження проведене міжнародною спільнотою Women Leaders for Ukraine у співпраці з Інститутом соціології НАН України. Було опитано близько 200 респондентів, серед яких жінки та чоловіки віком від 17 до 65 років, які є громадськими діячами, науковцями, представниками українського бізнесу, громадського сектору та державних структур. Період проведення дослідження: 12 серпня – 16 вересня 2024 року.

Фото: Freepik

Читайте також: Small Talk: парамедикиня Аляска про життя жінки на фронті, про те що допомогає триматись та відчуття щастя

Статьи по теме