UA
RU

4 жінки з команди творців опери «Вишивання. Король України» про унікальну прем'єру

Редагувати переклад

Прем'єра унікального оперного проекту «Вишивання. Король України» відбудеться у Харківському національному академічному театрі опери та балету ім. Миколи Лисенка 1 та 2 жовтня 2021 року.

4 жінки з команди творців опери «Вишивання. Король України» про унікальну прем'єру-Фото 1

Все розпочалося з ідеї, яка почала матеріалізуватися через талант і високий професіоналізм усіх причетних. Проте Мarie Claire виокремлює чотирьох жінок, чотирьох добрих фей біля коліски першої за часів відновленої Незалежності академічної опери.

4 жінки з команди творців опери «Вишивання. Король України» про унікальну прем'єру-Фото 2

Ідейна натхненниця та продюсерка

Чотири роки тому керівництво Харківського театру опери та балету звернулося до Почесного консула Республіки Австрія у Харкові Всеволода Кожем'яка з пропозицією підтримати створення та постановку сучасної української опери. Консул запропонував посвятити оперу непересічному нащадку Габсбурґів – ерцгерцогу Вільгельму, який все своє свідоме життя називав собі українцем та увійшов до історії як Василь Вишиваний. Продюсеркою проекту стала одна з його ініціаторок Олександра Саєнко, голова Центру українських ініціатив (Відень), засновниця фестивалю UStream / Ukrainische Kulturtage. Саме Олександра сформувала зіркову команду.

«Наша опера почалася з тексту, присвяченого тому, хто міг, але не ставши королем. Співає, громадський активіст, музикант Сергій Жадан як автор лібрето був моїм свідомим вибором. Потім розпочався пошук композитора. Алла Загайкевич – яскрава представниця нової генерації української композиторської школи».

Європейськість у цьому культурному проекті виявляється абсолютно у всьому, зокрема у дотриманні ґендерного балансу. Крім жінок-творцівпро яких нижче розповімо докладнішедпро проект увійшли: автор лібрето – співає, громадський діяч Сергій Жадан, режиссер-постановник Ростислав Держіпільський та диригент-постановник Юрій Яковенко.

Ця постановка є першою повномасштабною академічною сучасною оперою незалежної України. «Сучасна опера – актуальний жанр для поєднання історії та сьогодення, – наголошує Олександра. – І хоча в Україні, так склалося, оперна культура була і досі залишається елітарним мистецтвом, на відміну, наприклад, від Австрії, де опера надзвичайно популярна серед різних верств населення і різних поколінь, нам, українцям, треба собі призвичаїти до європейського рівня сприйняття цього високого музичного жанру Отже, запрошуємо на прем'єру унікального оперного проектуВишивання. Король України».

4 жінки з команди творців опери «Вишивання. Король України» про унікальну прем'єру-Фото 3

 

 Композиторка

Музику нової опери написала Алла Загайкевич, відома композиторка-експериментаторка, авторка музыки до фільмів "Мамай", "Поводир", "Жива ватра" тощо. Особливості творчості Загайкевича в тому, що композиторка поєднує роботу в жанрах симфонічної, електроакустичної музики, камерної опери, розвиває сучасне українське медіа-місце. В особистості Вишиваного Аллу передусім вразило зрічення від усіх привілеїв високого аристократичного походження, свідомий вибір «бути українцем», коли ще й такої країни на карті не було…

Щодо творчої кухні проекту композиторка поділилася: «Найбільш можливість створення нової музичної мови, пошуку «нового голосу» була найцікавішою для мене в роботі над оперою на лібрето Сергія Жадана».

Читай також: Містичний ліс: Нова колекція Katerina Rutman

4 жінки з команди творців опери «Вишивання. Король України» про унікальну прем'єру-Фото 4

Художниця

 Олеся Головач докладно вивчала історичні джерела початку ХХ століття та надихалася на створення сценічного світуабі перенести глядача у рядку атмосферу першої половини ХХ століттяпоказати різні годинні зсуви та різні локації«Лібрето, сам сюжет я сприйняла як антиутопію з елементами трилера, половина дії опери – це Лук'янівська в'язниця, де годинами, днями, роками, вічність триває допит Василя Вишиваного катами з НКВД. Головний герой поклав життя на боротьбу за Україну. Але вся сума історичної правди – це насправді інший план. Першим планом опери для мене дуже ніжно, ненав'язливо, але впевнено стає. - з її страхамисумнівамиале і з переможними силоюкохання"ювідданістю і честю.

І це одна з причин, чому я у створенні костюмів використовувала елементи зі стимпанком. Співзвучним зі стимпанком для мене став конфлікт між средою, де панує низька людська природа, різкі соціальні розшарування з одного боку, і романтичною, гідною захоплення статтю Василя Вишиваного з іншого боку».

Інше, що спонукало Олесю звернутися саме до стимпанку, як розповідає сама художниця, «це годинна невідповідність надсучасної музики та історичного сюжету і водночас їх повна гармонія. Паропанк як протиставлення кібернетичному сьогоденню нагадує нам про те, що цей сюжет — уже історія, але водночас цей стиль досить «сучасний і модний», аби глядач міг відчути свою спорідненість з тим, що відбуватися на сцені, вжився в дію, а не був відстороненим. спостерігачем, якого ніщо не зачіпає».

4 жінки з команди творців опери «Вишивання. Король України» про унікальну прем'єру-Фото 5

Хореографіня

Високого драматизму, характерності оперної вистави додає робота хореографіні Ольги Семьошкіної, у якої за плечима понад 10 років роботи головним балетмейстером у Національному академічному драматичному театрі ім. І. Франка, де почала працювати на запрошення Богдана Ступки та працює понині. Завдяки новій пластиці артистів музична вистава набуває досконалості сучасного перформансу. «Ми з Ростиславом Любомировичем (режисером-постановником опери Ростиславом Держіпільським, – ред.) домовилися, що вигадаємо для кожної сцени пластичні рішення, – розповідає Ольга. – У сучасному світі танець перетворився на історію, яка має відкрити нові виміри певної картини. Це не класичні балетні номери. В опері хореографія не може бути самодостатньою. Музика нашої опери досить складна, вона оригінальна, але не ритмічна. Люди звикли до певного ритму. А цей ритм створюємо всередині сцени, щоб додати, збагатити сам матеріал. Наше завдання – доповнити та зробити матеріал об'ємним».

Текст: Мирослава Макаревич

Статті на тему