Small Talk: ілюстратор Юлія Тверітіна про своє візуальне зображення війни
Редагувати перекладПортал про культуру читання «Читомо» запустив онлайн-виставку «Ще один день: щоденники війни», експонатами якої стали скетчі, комікси, колажі, фото, відео, вірші, пости із соціальних мереж українців з різних куточків країни, а також з-за кордону. Ми поговорили з ілюстраторкою Юлією Тверітіною, однією з учасниць проекту, для сприйняття війни на відстані та емоції, варті збереження.
Юліє, чому ви вирішили вести візуальний щоденник повномасштабної війни, перебуваючи на її початку за кордоном?
Через те, що я довгу годину не стежила за новинами та взагалі жила в іншій країні, пропустила цей темний період тривожних валізок та загального передчуття наближення війни. Її початок був шоком. Ще більшим шоком було те, що мої рідні та багато друзів жили саме в районі Бучі, Гостомеля, Ірпеня та найближчого до них кутка Києва. Через дзвінки та листування я лише безпорадно спостерігала за всіма трагічними подіями. Думаю, що підсвідомо відчула потребу поділитися травматичним досвідом через візуалізацію їх історій.
Розкажіть, будь ласка, як повномасштабне вторгнення змінило ваше сприйняття реальності? Ви писали в Instagram, що депресія та прокрастинація зникли. Чи змінилися ваші внутрішні відчуття за ці 8 місяців?
Так, організм якось мобілізувався з того часу, дуже змінилася система цінностей. Життя стало яскравішим, особливо якщо воно стабільне і виглядає безпечним. Думаю, що всі дуже утомилися за ці 8 місяців. Зараз у мене головний привод для депресії – неможливість повернутися додому. Я розумію, що це якось мало, якщо порівнювати з багатьма іншими, тими, хто втратив домівки, або рідних, або місяці просиділи у підвалах, або не знають, чи взагалі прокинутися завтра.
Поговоримо про колористику. У ваших роботах багато червоного, синього, є фіолетовий. Їх вибір підсвідомий чи несе конкретну символіку?
Мабуть, підсвідомий, не приділяю уваги символіці у малюванні. Загалом люблю холодні рожево-зелено-сині кольори, але тут найцікавіше спостерігати за змінами. Від лінія малюнку стала агресивнішою, це так.
Як ви гадаєте, чи може проект на кшталт «Ще один день: Щоденники війни» допомогти осмислити досвід війни, вимушеного переселення та інших проблем, пов'язаних з цим?
Усі війни однакові. Ми всі читали підручники історії та чудово знаємо, що війна – суцільне горе і смерть, але це знання чомусь жодним чином не зупиняє нових конфліктів.
Я не думаю, що людей, які мають трагічний досвід переживання війни, дійсно розумітимуть ті, хто про війну лише читав у новинах чи стежив за її перебігом онлайн. Але документальна візуалізація хоча б трохи допомагає наблизити ці два полюси.
Що найскладніше в ілюструванні, скажімо, не книжки, а чужої реальної історії?
Найскладніше – передати так, як було насправді. Відчуваю, що це неможливо, якщо ти лише далекий спостерігач. Але я намагалася.
Юліє, розкажіть, будь ласка, історію з тих, які ви вже візуалізували, яка вразила чи не найбільше.
Здається, це перша з намальованих, коли моя близька подруга вивезла дитину до Києва під обстрілами. Я не знала, що це стане щоденником, просто використала, щоб розповісти про все, що відбувається в Україні. Навіть не пам'ятаю, як намалювала і взагалі з чого почала.
Який головний меседж прагнете передати своїм щоденником?
Це, власне, емоційний проект, у якому я просто розповідаю ті, чому була свідком. Я також намагаюся зберегти ці моменти у власній пам'яті. Насправді жодних меседжів.
Автор: Анастасія Герасимова
Читайте також: З'ЯВИЛАСЯ МОЖЛИВІСТЬ 3D-ПРОГУЛЯНКИ ПО ЗРУЙНЕНОМУ МУЗЕЮ МАРІЇ ПРИЙМАЧЕНКО