UA
RU

Sustainability Talk: Український сталий бренд кераміки Here & Now

Редагувати переклад

В рамках редакционного Sustainable Talk ми хочемо познайомити вас з одним сталим українським брендом керамічних виробів, адже своїх героїв варто знати в обличчя. Сьогодні говоримо із засновницею бренду Here & Now Маклюк Юлією.

Sustainability Talk: Український сталий бренд кераміки Here & Now-Фото 1

Як народилася ідея створення бренду?

Однієї ночі під час польової практики на біологічному факультеті ми сиділи з групою навколо багаття. Знайомилися та розповідали кому що подобається в житті. Мій відповідь був “змішувати кольори і фактури”. Хоч я вчилася на еколога і жодного дня не провела у художній школі, проте завжди щось плела чи ліпила. Вічно ходила у власноруч перешитому одязі і просто мала відчути на ощупь усі рельєфні поверхні. Працювати ж у творчій спеціальності не планувала: це здавалося нереальним та і планету треба рятувати.

Багато років тому, щойно звільнившись із міжнародної екологічної організації, я майже випадково потрапила на курси гончарства. І закрутилось! Тепер я роблю керамічні вазі та авторський посуд, поєдну любов до фактур та заботу про природу. Ще й іншим бізнесам допомагаю стати екологічнішими.

Звідки ви берете матеріали для створення своїх колекцій?

Знаходжу, якщо одним словом. В основі “Here and Now” лежить природна естетика та екологічно-дружній процес виробництва. Це студійна кераміка (на противагу масовій, заводській), а значить у кожен виріб вкладається багато зусиль, часу, пошуку. Майже у кожній серії є “дикі” глині ​​та глазурі. Тобто такі, які я створюю сама, збираючи складові в природі. Часто повертаюсь із поїздок із карманами, повними камінців, піску, золу, якихось цікавих плодів чи кору. Це все потім очищаю, тестую у студії та створюю вироби, які підказує певний матеріал. Наприклад, у перші дні 2022 року згончарила чайну піалу із глини, яку знайшла на прогулянці після Нового року.

Інше напрямок – це повторне використання відходів або апсайклінг. Є студійні відходи, які ми збираємо окремо. Те, що можна, здаємо на переробку. А від залишки керамічних мас, глазур, пігментів я включаю до складу своїх творів. А ще я переробляю відходи інших творчих майстерень. Наприклад, охоче включаю обломки кольорового скла і смальти від виробників мозаїки, з обрізків тканини роблю фурошики – упаковку для чашок. За серію “Lifecycle Vases”, зроблену на 100% із таких відходів, навіть отримала грант.

Sustainability Talk: Український сталий бренд кераміки Here & Now-Фото 2

Що найголовніше у роботі sustainable бренду?

Найголовніше, щоб він справді був sustainable. А це означає – знаючи свій екологічний слід і зменшував його.

Консультуючи українські компанії з екоменеджменту, я часто бачу одну й ту саму картину. Власники створили цікаву концепцію і мають ідеї, як зробити бізнес зеленим. Однак, якщо не мати в команді екологів, то можна не врахувати певні критичні для довкілля речі. Наприклад, зараз нарешті стає популярним сортувати відходи. Але набагато більш правильно не створювати їх взагалі, переходити на кругову модель виробництва. Або, ось ви запитали мене про матеріали для кераміки. Це важливо, але найбільша шкода для довкілля в цьому процесі – не від глини, а від випалу виробів у печі. І саме сюди треба дивуватися в першу чергу, щоб зменшити екослід. Наприклад, у мене є серії, де економія електроенергії при випалі досягає 50%.

Як український споживач реагує на ваші sustainable колекції?

У «Here and Now» майже всі серії мають ту чи іншу sustainable складову. А мої клієнти – це ті прогресивні люди, які знаходяться на піку трендів свідомого споживання. Для них важлива не просто річ, а історія, що стоїть за її створенням, і вплив, який вона несе. Тут мають значення і місцеві матеріали, і упаковка без пластику, і, звичайно, функція. Наприклад, мої мандрівні чашки з кришкою часто обирають як безвідходну альтернативу одноразовим стаканчикам.  

Іноді я роблю благодійні серії або ж перераховую процент прибутку на громадські екологічні ініціативи. Це також знаходить хороший відгук у аудиторії.

Sustainability Talk: Український сталий бренд кераміки Here & Now-Фото 3

Читайте також: Sustainability Talk: Український сталий бренд спіднього білизни UR-SO

Чим ви надихаєтеся при створенні колекцій?

Краса, біль і глина, це те, що рухає мою творчість. Краса природи заспокоює та підживлює. Найбільше люблю довгі прогулянки та походи у лісах, горах, біля моря. Природа вже створила всі композиції та кольори, просто бери і працюй із цим. Коли я зовсім втомлена, то просто хочу спати десь біля гарного місця. Тому, мабуть, і кераміка у мене органічна.

Біль і тривога, здається, є невід'ємними складовими сучасної життя. Забруднення та руйнування, пандемія, бідність, війна. Неможливо перестати це помічати, можна лише вирішити для себе, що ти із цим робиш. Одна із моїх відповідей – творити. Так, нещодавно я зробила серію ваз “Melting Point”, яку присвятила глобальним переговорам ООН зі змін клімату.

Ну і сама глина є невичерпним джерелом натхнення. Слухняна, примхлива, пластична, текстурна, вона не припиняє дивувати.

Sustainability Talk: Український сталий бренд кераміки Here & Now-Фото 4

Як ви вважаєте, чому так важко перейти на відповідальне споживання? І як можна змотивувати людей до цього?

Тому що невідповідально побудовано сучасну систему виробництва. Поки що в економіці на першому місці стоїть нарощування прибутків, а не сталий розвиток. Можна скільки завгодно шейміти людей за те, що вони їздять приватними авто, але поки транспортна система автомобілецентрична і налоги та інвестиції спрямовуються саме на неї, то свідомо пересідати на велосипеди без велодоріжок та роздовбані троллейбуси будуть хіба фанати.

З доброго, мода на відповідальне споживання має спровокувати компанії ставати все більш прозрачними та екологічними. Адже покупці стають дуже знаними і прискіпливими, тож, щоб не втратити прибутки, хочеш не хочеш мусиш дбати про довкілля.

Sustainability Talk: Український сталий бренд кераміки Here & Now-Фото 5

Чи змінилося ваше життя після переходу на «зелений бік»?

Відколи я займаюся екологічним підприємництвом та консультую інші бізнеси з екоменеджменту, то майже щодня дізнаюся про круті екостартапи та громадські організації. Це надзвичайно надихає і вселяє надію. І викликає гордість за наших українських підприємців.

Якби вам випала можливість вирішити одну глобальну проблему, щоб це було?

Руйнування природних екосистем. Якби мала багато грошей та влади, то створювала б приватні заповідники і відновлювала б знищені ліси, степи, озера. Поки що можу тільки час від часу робити донети у такі проекти.

Статті на тему