Чи легко популяризувати вітчизняну моду в Україні та світі? Однозначно – ні. Це справа, яка потребує змін тут і зараз, адже покладатися на колись нехай буде — заздалегідь програшна ідея.
Проект Ukrainian New Fashion Days 2020 презентує талановитих українських дизайнерів, та бренди, та їх роботи міжнародним байерам, медіа, аналітикам моди та кінцевим споживачам. Проект здійснюється за фінансової підтримки Українського культурного фонду та реалізується командою Платформи розвитку fashion-компаній та молодих креаторів New Fashion Zone. Про непростий та цікавий досвід Втілення fashion-проекту розповідають його організатори, Юлія Порядіна-Гривнак та Марія Терехова.
Матеріал буде цікавий усім, хто живе та працює у світі моди як України, так і за кордоном, та широкому колу споживачів, які цікавляться модою
Як виникла думка створити подібний fashion
-Проект? Насамперед завдяки розумінню того, що багатьом талановитим українським дизайнерам, креаторам та брендам у наших реаліях складно пробитися у світ моди. Також для молодих дизайнерів дуже важливий зворотний зв’язок від досвідченіших учасників світу моди, але знайти того чи тих, хто з цим допоможе, складно. Крім цього, існувала велика проблема з українськими регіонами: там не так багато fashion
-конкурсів, які дозволяють дизайнерам та брендам та презентувати свої роботи, та отримати варті коментарі від експертів з приводу доопрацювання колекції та свого подальшого розвитку.
Ці роздуми і підштовхнули нас зробити проект, в якому ми покажемо молодих та багатообіцяючих учасників fashion
-процесу інфлюенсерам, медіа та експертам модного ринку України та світу. Завдяки такому майданчику наші дизайнери та бренди зможуть презентувати свої колекції, отримати зворотний зв’язок, зробити перші кроки та зрозуміти для себе, куди їм хочеться рухатися: у високу моду, мас-маркет чи інші ніші.
Наш перший конкурс дизайнерів на платформі New Fashion Zone пройшов у 2015 році. Щойно було оголошено прийом заявок, окрім друзів та знайомих на проект подалися ще 100 людей, що стало для нас повною несподіванкою. З кожним роком кількість заявок зростала, що означало підвищений інтерес і попит на проект подібного формату: якщо спочатку ми мали близько ста заявок на участь, то цього року їх нарахували 862. Росла і наша команда: від трьох чоловік спочатку ми перейшли до повноцінного штату з 12-15 осіб, крім партнерів і підрядників.
Рік у рік змінювався і сам проект: ми додавали номінації, покращували концепцію та комунікацію на майданчику. Наприклад, у 2015 році у номінації Man у нас не було жодного учасника, але з кожним роком кількість учасників у цій номінації зростала. Також було і з номінацією Sustainable fashion. Крім того, ми намагалися систематично відкривати нові напрямки на базі конкурсу: наприклад, втілили у життя освітню платформу для дизайнерів, яким не вистачало професійних знань. Реалізували Бюро, яке дало змогу молодим дизайнерам навчатися, здобувати досвід та працювати з великими фабриками. Також ми відкрили Торговий дім, який займається продажем за кордон. З нашими партнерами: Укрпоштою, Export Promotion Office, Чернігівською торговою палатою — ми реалізували низку навчальних проектів. У торгові місії ми їздили і до Франції, і Німеччини. У Канаді відвідали виставку, у складі групи українських брендів, організовану CUTIS, та у Парижі представили українські бренди на виставці Apparel Textile Source.
Також нашим великим бажанням було відкрити напрям консорціуму, де за «круглим столом» спілкуватимуться та дискутуватимуть представники середнього та великого українського бізнесу у галузях моди та легкої промисловості. Щоб Україна спромоглася показувати свої результати усьому світу, потрібно почати об’єднувати зусилля всередині країни вже зараз.
