Sustainability Talk: Український сталий бренд non.Lbs.
В рамках редакційного Sustainable Talk, ми будем знайомити вас ще з одним сталим українським брендом одягу, адже своїх героїв варто знати в обличчя. Сьогодні говоримо із засновницями бренду non.Lbs. —Анастасією Колесник та Наталею Стовповою.
Як народилась ідея створення бренду?
У команді non.Lbs. нас двоє: Анастасія та Наташа. Спочатку думали перепродавати вінтажний одяг із секонд-хенду, адже раніше у Насті був свій власний магазин із таким концептом. Коли сіли обговорювати, зрозуміли, що хочемо створювати одяг. Через певний час Настя побачила світлину в інтернеті, де чоловік був одягнений у мішок з під картоплі. Нас це зацікавило, вирішили дізнатися більше і виявилося, що під час Великої Депресії люди через брак коштів шили собі одяг з мішків. Через тиждень знайшли і замовили вінтажні мішки і вирішили, що вони стануть основним матеріалом для першої колекції.
Звідки ви берете матеріали для створення своїх колекцій?
Перша колекція виготовлена з американських мішків 50-60-х років в поєднанні з перешитими сорочками та брюками з секонд-хендів. Надалі хочемо створювати колекції з різних вінтажних тканин, адже по всьому світу їх багато, і кожна з історією.
Спочатку не було мети створити suistanable бренд, але коли в руках опинилися мішки, то зрозуміли, що не хочемо використовувати і закуповувати нову тканину, коли можна використовувати вже існуючий матеріал. Здається, що саме цей момент став переломним і саме тоді вирішили бути еко-брендом.
Що найголовніше у роботі sustainable бренду?
Найголовніше зрозуміти навіщо ти це робиш. Зрозуміти ціль. При створені першої колекції стільки разів хотілось купити нові ґудзики або не витрачати час, щоб знайти нитки фірми, котра дотримується екологічної політики. Складність в тому, що дуже багато спокус у вигляді нового товару, котрий можна замовити одним кліком мишки.
Наша ціль — створювати одяг без шкоди планеті. Це цікаво і зовсім трошки складно.
Читайте також: Sustainability Guide: 10 книг об осознанном потреблении, которые стоит прочесть каждому
Як український споживач реагує на ваші sustainable капсули?
Коли запустили колекцію, то не покладали великих сподівань на те, що екологічність зацікавить наших споживачів. Sustainable бренд — особистий принцип: робити одяг без шкоди планеті та людям. Перша колекція показала, що людей приваблює ця тема. Обожнюємо дитяче захоплення в очах покупців, коли кажемо: “Ось, обирайте старовинну листівку, замість візитівок, бо вони не екологічні. Друкуйте привітання на ній собі і своїм друзям на друкарській машинці. Пакуємо ваш одяг в коробку з грибного міцелію. Якщо вона вам більше не потрібна, закопайте її у землю і через два тижні вона розкладеться”.
Чим ви надихаєтесь при створенні колекцій?
“Мене надихають реальні історії людей. Наприклад, з якою фантазією і майстерністю люди вийшли з скрутного становища під час Великої Депресії. Або історії моєї бабусі, коли вона розповідає які саме пісні вони співали, коли вимочували льон на ставку, щоб потім ткати з нього тканину. Надихає досвід і любов з котрою вони проходять цей досвід.” — Настя.
“У мене немає такого моменту, коли я сідаю і думаю: “тааак, почнемо надихатися, треба робити речі”. Коли перед нами матеріал, з котрого ми будемо робити майбутній одяг, я думаю: “зробимо те, що мені подобається і чим мама буде пишатися”. — Наташа.
Як ви вважаєте, чому так важко перейти на відповідальне споживання? І як можна змотивувати людей до цього?
По-перше, немає освітньої програми з цього приводу. Поки особисто не зробиш дослідження, не дізнаєшся, що одяг стоїть на другому місці по забрудненню середовища. На власному досвіді дізнавалися про цю проблему під час створення першої колекції. По-друге, коли розповідають про цю проблему, часто впадають в полеміку, котра викликає почуття провини, що зовсім не дає розуміння як робити по іншому: “Купую речі в масс-маркеті і тепер я поганий. Мені більше не можна купувати одяг?”.
Раз на місяць в соціальних мережах бренду пишемо короткі статті про те, чому масс-маркет — зло. Хочемо розповідати та показувати хто і як робить одяг, який пропонують споживачам за копійки, а далі люди самі роблять свої висновки. Тільки через просвітництво і інформацію можна змотивувати людей шукати альтернативи масс-маркету.
Чи змінилося ваше життя після переходу на «зелену сторону»?
Так, наше життя змінилося. Бренд навчає нас. Ми піклуємось про нього, а бренд допомагає дізнаватися більше. Про екологію, про надмірне споживання, про пошиття одягу. Почали свідомо підходити до купівлі речей. Справа стосується не тільки одягу, а й інших імпульсивних покупок. Тепер купуємо річ не настільки емоційно. Є відчуття того, що тепер більше контролюємо своє життя і менше потрапляємо в пастки маркетингу.
Якби вам випала можливість вирішити одну глобальну проблему, то щоб це було?
Наташа: «Я волонтерка, допомагаю безпритульним тваринам. Вдома у нас 14 котів та 4 собаки, яких ми з родиною врятували з вулиці. Ціль на життя — знайти дім усім безпритульним тваринам в Україні. «
Настя: «Для мене це була б проблема бідності. Адже, коли більша частина населення будь-якого суспільства не може закрити особисті базові потреби, то немає сил і можливостей задумуватись про більш глобальні проблеми, як глобальне потепління або вимирання видів тварин.»