UA
RU

Кінокритик Колет де Кастро: «Вся суть кінокритики полягає в тому, щоб мати свою думку»

Редагувати переклад
Кінофестиваль «Молодість» – це одна з найважливіших культурних подій України. І не тільки ми пишаємося ним, а й іноземні гості, що стали частиною заходу. Сьогодні говоримо з Колет де Кастро про вміння критикувати, об'єктивність та найкращі фільми вітчизняних режисерів. 

Кінокритик Колет де Кастро: «Вся суть кінокритики полягає в тому, щоб мати свою думку»-Фото 1

— Пам'ятаєте, який фільм став поворотним у вашій житті? Після якої картини ви вирішили стати кінокритиком?

- Думаю, це «Друга гра» Корнеллю Порумбою. Це було у 2014 році, і це був мій перший кінофестиваль як молодий критик. Я дивилася цей фільм у маленькому кінотеатрі на Берліналі. Людей там було небагато. Для мене це було мов блискавка. Це змусило мене зрозуміти, що кіно має безмежні можливості — у кіно немає меж.

— Напевно цей питання вам ставили тисячу разів, але скільки фільмів ви подивилися?

— Насправді мені ніколи раніше не ставили цього питання. І, звичайно, мені важко відповісти! Я люблю дивитися фільми і роблю це постійно, але кількість залежить від тижня. Під час фестивалів я зазвичай переглядаю чотири-п'ять фільмів на день, тоді як протягом звичайної тижня я дивлюся менше фільмів, але все одно намагаюся подивитись максимальне кількість. 

Читайте також: ЯКОЮ БУЛА ЦЕРЕМОНІЯ ВІДКРИТТЯ 49-ГО КИЇВСЬКОГО МІЖНАРОДНОГО КІНОФЕСТИВАЛЮ «МОЛОДІСТЬ»

Кінокритик Колет де Кастро: «Вся суть кінокритики полягає в тому, щоб мати свою думку»-Фото 2

— Що потрібно знати, щоб препарувати фільм на частки, побачити сховані смисли та символи, виокремлювати головне і розжовувати для читачів складну термінологію?

— Думаю, головне — дивуватися багато фільмів. Це допомагає розуміти, яку роботу провів режиссер та спостерігати, як з роками розвивається його стиль. Ви тренуєте око для перегляду фільму так само, як тренуєте вухо для прослуховування музики. І звичайно, приховані повідомлення та символи можуть існувати у свідомості режисера, але ці речі настільки суб'єктивні, що одна людина може побачити їх, а інша – ні. Тому я думаю, що важливо усвідомлювати, що ваша точка зору дуже особиста, і намагатися донести свою думку до читачів, не нав'язуючи їм особисту точку зору.

— Як залишатися неупередженим у професії, якщо ви відчуваєте симпатію до режисера та його попередніх робіт, але саме цей фільм вам здається слабким? 

— Це чудове запитання. Звичайно, важливо бачити кожен новий фільм новими очима та залишатись неупередженим, коли ти в журі. Але в цілому, я б сказала, що якщо певний фільм здається вам слабким, ви можете просто схрестити пальці, сподіваючись на краще наступного разу, для вас як для глядача, так і для режисера!

Кінокритик Колет де Кастро: «Вся суть кінокритики полягає в тому, щоб мати свою думку»-Фото 3

— І взагалі як правильно критикувати, щоб не зачепити почуття команди, яка працювала над стрічкою, але залишатися умовно об'єктивною у своїй оцінці?

— Я стверджую, що неможливо бути об'єктивним, коли пишеш про фільм, хіба що ти пишеш новини про виробництво, в яких викладаєш факти саме про виробництво та пояснюєш сюжет фільму. Вся суть кінокритики у тому, щоб мати свою думку. Зазвичай у будь-якому фільмі завжди можна знайти щось хороше (звичайно, на жаль, є винятки). Тож приємно вказати на ці хороші моменти, навіть якщо ваш відгук негативний. Але важливо також говорити правду.

Я маю розкіш вибирати ті, про що пишу більшу частину години, тому зазвичай вибираю писати про фільми, які мені дуже подобаються.

— Розкажіть про вашу роботу у East European Film Bulletin. Якою статтею ви пишетеся найбільше?

