Редакція Marie Claire в рамках проєкта Sustainability Guide розпочинає рубрику “Sustainable Talk”, де ми будем знайомити вас зі сталими українськими брендами, адже своїх героїв варто знати в обличчя. Сьогодні ми поговорили із Ольгою Бончевою, засновницею upcycling бренду Oversized Studio.
Як народилась ідея створення бренду?
Наприкінці 2018 року я закінчувала навчання на стиліста і в мене починалася практика. Тоді я працювала на зйомках і була потреба в незвичайних речах. Їх було важко знайти.
З іншого боку, я сама обожнювала оригінальні та нестандартні речі. Так, мода на оверсайз і відсутність його в магазинах привели до думки про second hand, де натрапила на перші чоловічі величезні костюми. Спочатку я приносила їх на зйомки в оригінальному вигляді, вже після — вирішила підігнати під себе.
Результат виявився приголомшливим: всі питали, де дістати такий костюм. Так і народився бренд. Скоріше, народилася саме ідея та сторінка в Інстаграм , а от саме бренд був вперше випробуваний на попит на маркеті Kyivness у грудни 2018 року , там була представлена перша міні колекція вже перероблених костюмів та жакетів.
Бути екосвідомим брендом не було головною ціллю від початку. Головна цінність була в унікальності кожної речі та саме в процесі її трансформування зі старої в нову. Усвідомлення екологічності проекту прийшло згодом і склалося в єдину концепцію Oversized Studio.
Звідки ви берете матеріали для створення своїх колекцій?
Матеріал для речей ми шукаємо по всьому світу. Одне з основних джерел для нас — second hand і ресейл-платформи. Часом щось гідне приносять наші клієнти. З появою моди на усвідомленість і екобренди, якісного матеріалу стало менше. Але у нас є налагоджені канали поставок, де ми завжди знайдемо «той самий класний піджак». Наш основний критерій пошуку — чудова якість, яка майже недоступна у новому одязі.
Що найголовніше у роботі sustainable бренду?
Дійсно бути таким брендом, а не робити з цього тренд. Це дуже важливо насправді бути, а не здаватися. Якщо ти вже обрав такий свідомий шлях, то про комерційний успіх іноді можна забути. Сподіваюсь, що тенденція піде на краще.
Як український споживач реагує на ваші sustainable капсули?
В 2018-2019 роках це був новий подих у світі моди і реакція була більш про інтерес до самого процесу, ніж до самих речей. «Де ви берете одяг? Яку обробку проходить ?» та інші схожі питання ми постійно чули. А от згодом, вже після 2020 та пандемії ми стали впізнаваними за рахунок дизайну, і наразі, я не можу точно сказати – чи наш стиль та дизайн цікавить більше, чи все ж таки те, що весь одяг отримує друге життя.
Чим ви надихаєтесь при створенні колекцій?
Навколишнім світом. Я дуже люблю аналізувати та відчувати майбутні тренди в людях. Саме тому мене дуже часто можна зустріти в шоу румі в якості консультанта. Це мені дає розуміння потреб та можливість надихнутися. Бо саме фідбеки та відмітки клієнтів – це найголовніше натхнення.
Як ви вважаєте, чому так важко перейти на відповідальне споживання? І як можна змотивувати людей до цього?
В нас важка історія. В той час коли західні країни будували капіталізм, наші люди переживали кризу 90-х років. Тому зараз моє покоління ( а саме 25-35 років) тільки починає усвідомлювати , що є велика потреба піклуватися не тільки про себе, а й про навколишнє середовище. Що сортування свого ж сміття також важливе, що кожна нова річ або техніка повинна потім бути правильно утилізована, коли стане непотрібним. А коли в народу головні питання як прокормити родину або за що лікувати бабусю, бо немає підтримки від держави, то вже не до проблем екології.
Змотивувати можна тільки почавши з себе, з маленьких нових звичок – навіть якщо ви утилізуєте батарейку або йдете на шопінг зі своєю сумкою, це вже велике діло.
Головне – робити все без агресії, я дуже не розумію коли активісти будь-якого руху агресують та тиснуть на інших, тим самим відштовхуючи від своїх ідей, а не залучаючи до них. Тому зі свого боку я намагаюсь робити свої екосправи з доброї подачі. Сьогодні хтось подивився,що я відмовилася від соломинки у кав’ярні, а завтра і сам відмовиться.
Чи змінилося ваше життя після переходу на «зелену сторону»?
Так, звісно і дуже. Наприкінці літа 2018 року , а саме тоді і почався процес зародження ідеї бренду Oversized Studio, я відвідала дводенний майстер – клас Sustainable Fashion Pad, де представники українського екологічного фешн-бізнесу та проектів розповідали про свій досвід екосвідомості, демонстрували різні аналітичні дані про екологію в світі та інше. Тоді це було моє перше знайомство з такою глобальною проблемою, як надмірне споживання одягу та речей у цілому. Подивилася скільки пакетів, пластику та іншого сміття наразі знаходиться по всій планеті. Це був шок! Саме тоді я зрозуміла, що не можу бути осторонь цієї проблеми та почала вивчати правила сортування сміття і щось вже впроваджувати вдома.
Передивившись свій продуктовий та речовий шопінг, я зробила все для того, щоб споживати менше. І не тільки у сфері одягу та речей, а ще й у споживанні води, світла та інше. Моє правило: “Купила щось – одразу треба подумати куди і як правильно утилізувати або переробити те, що вже непотрібне”.
Читайте також: Sustainability Guide: Как узнать, что бренд этичный: 5 вопросов, которые стоит задавать
Якби вам випала можливість вирішити одну глобальну проблему, то щоб це було?
Сміття. Мені подобається все, що відноситься до цієї теми. Сортування, утилізація, переробка, ресайкл та апсайл. Це дійсно тема, яку я щоденно вивчаю та замислююсь над цим. Мрію про те, щоб в Україні були сміттєпереробні заводи, за рахунок яких ми б здобували електроенергію та навіть закуповували сміття в інших країнах для цього , як це робить Швеція.