UA
RU

«Аби весь світ побачив особисту історичну суперечку та боротьби українців/-ок»: проекти-переможці та культурна дипломатія на Cannes Docs

Редагувати переклад
Цьогоріч на кіноринку Cannes Docs два українські документальні проекти отримали нагороди. Фільм Лізі Сміт «Слухаючи світ», внаслідок UKRAINIAN SHOWCASE отримав відзнаку від DAE, яка надасть проекту членство в організації та доступ до консультацій на етапі чорнового монтажу від її провідних експертів/-ок. А стрічка «Залізна сотня» Юлії Гонтарук під час презентації Ukrainian Films Now отримала винагороду від французького фонду Ciclic Centre-Val de Loire - 15 тисяч євро на постродакшн.

Cannes Docs 2

Презентація українських документальних проектів на кіноринку в Каннах стала можливою завдяки спільним зусиллям Docudays UA та Українського інституту

«Я дуже рада, що Docudays UA та Український інститут представили цього року український документальний шоукейс. Це було б неможливо без сприяння команди Cannes Docs, яка надала нам все необхідне, разом із акредитаціями для учасників/-ць, на безоплатній основі. А також без Французького інституту в Україні, що допоміг з покриттям витрат на житло авторів/-ок проектів». 

Українське документальне кіно продовжує швидко розвиватися і зараз, у часи війни, виконуючи важливу функцію документування злочинів окупантів. Документаліст(к)і ведуть зйомки у найгарячіших точках України, на власні очі спостерігаючи найтрагічніші події. Тому на таких заходах, як Cannes Docs, вони перебувають там за амбасадорів/-ок України та промовляють з перших вуст про те, що відбувається у нас вдома.

Безперечно, зараз існує велика цікавість до документального кіно, виробленого в Україні. Під час українського шоукейсу в залі було так багато людей, що навіть авторам не вистачило місць. Я сподіваюся, що нові контакти, напрацьовані командами в Каннах, допоможуть їм завершити роботу над фільмами та успішно презентувати їх на найкращих світових майданчиках», — Дар'я Бассель, директор індустрійної платформи DOCU/ПРО.

Cannes Docs

«У 2020 році разом з Docudays UA ми вперше організували український шоукейс у рамках Cannes Docs. Це був рік спалаху Covid-19, і Marche du Film проходив онлайн, але ми вирішили, що під час глобального кризи українські кінематографіст(к)і мають залишатися інтегрованими у світову кіноіндустрію. З початком повномасштабного вторгнення і всіма його руйнівними наслідками, презентація українських проектів для міжнародної кіноспільноти стала критично необхідною. Сьогодні кожен такий шоукейс на головній платформі для професіоналів/-ок кіно (як Каннський кіноринок) — це можливість для кінематографістів/-ок закінчити свій фільм та знайти партнерів для його промоції та дистрибуції. Для нас надзвичайно важливо, щоб українська кіноіндустрія могла продовжувати свій стрімкий розвиток, пережила ці страшні години та не відкотилася назад. Особливо документалістика, яка є дуже потужною в Україні і перебуває зараз на передовій, фіксуючи війну. Ми вдячні Cannes Docs за цю співпрацю та Кіноринку за підтримку та солідарність», — Наталія Мовшович, керівниця напряму «Кіно» Українського інституту.

Обидва українські проекти-переможці пітчингів у різні способи описують війну в Україні. Фільм Лізі Сміт «Слухаючи світ» оповідає історію арткураторки та активістки Іві, яка відстоює права людей з інвалідністю через мистецькі проекти. Іва має порушення слуху та не чує світ. Після початку повномасштабної війни та важких бомбардувань Харкова головна героїня та її син евакуювались до Львова, а звідти — до Німеччини. А стрічка «Залізна сотня» Юлії Гонтарук показує світ очима трьох добровольців, які боролися з російською військовою агресією — спершу під час війни на Сході України, а згодом знову пішли на фронт після повномасштабного вторгнення Російської Федерації у 2022-му.

Cannes Docs 3

Українська делегація у Каннах долучилася не лише до пітчингів, а й до лекцій, воркшопів, міжнародних шоукейсів та спеціальних показів.

«Враження від Canne Docs дуже позитивні. Відчувається відкритість та підтримка колег. Звичайно, ти весь час бігаєш, запізнюєшся на зустрічі, але це того варте — відчуваєш, що люди світу документалістики розмовляють однією мовою. Всі думки зараз про нашу країну, тому було важко перебувати у Франції в реальності кіноринку. Ми концентрувалися на завданнях, зустрічалися з потенційними партнерами, аби отримати підтримку та далі продовжувати зйомки. Тепер ми знімаємо «Прислухаючись до світу» одночасно в Україні та Німеччині, тому доля Canne Docs допомогла нам зустріти потенційних партнерів та, що найважливіше, говорити про Україну», — Ліза Сміт.   

Юлія Гонтарук, режиссер фільму «Залізна сотня», що побував у двох пітчингах, зазначає, що здобуто нагороду наблизити команду фільму до його завершення. Цього року для нашої команди та інших команд проектів було надзвичайно важливо розповісти про сучасну українську культуру та дійсність, у якій вона сьогодні існує.

«У першу чергу я їхала в Канні, щоб розповісти про війну в Україні та героїв нашого фільму – добровольців. Своєю місією я побачила поширення якомога більшої кількості інформації про війну в Україні серед європейців/-ок. Не було жодного дня, щоб я не говорила про наших захисників/-ць і наслідки російської агресії. На всіх зустрічах розповідала про Маріуполь, «Азовсталь» та війну загалом. І навіть з Канн дистанційно монтувала серію документального серіалу «Фортеця Маріуполь» та була на зв'язку з хлопцями та дівчатами з «Азовсталі»: саме в цей час вони йшли в полон», — Юлія Ґонтарук. 

«Участь українських фільмів, разом із нашою стрічкою про українських захисників на індустрійній секції кіноринку Каннського кінофестивалю, слугують свого роду контрнаступом на культурному фронті, надаючи можливість говорити правду та нівелювати пропагандистські міфі. Те, що наш фільм про воїв отримав нагороду від французького фонду Ciclic Centre-Val de Loire, є показовим і вказує на одне — вся згуртована українська індустрія рухається у правильному напрямку. Довіра та цікавість іноземної аудиторії до військової теми значно зросла. І нам надзвичайно важливо, аби весь світ побачивши особисту історію проти боротьби українських людей», — Іванна Хіцінська, продюсерка фільму "Залізна сотня".

Cannes Docs 1

Окрім шоукейсу документальних проектів, весь день 21-го травня на кіноринку був присвячений Україні. Протягом нього відбулися презентації українських продюсерів на Producers Network, а талліннський кінофестиваль Black Nights представивши ряд ігрових проектів у межах секції Goes to Cannes. Також наступного дня відбулася презентація українських проектів Ukrainian Films Now, організована EAVE, First Cut Lab та італійською кіноподією When East Meets West, у партнерстві з EFAD та CineRegio.

Фото: Роман Бондарчук

Читайте також: У ЧЕРНІВЦЯХ ВІДБУДЕТЬСЯ КІНОФЕСТИВАЛЬ МИКОЛАЙЧУК OPEN. ЙОГО ВІДКРИЄ ФІЛЬМ «ДОМ «СЛОВО». НЕСКІНЧЕНЬ РОМАН».

Статті на тему