Колись у рамках шкільної програми нас змусили читати роман Івана Сергійовича Тургенєва «Батьки та діти». У той час як у 16 років куди більш хвилюючою здавалася історія кохання героїв «Напередодні» – мрійниці Олени та ідеаліста Дмитра, що завершилася трагічним фіналом. Але вчителька літератури в таких фарбах розписала нам питання generation gap – «розриву поколінь», що її ентузіазм виявився заразливим, і ми налаштували твори, намагаючись провести паралелі (напевно, дуже смішні) зі своїм особистим досвідом і теперішнім часом.
Назва та пояснення цього глобального явища знайшли ще у 90-х роках минулого сторіччя. Двоє вчених – Вільям Штраус та Ніл Хоув – детально вивчали людей із різних епох, починаючи з XVI століття. В результаті їм вдалося сформулювати так звану «теорію поколінь», згідно з якою в суспільстві виділяються чотири архетипи: «пророки», «мандрівники», «герої» та «художники». Цікаво, що кожні два десятиліття ці покоління змінюють одне одного і повторюються кожні 80 років. На сьогоднішній день, згідно з теорією Штрауса і Хоува, людство складається з представників таких поколінь:
Відмінності з-поміж них видно неозброєним оком: вони виявляються у поглядах життя, а й у способах підйому кар’єрними сходами. Сьогодні на ринку праці активні представники трьох поколінь – бебі-бумери, X та Y. В силу віку та досвіду бебі-бумери – це фахівці високого класу, основне завдання яких – передавати знання до наступного покоління. Їх важливі як матеріальні «плюшки», а й моральне заохочення. покоління Х – це сучасні «великі боси», які посідають відповідальні позиції. Їм життєво необхідно вчитися та отримувати нові знання, відвідувати тренінги та семінари, шукати роботу, яка може вивести їх на наступний рівень. Гроші для них також дуже важливі. Висока зарплата – запорука безпеки та джерело непорушної свободи.
Своїм приходом ринку праці мілленіали (недарма вони ставляться до архетипу «герої» – це приблизно як суперлюди прийшли і навели лад у Готем-сіті, але насправді ускладнили механізм взаємодії всередині міста в рази) перевернули все з ніг на голову. Вони зруйнували стереотипи, на яких довгі роки трималося уявлення про прийнятний спосіб життя та хорошу роботу. «Ігреки» не вважають за потрібне економити чи відкладати на щось. Згідно з дослідженнями, 78% мільйонів схильні відмовлятися від покупок тих чи інших речей, воліючи інвестувати левову частку місячного бюджету у подорожі та враження. Струснули «нульові» та ринок споживання. Ці молоді люди хочуть, щоб виробники доводили їм власну цінність та розкладали по поличках, навіщо їхню продукцію варто купувати. Маркетологи, випускаючи гори посібників на тему «як залучити міленіала», готові битися за їхню увагу, як і роботодавці. Найкраща форма зайнятості для «Ігреків» – цікавий проект, обов’язкова складова якого – хороший колектив. При цьому оплата праці повинна бути не тільки високою одразу, а й збільшуватися порівнянно з успіхами. Все описане вище – ідеальний розклад, а що відбувається насправді?
Зростання напруженості на роботі між поколіннями Х та Y – феномен сьогодення. Перші незадоволені відповідальністю та результатами других, звинувачуючи їх у голос у таких гріхах, як:
Ці розбіжності і стикають лобами в офісному просторі дві протилежності – X і Y. Однак є один загальний нюанс, здатний їх зрештою примирити. І тим, і іншим в умовах кризи досить складно знайти якщо не роботу мрії, то хоч би прийнятне місце. За статистикою до 42 років людина встигає змінити близько 10 робіт, а 50 має стабільну зайнятість. Якщо постійність не настає, а впевненості у завтрашньому дні немає, з’являється нагода панікувати. Щоб утриматися в топі сьогодні, фахівцю доводиться міняти своє робоче амплуа як мінімум раз на три-чотири роки, до чого багато «іксів», наприклад, не готові.
Крім того, більша частина з них не марить технологіями і не встигає стежити за всіма новинами, що у наступного покоління виходить “на автоматі”. А уявіть собі ситуацію, коли начальником ІКСу призначили «Грека»! Першою реакцією майже напевно буде почуття вразливості, а потім протест, який загальмує всю роботу. І ось у цей момент варто видихнути, сказати собі «ганчірка, зберись!» і твердою рукою окреслити коло своїх переваг. Можливо, навіть довкола «трупа» міленіала-конкурента, якщо він вам настільки немилий, що не дає жити. Отже, покоління Х варто спробувати наступне.
Міленіалам допоможе взяти вірний курс на ринку праці наступне.