Діяльність ГО «New Fashion Zone» розпочалася у 2015 році: систематично у нас з’являлися нові напрямки, і у 2020 році ми вирішили створити проект Ukrainian New Fashion Days 2020 за фінансової підтримки Українського культурного фонду. Концепція взяла кращі напрацювання з попереднього досвіду NFZ, але цей проект ми додали Міжнародну менторську програму та акцент на експорт у EU. Ukrainian New Fashion Days 2020 стали унікальною можливістю для українських брендів та дизайнерів поспілкуватися з дизайнером дому моди Dior, комерціале LANVIN, баєром Printemps і зробити перші кроки у бік світового fashion
.
“Перемога в конкурсі – це шанс для учасників здобути популярність і більше розповісти про свій бренд, а також можливість працювати у тісній співпраці з професіоналами, які сприятимуть їхньому зростанню”, – каже Мод Пупато, ментор проекту.
З одного боку, під час підготовки проекту ми виділили кілька складних моментів, які за їх правильного опрацювання можуть дати чудову підмогу для майбутньої якісної діяльності брендів. Особливо корисно про це дізнатися молодим дизайнерам та брендам, які хочуть удосконалюватися далі. Є складні моменти.
З іншого боку, ми були захоплені нашими учасниками, враховуючи те, що проект Ukrainian New Fashion Days 2020 розпочався пізніше задуманої дати і ми мали всього місяць для збору заявок та отримання відео від учасників. Спершу ми підтверджували заявки, а потім відбирали відео, в яких бренд розповідає про себе та свої колекції. Зі 131 учасника, який пройшов у другий етап, міжнародні ментори обрали 5 брендів-фіналістів: EPPS design, Don`t Look Brand, Pure One, 7/11, PANOVE. І ще один бренд визначили споживачі – шляхом голосування на сайті проекту, шостим переможцем став бренд Gorsset. Навіть ті учасники, які подавали заявку за тиждень до закінчення прийому, встигали відзняти відео!
Наші ментори, іноземні експерти моди, також залишилися задоволені проектом та його результатами. Безпосередньо вони проводили консультації з брендами-фіналістами для того, щоб надати максимальну кількість корисної для бренду інформації. Загалом їхня участь — це вже показник того, що світ розглядає Україну як потенційного партнера для співпраці та ареал нового креативу. Це не може не радувати!
“Я дійсно бачу великий потенціал для українських брендів Думаю, “завтра” для України справді буде місце у моді, креативності та конкурентоспроможності на ринку”, – каже Адріан Бортотто, ментор проекту.
16 жовтня 2020 року проект UNFD 2020 завершився грандіозним Phygital-show з прямою трансляцією для глядачів, міжнародних та українських ЗМІ, баєрів з України та інших країн, яку переглянуло понад 5500 людей у всьому світі.
Завдяки проекту ми переконалися, що Україна сильно відстає від модних тенденцій світу. Щоб якісно співпрацювати з іноземними представниками модного процесу, потрібно знати всі їхні писані та неписані закони, а ці знання з’являються лише після безпосередньої роботи з байєрами, експертами та аналітиками міжнародного fashion
. У цьому нам дуже допомогло спілкування зі менторами, які живуть і працюють у такому середовищі, але, однозначно, для більших результатів треба продовжувати проект далі.
У нас сміливі та талановиті дизайнери. Із цим справді важко посперечатися. Але треба багато і старанно працювати, щоб про це дізналися у світі. В Україні росте дуже цікаве та оригінальне покоління, завдяки якому країна може виявитися гідно представленою на світовому ринку моди вже у найближчі 3–5 років.
“На даний момент в Україні є плідний ґрунт для таких проектів, як Ukrainian New Fashion Days 2020. Сподіваюся, що цей проект зможе створити ефект метелика та вплинути на розвиток українського fashion-бізнесу і як наслідок – на статус-кво світової індустрії”, – каже Катерина Кармачова, ментор проекту.