— Я працювала в EEFB із самого початку проекту. Я пишу для них так часто, як тільки можу, а також допомагаю готувати спеціальні випуски. Я, мабуть, найбільше пишаюсь своєю статтею про фільм Густава Махаті «Екстаз» (1933), в якій намагаюся розвінчати міф про те, що в ньому був представлений перший приклад жіночого оргазму на екрані в історії кіно. Я відчувала радість під час роботи та думала про те, як у кіно створюються міфі.

Читайте також: ЗІГМУНД ФРЕЙД І ВІДЕНСЬКА ОПЕРА: ЩО ПОДИВИТИСЯ ПІД ЧАС «ТИЖНЯ АВСТРІЙСЬКОГО КІНО»

Кінокритик Колет де Кастро: «Вся суть кінокритики полягає в тому, щоб мати свою думку»-Фото 4

— Ви писали огляд фільму «Дике поле» українського режисера Ярослава Лодігіна. Якщо стиснути текст до одного речення, яким воно буде?

— Досить казка про ковбоїв і бандитів: втікаючий автобус, загадковий поїзд, новий рубіж, а на завершення — чудова музика, яку виконує талантливий піаніст Фіма Чупахін.

— З творчістю яких українських режисерів ви ще знайомі? Хто б увійшов у ваш список must watch?

— Я познайомилася з роботами Кіри Муратової минулого року, коли у Парижі було кілька її ретроспектив. Одну з них організувала науковець Євгенія Звонкіна, яка дала чудовий огляд життя та творчості Муратової на конференції, що відбулася у паризькому кінотеатрі. «Довгі проводи» (Long Farewell) — один із найкращих фільмів, які я коли-небудь бачила. Я також люблю «Колір граната» Параджанова. Мені також подобаються фільми Сергія Лозниці, нещодавно я дивувалася «Державний похорон» і думала: «Це було дуже цікаво».

Кінокритик Колет де Кастро: «Вся суть кінокритики полягає в тому, щоб мати свою думку»-Фото 5

— Вашій активній діяльності можна тільки позавидувати: ви не тільки пишете матеріали для East European Film Bulletin, а й викладаєте у Université Paris Nanterre. Як вам вдається залишати годину у щільному графіку для себе? До речі, у вас є захоплення, крім кіно?

— Ну, у мене ще немає дітей, тому це, безперечно, дає більше можливостей для хобі. Я можу повернутись додому і робити все, що хочу. Крім кіно, я люблю грати на піаніно — я повернулася до нього під час самоізоляції у Парижі. Я знайшла чудового викладача, який проводитиме заняття по Skype. І читаю літературу звичайно. І мені ще до вподоби скелелазіння.

— Чого ви очікуєте від кінофестивалю «Молодість»?

— Я думаю, що концепція показу першого та другого повнометражного фільму просто неймовірна. Я ще ніколи не була на подібному фестивалі, і це приємно. Я відчуваю себе дослідником Марса, який щодня відкриває стільки нових талантів. І звичайно, я сподіваюся завести тут багато українських друзів, які колись відвідають мене у Парижі.

— Спираючись на свій досвід скажіть, чим українське кіно відрізняється від Східноєвропейської сцени та які режисери були для вас відкриттям?

— Складно сказати. Мені дуже понравився повнометражний документальний фільм «Зарваниця» Яреми Малащука та Романа Хімея. І сьогодні ввечері я дуже рада побачити «Землю блакитну, як апельсин» Ірині Цілик.

Читайте також: ПРОЩАННЯ З КАРАНТИНОМ: 5 КІНОРЕКОМЕНДАЦІЙ ВІД ДМИТРЯ АВДЄЄВА

Кінокритик Колет де Кастро: «Вся суть кінокритики полягає в тому, щоб мати свою думку»-Фото 6

— Ви як досвідчена журналістка були на багатьох фестивалях, чим серед них відрізняється кінофестиваль «Молодість»?

— Тут досить молода команда, і вони дають фестивалю багато енергії. Вони справді захоплені кіно. Глядачі також досить молоді, є багато студентів та любителів кіно. Розділ ЛГБТ+, який, як мені сказали, існує вже понад 20 років, — це також чудова річ для фестивалю. Нарешті, хотілося б додати, що програма просто чудова. Я рідко спостерігала за конкурсом з такою кількістю перлин. Мені було надзвичайно приємно бути на «Молодості» цього року, і я сподіваюся повернутись.

Фото: Лоліта Пилипчук

Локація: готель Radisson Blu Hotel, Kyiv City Centre

Співавторка інтерв'ю: Уляна Калуш

Статті на тему