Арт-реінкарнації Мона Лізі: наряди Ренесансу, haute couture, амуніція та джавелін у руках
Редагувати переклад"Портрет пані Лізі дель Джокондо" (Ritratto di Monna Lisa del Giocondo) – лише топольова дошка 76,8×53 см, вкрита олійною фарбою. А скільки значень, скільки досліджень та домислів, скільки інтерпретацій та спекуляцій. Розповідає Мирослав Мельник, історик моди та автор блогу modoslav.blogspot.com.
Про картину особливо не згадували аж до середини ХІХ століття, коли митці, близькі до символістського руху, почали вихваляти її за жіночу загадковість. Але, головна PR-акція відбулася 1911-го, коли картину було викрадено працівником Лувру. Той думав, що французи «викрали» її та хотів повернути до Італії. Дарма поліція обшукувала місто, перетрушувала пасажирів потягів, посилила охорону кордонів. За підозренням у вчиненні злочину навіть арештували відомого поета Гійома Аполлінера та придивлялися до самого Пабло Пікассо. Все було марно, поки через два роки сам злодій уже з Італії відгукнувся на оголошення в газеті, запропонувавши продати «Джоконду» директору галереї Уффіці.
1914-го Мона Ліза після виставок італійськими містами таки повернулася до Парижа. Але, оскільки протягом трьох років вона не сходила з обкладинок газет та журналів усього світу, то стала найвідомішим мальовничим полотном. І пішло-поїхало: її копіювали та переписували на свій лад навіть видатні художники.
1914 року Казимир Малевич зробив «Композицію з Моною Лізою». Дадаїст Марсель Дюшан у 1919-му створив знаковий для наступних художників твір «LHOOQ» (при побіжному прочитанні французькою цей каламбур розшифровують як натяк на сексуальні бажання: «у неї в одному місці гаряче»(«elle a chaud au cul")).
Фернан Леже написав "Мону Лізу з ключами" (1930), Рене Магрітт "La Gioconda" (1960), де немає Моні Лізі взагалі. Енді Ворґола зробив дві композиції «Тридцять краще за одну» (1963), «Підвійна Мона Ліза» (1980), а Сальвадор Далі у 1964 році розпочав тему «Автопортретів в образі Моні Лізі».
Читайте також: SMALL TALK: 59-ТА ВЕНЕЦІЙСЬКА БІЄНАЛЕ У ЖОВТО-ГОЛІБНИХ КОЛЬОРАХ