UA
    RU

    Архітектура серця: Київ, з днем ​​народження!

    Редагувати переклад

    За що варто любити українське ахітектурне наслідки, як навчитися її цінувати та берегти, а також як знайти натхнення у її красі та навіть заміксувати з сучасною модою. Досліджує журналістка Наталія Кушнір. (Матеріал було створено напередодні повномасштабної війни, розв'язаної росією проти України, та надруковано у весняному номері Marie Claire Ukraine, який ми посвятили нашому місту-герою та місту сил для багатьох — українській столиці, місту Києву.)


    Київ 3

    Фото: Vlad Vasylkevych, vasylkevych.com

    В Україні офіційно налічується 401 історичне населене місце. Це цілком юридичний термін, який простими словами означає населений пункт (місто чи містечко), де збереглося історичне, культурне та архітектурне наслідки. Ще простіше – це 401 місце в Україні, включно з Кримом та Донбасом, куди цікаво поїхати туристам та подивитись на якісь красиві об'єкти з минулого.

    Прикрість у тому, що ця цифра зазначена у постанові Кабінету Міністрів 20-річної давнини і має мало чого спільного з реальністю. Адже насправді в Україні не дуже дбають як про історичні міста, так і про історичні будинки. А варто б, упевнена громадська активістка та засновниця ГО «Культура проти хамства» Юлія Нікітіна. Адже, каже вона, у більшості міст світу люди приходять в історичний центр – і мова не лише про туристів, а й про місцевих жителів, яким також час від часу потрібен ковток краси. Водночас мало кому хочеться гуляти, відпочивати та насолоджуватися нею у районах сучасної хаотичної забудови, а саме на це перетворюються українські міста.


    «Іноземні режисери приїжджають до України знімати кліпи, фільми, рекламу. Їм цікаві саме наші локації. Нам варто навчитися правильно використовувати модерністську архітектуру, аби покращити рівень туризму. І це ще одна причина, щоб зберігати, а не руйнувати», - Дана Павличко, директорка Osnovy Publishing.

    Старовинна архітектура витісняється новою та сучасною. Чи це погано? Директор міжнародного архітектурного бюро Zaha Hadid Architects Крістос Пассас говорить, що місто не може застигнути у годині – воно має розвиватися та змінюватися. Водночас, розповідає архітектор, протягом кількох років він спостерігає за ситуацією в Києві і бачить тут багато цікавих старовинних будинків, які, однак, недоглянуті та руйнуються.

    мозаїка Київ 2

    "На захист миру", 1968. Автори: Іван Литовченко, Володимир Прядка. Проспект Перемоги, Київ. (Фото: книга Decommunized: Ukrainian Soviet Mosaics, автор Євген Никифоров.)

    ЩО ПОТРІБНО ЗАХИЩАТИ

    Загалом за останні роки сто перепало архітектурі всієї України, яка потерпіла і від знищення радянською владою, і від Другої світової війни, і від сучасного будівництва, хоча особливо постраждали міста Лівобережжя та Київ, які довше перебували під радянською владою. Тому, каже архітекторка, співзасновниця ГО «Мапа Реновації» Даша Корба, особливо важливо зберігати те, що втратило.


    У кожного будуть свої критерії важливості того чи іншого об'єкту. В умовах, коли цей питання недостатньо чітко врегульований офіційно, як розповідає Даша Корба, законодавство охороняє тільки будівлі-«зірки». «Тобто всі інші цінні будинки, фонова забудова, чимало об'єктів модернізму не мають офіційної захисту – фактично у нас легалізоване знищення цілого пласту архітектурної спадщини. Наприклад, це питання врегульоване в Польщі, хай і неідеально: там, якщо будова досягла віку 100 років, вона автоматично охороняється законом», - Розповідає вона.

    Київ 2

    Фото: Vlad Vasylkevych, vasylkevych.com

    ЧИ варте берегти Радянське?

    Цікавими та цінними є й новіші будинки – в Україні це, зокрема, будинки в стилі радянського модернізму та об'єкти монументального мистецтва, яким останнім часом приділяється дедалі більше громадської уваги. Наприклад, про свою любов до них часто розповідає Ната Жижченко, яка навіть посвятила їм останній кліп. гурту Onuka GUMA. А дизайнерський бренд PODYH створивши колекцію одягу, надихнувшись модерністською архітектурою Києва.



    Як розповідає мистецтвознавець та дослідниця радянської епохи Женя Моляр, такі об'єкти створювалися протягом короткого 30-річного періоду в умовах жорстких ідеологічних обмежень. «Початок періоду створення українського радянського монументально-декоративного мистецтва припадає на 1955 р., коли після смерті Сталіна кардинально змінився підхід до архітектури: будівлі стали дуже простими, з великими вертикальними площинами, які почали використовувати для монументальної пропаганди. Це стало новим видом мистецтва, що базувався на синтезі архітектури та візуальної складової, і все це наклалося на “відлігу” та рух шістдесятників. Тож сюди долучилися митці, яким було тісно у царині дуже цензурованого соцреалізму. Склався парадокс: з одного боку радянські мозаїки були пропагандою, а з іншого – вони стали можливістю для творчого самовираження низки яскравих художників, серед яких особливо виділялися група Івана Литовченка, Валерія Ламаха, Єрнеста Коткова та Володимира Прядка, які робили оформлення Річкового вокзалу у столиці, Іван-Валентин Задорожній, який створював вітражі на київському фунікулері та Будинках культури в Кременчуці та Білій Церкві, Алла Горська, яка працювала по всій Україні, включаючи Донеччину, дме Анатолія Гайдамаки та Лариси Міщенко, а також Галина Зубченко та Григорій багато робіт у київських науково-дослідних інститутах та відомчих інфраструктурних об'єктах (Інститут раку, Інститут ядерних досліджень, стадіон “Наука”)», - Розповідає Женя Моляр.

    мозаїка Київ 1

    «20-те сторіччя», 1980-ті. Автор: Володимир Бовкун. Інститут громадського здоров'я НАМН України, Київ”. (Фото: книга Decommunized: Ukrainian Soviet Mosaics, автор Євген Никифоров.)

    Важливо, що радянські мозаїчні панно ніколи не були прикрасою об'єктів – ідея художнього вирішення зароджувалася разом з архітектурною ідеєю. Тож і зберігати потрібно не просто панно чи картину, а цілісний об'єкт. Двома найяскравішими прикладами боротьби за об'єкти радянської доби в Києві стали мозаїка Аллі Горської «Вітер» у київському ресторані «Вітряк», яку вдалося відстояти кілька років тому, та будинки «Квітів України», де в самому розпалі судові баталії між захисниками будівлі Інвестором.


    «Дім Мурашка на Великій Житомирській у Києві – абсолютно унікальний. Давно цікавиться його долею. Там мешкала одна батьківщина, яка довго не хотіла звідти виселятися. Дім поступово руйнувався, його не раз підпалювали. Це справжня історія боротьби. Ті мешканці й досі там живуть, ми підтримуємо контакт. Будинок залишили у покоі. Але його доля, як і інших історичних будівель, дивна і несправедлива», - Єгор Гордєєв, провідний «Сніданку з 1+1», «Твій вечір», продюсер «Твій день».

    бренд Подих

    Колекція «Kyiv modernism», бренд PODYH

    Окремо варто порушити питання радянської символіки у тогочасних об'єктах. Звичайно, сьогодні ми розцінюємо їх як пропагандистські елементи. Проте, як підкреслює Женя Моляр, варто бути більш поміркованими в цьому харчуванні, адже це була ціна, яку змушені були платити художники за можливість творити та взагалі жити. «Якось син Аллі Горської сказавши дуже важливу думку: уявіть, чим ризикували б художники, які тоді не включили б у свій твір якийсь радянський символ. Когось, як Аллу Горську, вбивали фізично за їхню діяльність, когось виключали зі Спілки художників, що фактично означало соціальне вбивство», - Розповідає вона.

    ЧИ МОЖНА РОЗРАХУВАТИ НА УСПІХ?

    Про унікальний кейс розповідає Ксенія Кравцова – голова правління Фонду АРВМ, який опікується художнім нащадком митців Ади Рибачук та Володимира Мельниченка. Мова йде про реконструкцію Центрального автовокзалу в Києві, який кілька років тому продали приватному інвесторові та де ці двоє художників понад 50 років тому створили свою першу монументальну мозаїчну роботу.


    Київ

    Фото: Vlad Vasylkevych, vasylkevych.com

    Як пригадує Ксенія, першою реакцією на новину про приватного інвестора був шок, адже зазвичай архітектура міста не зберігається у приватних руках. «Але ми почали шукати виходи на нового власника, а він своєю чергою шукав авторів будівлі автовокзалу та мозаїк, прагнучи з'ясувати їхню цінність.», – згадує вона. Нарешті, завдяки спільній роботі з архітектором реконструкції вдалося практично повністю переробити проект, максимально зберігши мозаїки та реставровавши їх. Над цим працювали як професійні реставратори, так і близько 200 волонтерів, а частину мозаїк на колонах викладали з оригінальних залишків матеріалів, які Володимир Мельниченко зберіг ще з 1960-х рр. Кошти на роботи активісти збирали самостійно, але частину дав сам інвестор. Навіть більше: потім віддавши частину грошей і на відновлення «Стіни пам'яті» на Байковому кладовищі – унікальної монументальної пам'ятки авторства Ади Рибачук і Володимира Мельниченка, яка через незадоволеність радянської влади була залита бетоном майже одразу після її створення.

    мозаїка Київ 3

    Автор: Юрій Левченко, 1970-ті. Київська Ювелірна Фабрика, Київ. (Фото: книга Decommunized: Ukrainian Soviet Mosaics, автор Євген Никифоров.)

    ЩО МОЖНА ДІЛАТИ

    В умовах неефективних дій влади функцію захисту архітектурної та культурної спадщини взяли на собі активісти, яких щодня стає дедалі більше і які все краще розуміються на ситуації. Тож для початку можна просто почитати різноманітні акаунти у соцмережах та блоги, присвячені як цікавим об'єктам, так і боротьбі за них. Наприклад, «Мапа реновації» має курс на цю тему – ці інструкції вони виклали у вільному доступі на своїй сторінці у фейсбуку. Зрештою, можна прямо запитати поради у тих, хто вже пройшов шлях боротьби за збереження якогось об'єкту і має досвід.

    Даша Корба пояснює, що надзвичайно важливим є мониторинг об'єктів та ситуації навколо них, інакше вони потрапляють у темну зону і випадають із поля зору, що дозволяє робити з ними що завгодно. Водночас, каже вона, варто враховувати, що боротьба потребуватиме значного ресурсу – і годинного, і емоційного, і фінансового.

    «Колись ми з коллегами робили проект зі створення інформаційних табличок – це відразу привертає увагу до об'єкта, він перестає бути буденним і перетворюється на витвір мистецтва. Звичайно, потрібно популяризувати культуру через блоги, акаунти в соцмережах, видання книжок та листівок, окремі проекти та акції», - Розповідає Женя Моляр.

    мозаїка Київ

    Автор мозаїки невідомий. 1960-ті. Спеціалізована школа №52, Київ. (Фото: книга Decommunized: Ukrainian Soviet Mosaics, автор Євген Никифоров.)

    Щоб захистити цінні для міста чи особисто для вас об'єкти, Юлія Нікітіна рекомендує универсальний, за її словами, рецепт із трьох складників: сформулювати свою мету, підготувати доказову базу та почати регулярно писати про це в соціальних мережах. Чим яскравішими будуть дописи та акції, тим більше шансів привернути увагу однодумців і можновладців. «Публічність – єдине реальне зброя активіста», – упевнена Юлія.

    Як метко помітила Женя Моляр, варто лише один раз звернути увагу, і далі різноманітні архітектурні та художні об'єкти самі почнуть проявлятися у вашій житті, навіть там, де ви раніше їх не помічали.

    Статті на тему